Brexit kan sende dansk fiskeri i havsnød
Direktør for Hvide Sande Havn, Steen Davidsen.

Brexit kan sende dansk fiskeri i havsnød

Den danske regering bør prioritere en fiskeriaftale med England, ellers risikerer Brexit at ramme den positive udvikling i vestkysthavnene. Det mener Danske Havne

Budskabet var klart, da seks vestkysthavne torsdag den 15. september 2016 var samlet til årsmøde i Hvide Sande. Der er fortsat ønske om at styrke fiskeriet, der ikke alene er et væsentligt job- og skattegrundlag i de seks vestkysthavne, men tilsammen udgør en national styrkeposition.

Derfor skal fiskeriet sikres i en kommende Brexit-kabale. Til det siger bestyrelsesformand for Hvide Sande Havn og borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune Iver Enevoldsen:

- Den målrettede indsats for at skabe en positiv udvikling i fiskerihavnene må ikke sættes over styr på grund af Storbritanniens udmeldelse af EU. Det er vigtigt, at den danske regering prioriterer en fiskeriaftale med englænderne, så danske fiskerisamfund ikke rammes af færre kvoter og nedgang i landinger til eksport eller forædling i lokale produktionsvirksomheder.

Fra 2012 til 2015 har fiskerihavnene på den jyske vestkyst forstærket det lokale fiskeri.

Over de fire år er landingsmængden forøget med 8,4 %, hvilket betyder, at dansk fiskeri er blevet samlet på vestkysten. De seks vestkysthavne håndterer tilsammen 90 % af alle landinger til en værdi af over 3,3 milliarder kroner. Der er dermed ingen tvivl om, at fiskeriet er fundamentet i vestkysthavnene.

Stærk position kræver investering

Havnes investeringer i bl.a. bedre adgang til fartøjer, servicehaller, kølekæde og fiskeriauktioner betyder, at havnebyerne får økonomisk mest ud af den fisk, der fanges.

Fiskerihavnes program i EU’s fiskerifond har været en stor hjælp tidligere. Direktør for Hvide Sande Havn, Steen Davidsen, udtaler:

- Tilskud fra EU’s Fiskerifond har i høj grad hjulpet til at fastholde og kvalitetssikre dansk fiskeri. Vestkysthavnene håber, at det igen vil være en mulighed, når fiskeriordførere laver et nyt program for fiskerihavne 2018 til 2020. Havnene mødes af et behov for investeringer i adgangsinfrastruktur og klimasikring, så havnene er attraktive for større fiskerifartøjer og skærmer kunder for hyppigere storme.

Investering sker ikke kun i fiskeriet. Danske Havne udformer hvert år en økonomisk benchmark, der i 2015 viser, at vestkysthavnene er blevet bedre til at tjene penge på andre aktiviteter end fiskeri.

Det dokumenterer værdien af udvidelsesprojekterne i havnene i Hvide Sande, Thyborøn, Hirtshals og Skagen. Danske Havnes direktør Bjørn B. Christiansen udtaler:

- Vestkysthavnene har fået flere ben at stå på med udgangspunkt i lokale styrker og øget specialisering. De seneste års investeringer i og fokus på andet erhverv, der kan stimulere den økonomiske udvikling har givet pote. Vestkysthavnene har præsteret både at investere og samtidig opnå en bedre indtjening og forrentning af egenkapitalen.

På årsmødet i Hvide Sande var bestyrelser og ledelser for vestkysthavnene i Hvide Sande, Thorsminde, Thyborøn, Hanstholm, Hirtshals og Skagen samlet for at fremme fælles interesser i fiskeriet som bærende erhverv i kombination med den positive udvikling i nye forretningsområder.

-hawin

16/9 2016
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen