
Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget
Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
Aarhus Havn er et stort knudepunkt for godstransporten, og blandt andet lægger 3500 lastbiler hver dag vejen forbi.
I fremtiden bliver det noget nemmere for den tunge trafik at komme gennem byen til og fra havnen.
Et bredt flertal i Folketinget har netop vedtaget et lovforslag, der gør det muligt at komme i gang med at etablere tunnelen under Marselis Boulevard.
Bag aftalen står Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF, Radikale Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti.
Marselistunnelen vil give en mere direkte vejforbindelse for trafikken, som betyder mindre trafikstøj og tung transport gennem byen. Og samtidig giver projektet helt nye grønne områder. Aftalen vækker da også glæde på ledelsesgangen i Aarhusn Havn.
- Vi er rigtig glade for, at et bredt flertal i Folketinget giver grønt lys til Marselistunnelen, og at vi nu kan komme i gang med projektet, der har været længe undervejs. Det er en stor anerkendelse af havnens nationale betydning og erhvervslivets indsats for at sikre den danske forsyning.
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport til og fra havnen. Tak til de mange involverende og ikke mindst transportministeren og Folketingets partier for arbejdet.
- Nu arbejder vi videre sammen med Vejdirektoratet og Aarhus Kommune om at sikre den bedst mulige infrastruktur omkring tunnelen, siger Thomas Haber Borch, der er ceo hos Aarhus Havn.
På lignende vis kommer transportminister Thomas Danielsen ind på, at tunnelen vil gøre vareforsyningen lang mere smidig og den tunge trafik nemmere at afvikle i aarhusområdet, når den står færdig om 10 år.
- Transportbranchen er en livsnerve i vores samfund, der sørger for varer i butikkerne, materialer til fabrikkerne og at danske varer kommer ud i verden.
- Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger han.
Anlægsarbejdet går i gang i 2028, og de første lastbiler forventes at kunne køre gennem tunnelen i 2035.
-hawin