Bæredygtigt færgelejesystem optimerer landgangen

Bæredygtigt færgelejesystem optimerer landgangen

Færgetrafik er en vigtig del af sammenhængskraften i Danmark, og de seneste år er der foretaget mange investeringer i færgeindustrien. Det kan den nordjyske hydraulikvirksomhed Serman & Tipsmark mærke, som netop nu er ved at optimere Fjord Lines færgeleje i Hirtshals med et skræddersyet akkumulatorsystem, der skal sikre et mere fleksibelt færgeleje og nedbringe energiforbruget

Ifølge en analyse af Færgerederierne, er færgefarten i Danmark steget stødt det seneste årti, og i alt betjener de danske færger i gennemsnit 32,2 millioner passagerer årligt, hvilket svarer til, at hver enkelt dansker tager færgen seks gange om året.

For at færgefarten kan fortsætte sin udvikling, bliver der i disse år investeret i større, hurtigere og grønnere færger og færgelejer.

Den udvikling mærker de også til hos Serman & Tipsmark, der blandt andet leverer hydraulikløsninger til marineområdet. Hydraulikvirksomheden er eksempelvis i fuld gang med at optimere Fjord Lines færgeleje på Hirtshals havn, således havnen kan følge med den store efterspørgsel:

- Vi har netop igangsat ombygningen af et af Hirtshals Havns færgelejer, da Fjord Line har investeret i en ny og større katamaran, der er både længere, bredere og har større maskinkraft. I dag er der en fast rampe, men med Fjord Lines nye katamaran er en udvidelse og et mere fleksibelt færgeleje nødvendigt. Vi skal derfor opføre et nyt og 100 procent skræddersyet anlæg til færgelejet, således den nye færge kan ligge sikkert til samt have et mere bæredygtigt system, siger servicechef hos Serman & Tipsmark Rasmus Obel.

Serman & Tipsmark skal levere det komplette hydrauliksystem og elektriske styresystem inklusive installation til det nye færgeleje, imens Bladt Industries er ansvarlig for stålarbejdet.

Og allerede nu er de to virksomheder i fuld gang med at bygge både en sikker gangbro til de mange passagerer og et færgeleje, der kan håndtere et stort antal personbiler samt tunge køretøjer. Lejet skal samtidig kunne stå imod vand og vind, og dermed sikre en behagelig overgang med et energibesparende hydraulisk akkumulatorsystem.

- Færgelejets system bliver meget stort og får to specialdesignede cylindere, der hver skal løfte 200 ton ved hjælp af pumpestationer, der er udstyret med et hydraulisk akkumulatorsystem. På den måde sikrer vi en blødere overgang fra land til vand, idet pumperne lader en hydraulisk akkumulator op, som følger skibets bevægelser i vandet. Vandstandsvariationerne i Hirtshals havn kræver nemlig en specialudviklet løsning for at udjævne højdeforskellen på landingsstedet. Når færgen bliver lastet og ligger dybere i vandet, oplades akkumulatoren og gemmer energien til, at færgerampen bevæger sig op igen, så det er desuden en meget energibesparende løsning, forklarer Rasmus Obel og fortsætter:

- Vi har desuden lagt stor vægt på at udvikle et servicevenligt system med høj driftssikkerhed. Derfor er der fjernovervågning i styringen, som holder øje med bevægelserne i rampen, og det sikrer, at vi altid kan forebygge og afhjælpe fejl. Derudover kan færgeovergangen styres fra både færgen og et teknikhus på havnen, og så er systemet meget støjreducerende med hele seks decibel i forhold til tilsvarende anlæg. På den måde har vi taget højde for de mange udfordringer, der har været ved det tidligere færgeleje.

Det nye anlæg er netop ved at blive bygget og testet på Serman & Tipsmarks værksted i Brønderslev. Herefter vil det blive monteret, justeret og indkørt til foråret, hvor det yderligere vil blive testet og tilpasset i forhold til færgetrafikken på Hirtshals Havn.

-hawin

3/3 2020