Brian Mikkelsen: Vi har alle lært af cyberangrebet på Mærsk

Brian Mikkelsen: Vi har alle lært af cyberangrebet på Mærsk

Det er ingen hemmelighed, at tidligere erhvervsminister, nu direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, i sin ministertid havde et ’blødt punkt’ for ’det blå Danmark i skikkelse af skibsfart og havne.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Derfor var han inviteret til at holde et indlæg ved konferencen om ’multimodalitet’ på Christiansborg med udgangspunkt i ’Det blå Danmarks styrkeposition’.

Han sagde efter indlægget til LTL blandt andet, at Danmark er en af verdens stærkeste transportnationer. Han henviste til den danske historiske tradition for at bevæge sig over havene og de store rederier:

- Vi har historisk set været handelsmænd, og der er skabt en række meget dygtige virksomheder, som også åbner banen for mindre transportvirksomheder. Det blå Danmark er en del af Danmarks både kultur og historie, siger Brian Mikkelsen til LTL.

Fremme i skoene
Han slår fast, at netop Det blå Danmark har sikret, at danske varer er nået rundt om i hele verden, og fortsat er ’fremme i skoene’:
- Jeg vil dog opfordre til ikke at hvile på laurbærrene. Selv om vi gør det godt i dag, kan det hele hurtigt ændre sig, siger den tidligere erhvervsminister.

Han forventer i øvrigt, at der i løbet af efteråret præsenteres en infrastrukturpakke fra regeringen og peger her på, at der i dansk erhvervsliv i øjeblikket først og fremmest er fokus på vejområdet:

- Der har været mest fokus på skinnerne, men nu må fokus over på vejene, så vores transportfirmaer kan komme frem og tilbage, siger Dansk Erhvervs direktør.

Infrastrukturen hænger sammen
 Også havnene er dog vigtige i Brian Mikkelsens optik:

'- Hele infrastrukturen hænger sammen. Det, der foregår til søs og i havnene, skal kunne fungere gnidningsløst i samspil med vejene. Derfor skal vejforbindelserne til havnene forbedres, så havnene kan fungere som første stop, inden varerne transporteres videre., siger Brian Mikkelsen.

Cybersikkerhed
Sidst, men ikke mindst fokuserede han på cybersikkerheden og pegede på de alvorlige konsekvenser, da Mærsk blev udsat for et cyberangreb:

- Alle fik et ’wake up call’ med angrebet på Mærsk. Når selv Mærsk kunne ’lægges ned’, kan alle lægges ned. Vi skal være meget mere oppe på mærkerne, træne de ansatte og etablere nogle effektive firewalls. Vi skal også huske at hjælpe hinanden, så vi kan koordinere indsatsen, slutter Brian Mikkelsen.

 

11/10 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind