Containermængderne stiger i Gøteborg Havn Murcia Maersk på APM Terminals' containerterminal i Gøteborg Havn. Billede: Gøteborg Havn.

Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder

I første halvdel af året steg containermængderne med 5 % til 467.000 TEU (tyvefodsækvivalenter). Det er bemærkelsesværdigt, at den opadgående tendens i importmængderne, der blev observeret i første kvartal, fortsætter.

- De signaler, vi fik fra markedet tidligere på året om øget købekraft og efterspørgsel, har vist sig at være korrekte.

- Eksportmængderne fortsætter også med at stige, blandt andet fordi den svenske skovindustri udvider sin eksport via Gøteborg Havn, siger Claes Sundmark, salgsdirektør i Gøteborg Havn.

Andet kvartal af 2024 markerer det 15. kvartal i træk med vækst i havnens samlede containermængder, hvilket repræsenterer en stabil stigning siden tredje kvartal af 2020.

Antallet af containere, der transporteres til og fra havnen med jernbane, er steget kraftigt med en vækst på 6 % i løbet af første halvdel af året.

Det skyldes en kombination af voksende mængder på eksisterende destinationer i hele landet og tilføjelsen af flere nye destinationer til havnens jernbanenetværk.

RoRo-enheder og -køretøjer
RoRo står for roll-on/roll-off og henviser til trailere og andet rullende gods, der transporteres med skib.

Göteborg Havns intraeuropæiske RoRo-trafik forbinder vigtige transportknudepunkter i Nord- og Centraleuropa med højfrekvente afgange.

Den intraeuropæiske RoRo-trafik faldt med 4 % til 270.000 håndterede RoRo-enheder i løbet af første halvdel af året.

- Denne afmatning hænger sammen med den fortsatte usikkerhed i den europæiske økonomi. Men relativt set har vi stærke tal i Göteborg. Hvis vi ser på sammenlignelig trafik i andre havne, er nedgangen større, siger Claes Sundmark.

Håndteringen af nye køretøjer på havnen faldt med 3 % til 132.000 biler i løbet af første halvdel af året.

Faldet skyldes hovedsageligt et fald i bilimporten til Sverige, hvilket kan forklares med et fald på 6 % i antallet af nyregistrerede biler i Sverige i perioden, ifølge statistikker fra Mobilitet Sverige.

Energiprodukter og andre segmenter
Håndteringen af energiprodukter på havnen steg med 13% til 11 millioner ton sammenlignet med samme periode i 2023.

På det tidspunkt var mængderne relativt lave på grund af planlagte stop for vedligeholdelse og investeringer i øget kapacitet til produktion af biobrændstof.

Gøteborg Havn modtog 26 anløb af krydstogtskibe i første halvdel af året sammenlignet med 33 i samme periode sidste år.

Faldet skyldes planlagt arbejde omkring en af havnens krydstogtterminaler i Arendal, som var midlertidigt lukket. I færgesegmentet steg antallet af passagerer med 3 % til 652.000.

Håndteringen af konventionelle tørlastskibe fortsætter med at stige. I første halvdel af året blev der håndteret 270.000 tons tørlast, en stigning på 31 %.

Denne stigning er drevet af nye eksportstrømme af skovprodukter, granulat og byggematerialer til store infrastrukturprojekter.

-hawin

Port of Gothenburg cargo volumes for the first half of 2024

 

Jan-June 2024

Jan-June 2023

Change %

Container TEU

467,000

446,000

+5%

Rail TEU

249,000

234,000

+6%

RoRo units

270,000

280,000

-4%

New vehicles

132,000

137,000

-3%

Passengers

652,000

636,000

+3%

Cruise ship calls

26

33

-21%

Energy (million tons)

10

11

+13%

Dry bulk (tons)

270,000

206,000

+31%

 

27/8 2024
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner