Containermængderne stiger i Gøteborg Havn
I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
I første halvdel af året steg containermængderne med 5 % til 467.000 TEU (tyvefodsækvivalenter). Det er bemærkelsesværdigt, at den opadgående tendens i importmængderne, der blev observeret i første kvartal, fortsætter.
- De signaler, vi fik fra markedet tidligere på året om øget købekraft og efterspørgsel, har vist sig at være korrekte.
- Eksportmængderne fortsætter også med at stige, blandt andet fordi den svenske skovindustri udvider sin eksport via Gøteborg Havn, siger Claes Sundmark, salgsdirektør i Gøteborg Havn.
Andet kvartal af 2024 markerer det 15. kvartal i træk med vækst i havnens samlede containermængder, hvilket repræsenterer en stabil stigning siden tredje kvartal af 2020.
Antallet af containere, der transporteres til og fra havnen med jernbane, er steget kraftigt med en vækst på 6 % i løbet af første halvdel af året.
Det skyldes en kombination af voksende mængder på eksisterende destinationer i hele landet og tilføjelsen af flere nye destinationer til havnens jernbanenetværk.
RoRo-enheder og -køretøjer
RoRo står for roll-on/roll-off og henviser til trailere og andet rullende gods, der transporteres med skib.
Göteborg Havns intraeuropæiske RoRo-trafik forbinder vigtige transportknudepunkter i Nord- og Centraleuropa med højfrekvente afgange.
Den intraeuropæiske RoRo-trafik faldt med 4 % til 270.000 håndterede RoRo-enheder i løbet af første halvdel af året.
- Denne afmatning hænger sammen med den fortsatte usikkerhed i den europæiske økonomi. Men relativt set har vi stærke tal i Göteborg. Hvis vi ser på sammenlignelig trafik i andre havne, er nedgangen større, siger Claes Sundmark.
Håndteringen af nye køretøjer på havnen faldt med 3 % til 132.000 biler i løbet af første halvdel af året.
Faldet skyldes hovedsageligt et fald i bilimporten til Sverige, hvilket kan forklares med et fald på 6 % i antallet af nyregistrerede biler i Sverige i perioden, ifølge statistikker fra Mobilitet Sverige.
Energiprodukter og andre segmenter
Håndteringen af energiprodukter på havnen steg med 13% til 11 millioner ton sammenlignet med samme periode i 2023.
På det tidspunkt var mængderne relativt lave på grund af planlagte stop for vedligeholdelse og investeringer i øget kapacitet til produktion af biobrændstof.
Gøteborg Havn modtog 26 anløb af krydstogtskibe i første halvdel af året sammenlignet med 33 i samme periode sidste år.
Faldet skyldes planlagt arbejde omkring en af havnens krydstogtterminaler i Arendal, som var midlertidigt lukket. I færgesegmentet steg antallet af passagerer med 3 % til 652.000.
Håndteringen af konventionelle tørlastskibe fortsætter med at stige. I første halvdel af året blev der håndteret 270.000 tons tørlast, en stigning på 31 %.
Denne stigning er drevet af nye eksportstrømme af skovprodukter, granulat og byggematerialer til store infrastrukturprojekter.
-hawin
Port of Gothenburg cargo volumes for the first half of 2024
Jan-June 2024 |
Jan-June 2023 |
Change % |
|
Container TEU |
467,000 |
446,000 |
+5% |
Rail TEU |
249,000 |
234,000 |
+6% |
RoRo units |
270,000 |
280,000 |
-4% |
New vehicles |
132,000 |
137,000 |
-3% |
Passengers |
652,000 |
636,000 |
+3% |
Cruise ship calls |
26 |
33 |
-21% |
Energy (million tons) |
10 |
11 |
+13% |
Dry bulk (tons) |
270,000 |
206,000 |
+31% |