Color Line rider på norsk turistbølge
Color Line Danmark oplevede i 2015 en vækst i antal danske passagerer på seks procent i forhold til året før, og koncernen har samlet forbedret driften i forhold til 2014.

Color Line rider på norsk turistbølge

En stærk dansk krone og en smuk norsk natur tiltrækker danske turister, der vil holde ferie i Norge. Det mærker rederiet Color Line, der sender rekordmange passagerer med sine to hurtigfærger fra Hirtshals til Larvik og Kristiansand

Efter at kursen på danske og norske kroner i en årrække har været næsten ens, ændrede forholdet mellem de to valutaer sig markant i 2015 med det resultat, at man for hver 80 danske kroner brugt i Norge fik 100 norske kroner. Dermed blev ferien i Norge pludselig 20 % billigere for danskerne, og sådan er det stadig.

- Takket være den stærke danske krone i forhold til den norske krone har danskerne fået øjnene op for, at Norge ikke er et dyrt ferieland, men faktisk et billigt rejsemål for en ferie i fantastisk natur – hvad enten det er på ski eller med vandrestøvler, siger Henrik Renneberg, administrerende direktør for Color Line Danmark.

I 2015 oplevede Color Line Danmark en vækst i antal danske passagerer på seks procent i forhold til året før.

Af konkurrencemæssige årsager oplyser rederiet ikke de konkrete passagertal. Passagerfremgangen betyder, at omsætningen er vokset i 2015 fra 825 millioner kroner i 2014.

De præcise tal for omsætning og indtjening vil fremgå af regnskabet for det danske selskab, som forventes offentliggjort i løbet af få uger.

Norges største passagerrederi

Color Line er Norges største passagerrederi og en af de førende færgeoperatører i Europa, som under norsk flag hvert år fragter rundt regnet fire millioner gæster med rederiets seks skibe på fire internationale ruter mellem Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Color Line er et datterselskab af Color Group ASA, der på koncernbasis omsætter for ca. 4,5 milliarder norske kroner og beskæftiger over 2.600 medarbejdere.

På ruten Kiel-Oslo sejler Color Line med to krydstogtskibe, mens ruterne mellem henholdsvis Hirtshals-Larvik og Hirtshals-Kristiansand besejles med to Super Speedfærger.

Henrik Renneberg har med base i Hirtshals det øverste ansvar for Color Lines samlede europæiske passagertrafik til Norge, herunder også salg og marketing. Dermed har han ansvaret for betjeningen af op mod to millioner europæiske passagerer og en omsætning på over en milliard kroner.

Flere udenlandske gæster på færgerne

Med hensyn til udviklingen i 2016 i forhold til året før er Henrik Renneberg, hvad han selv kalder svagt optimistisk. Antallet af danske passagerer ser ud til at stabilisere sig. Til gengæld viser bookingerne til sommerperioden, at flere og flere udenlandske gæster vælger at sejle med Color Line fra Hirtshals til Norge.

- Vi ser en stigende trafik af gæster på vore færger fra en række europæiske lande som eksempelvis Tyskland, Holland, Belgien, England og Polen, der nyder godt af, at også euroen er en stærk valuta i forhold til norske kroner. Samtidig giver det den sidegevinst for dansk turisme, at mange af dem vælger at overnatte i Jylland på vej til Norge, siger Henrik Renneberg.

Det statslige selskab for turisme, Innovasjon Norge, bekræfter på sin hjemmeside, at flere og flere europæiske turister vælger at holde ferie i Norge. Samtidig ønsker turisterne som noget nyt at deltage i mange forskellige aktiviteter. De vil både opleve naturen, nyde norsk mad og drikke og besøge historiske bygninger og steder.

Forbedret drift i hele koncernen

Fremgangen i det danske datterselskab har bidraget positivt til regnskabet for hele Color Line-koncernen, der forbedrede sit driftsresultat med 100 mio. norske kroner i 2015 i forhold til året før.

Driftsresultatet før afskrivninger og charterleje steg således til 833 millioner norske kroner fra 735 millioner kroner. Antallet af passagerer blev 3.860.663 mod 3.957.407, mens antal fragtenheder voksede til 169.335 fra 165.773 i 2014.

Driftsresultatet er forbedret på trods af langt færre færgesejladser i første kvartal 2015 end året før, der er forårsaget af, at betydelige investeringer i ny røgrenseteknologi medførte længere ophold på værft end tidligere. Forbedringen skyldes effekten af et implementeret omkostnings- og rationaliseringsprogram, som sammen med lavere brændstofudgifter og andre tiltag har øget indtjeningen per gæst ombord.

- Samlet giver de teknologiske og organisatoriske indgreb lavere omkostninger, øget produktivitet og styrket konkurrencekraft. Resultatet er særligt glædeligt, fordi det kommer i et år med langt mindre produktion som følge af fremtidsrettede miljøinvesteringer, siger koncernchef Trond Kleivdal, Color Line.

-hawin

Fakta

  • Color Line er med over 2.600 ansatte i fire lande og en koncernomsætning på 4,5 mia. norske kroner et af Europas førende cruise- og passagerrederier. Rederiet har en række ruter til og fra Norge – eksempelvis mellem Larvik, Kristiansand og Hirtshals.

7/6 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind