Brian Mikkelsen: Vi har alle lært af cyberangrebet på Mærsk

Brian Mikkelsen: Vi har alle lært af cyberangrebet på Mærsk

Det er ingen hemmelighed, at tidligere erhvervsminister, nu direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, i sin ministertid havde et ’blødt punkt’ for ’det blå Danmark i skikkelse af skibsfart og havne.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Derfor var han inviteret til at holde et indlæg ved konferencen om ’multimodalitet’ på Christiansborg med udgangspunkt i ’Det blå Danmarks styrkeposition’.

Han sagde efter indlægget til LTL blandt andet, at Danmark er en af verdens stærkeste transportnationer. Han henviste til den danske historiske tradition for at bevæge sig over havene og de store rederier:

- Vi har historisk set været handelsmænd, og der er skabt en række meget dygtige virksomheder, som også åbner banen for mindre transportvirksomheder. Det blå Danmark er en del af Danmarks både kultur og historie, siger Brian Mikkelsen til LTL.

Fremme i skoene
Han slår fast, at netop Det blå Danmark har sikret, at danske varer er nået rundt om i hele verden, og fortsat er ’fremme i skoene’:
- Jeg vil dog opfordre til ikke at hvile på laurbærrene. Selv om vi gør det godt i dag, kan det hele hurtigt ændre sig, siger den tidligere erhvervsminister.

Han forventer i øvrigt, at der i løbet af efteråret præsenteres en infrastrukturpakke fra regeringen og peger her på, at der i dansk erhvervsliv i øjeblikket først og fremmest er fokus på vejområdet:

- Der har været mest fokus på skinnerne, men nu må fokus over på vejene, så vores transportfirmaer kan komme frem og tilbage, siger Dansk Erhvervs direktør.

Infrastrukturen hænger sammen
 Også havnene er dog vigtige i Brian Mikkelsens optik:

'- Hele infrastrukturen hænger sammen. Det, der foregår til søs og i havnene, skal kunne fungere gnidningsløst i samspil med vejene. Derfor skal vejforbindelserne til havnene forbedres, så havnene kan fungere som første stop, inden varerne transporteres videre., siger Brian Mikkelsen.

Cybersikkerhed
Sidst, men ikke mindst fokuserede han på cybersikkerheden og pegede på de alvorlige konsekvenser, da Mærsk blev udsat for et cyberangreb:

- Alle fik et ’wake up call’ med angrebet på Mærsk. Når selv Mærsk kunne ’lægges ned’, kan alle lægges ned. Vi skal være meget mere oppe på mærkerne, træne de ansatte og etablere nogle effektive firewalls. Vi skal også huske at hjælpe hinanden, så vi kan koordinere indsatsen, slutter Brian Mikkelsen.

 

11/10 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland