Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning

Aarhus Havn er et stort knudepunkt for godstransporten, og blandt andet lægger 3500 lastbiler hver dag vejen forbi.

I fremtiden bliver det noget nemmere for den tunge trafik at komme gennem byen til og fra havnen.

Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget et lovforslag, der gør det muligt at komme i gang med at etablere tunnelen under Marselis Boulevard.

Bag aftalen står Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Radikale Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.

Marselistunnelen vil give en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som betyder mindre trafikstøj og tung transport gennem byen. Og samtidig giver projektet helt nye grønne områder. Aftalen vækker da også glæde på ledelsesgangen i Aarhusn Havn.

- Vi er rigtig glade for, at et bredt flertal i Folketinget giver grønt lys til Marselistunnelen, og at vi nu kan komme i gang med projektet, der har været længe undervejs. Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning.

- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen. Tak til de mange involverende og ikke mindst transportministeren og Folketingets partier for arbejdet.

- Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen, siger Thomas Haber Borch, der er ceo hos Aarhus Havn.

På lignende vis kommer transportminister Thomas Danielsen ind på, at tunnelen vil gøre vareforsyningen lang mere smidig og den tunge trafik nemmere at afvikle i aarhusområdet, når den står færdig om 10 år.  

- Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden.

- Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger han.

Anlægsarbejdet går i gang i 2028, og de første lastbiler forventes at kunne køre gennem tunnelen i 2035.

-hawin

4/6 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn