Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning

Aarhus Havn er et stort knudepunkt for godstransporten, og blandt andet lægger 3500 lastbiler hver dag vejen forbi.

I fremtiden bliver det noget nemmere for den tunge trafik at komme gennem byen til og fra havnen.

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget et lovforslag, der gør det muligt at komme i gang med at etablere tunnelen under Marselis Boulevard.

Bag aftalen står Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Radikale Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.

Marselistunnelen vil give en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som betyder mindre trafikstøj og tung transport gennem byen. Og samtidig giver projektet helt nye grønne områder. Aftalen vækker da også glæde på ledelsesgangen i Aarhusn Havn.

- Vi er rigtig glade for, at et bredt flertal i Folketinget giver grønt lys til Marselistunnelen, og at vi nu kan komme i gang med projektet, der har været længe undervejs. Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning.

- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen. Tak til de mange involverende og ikke mindst transportministeren og Folketingets partier for arbejdet.

- Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen, siger Thomas Haber Borch, der er ceo hos Aarhus Havn.

På lignende vis kommer transportminister Thomas Danielsen ind på, at tunnelen vil gøre vareforsyningen lang mere smidig og den tunge trafik nemmere at afvikle i aarhusområdet, når den står færdig om 10 år.  

- Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden.

- Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger han.

Anlægsarbejdet går i gang i 2028, og de første lastbiler forventes at kunne køre gennem tunnelen i 2035.

-hawin

4/6 2025
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning