CMP bygger ny automatiseret containerterminal i Ydre Nordhavn i København

CMP bygger ny automatiseret containerterminal i Ydre Nordhavn i København

CMP flytter sin containervirksomhed i København til Ydre Nordhavn og øger brugen af automatiserede løsninger på terminalen

At flytte containerterminalen til Ydre Nordhavn indebærer, at nye arealer fyldes op og nye bygninger og udstyr opføres på området.

I Ydre Nordhavn er de nautiske forudsætninger rigtigt gode, eksempelvis vanddybden og enkel indsejling. Dette betyder, at CMP kan tage imod endnu større skibe i fremtiden. Det er blandt andet væsentligt for kunderne, at de har så stor fleksibilitet som muligt når de designer services og optimerer deres flåde.

En havn bør befinde sig så tæt på den transporterede vares slutbruger som muligt, så havet benyttes mest mulig som transportvej.

- København er den ideelle kombination af disse grundlæggende behov. At etablere containerterminalen i Ydre Nordhavn ser vi samlet set som den absolut bedste løsning ud fra økonomiske og nautiske grunde, siger CEO Johan Röstin, Copenhagen Malmö Port.

Den nye terminal vil i øget grad være automatiseret. Dermed kan man håndtere flere containere pr. time og også udnytte arealerne bedre.

- Servicegraden er helt afgørende for hvor attraktiv en terminal anses for at være. Dette her giver os mulighed for at skabe en moderne og effektiv terminal med de bedste teknologiske løsninger. CMP kan yde bedre og dybere integration med kunderne og i det hele taget sørge for, at CMP er den mest optimale partner for såvel transportører som rederier, afslutter Johan Röstin.

Den nye terminal forventes taget i drift i 2020.

-hawin

26/10 2016
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland