Containermængderne stiger i Gøteborg Havn Murcia Maersk på APM Terminals' containerterminal i Gøteborg Havn. Billede: Gøteborg Havn.

Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder

I første halvdel af året steg containermængderne med 5 % til 467.000 TEU (tyvefodsækvivalenter). Det er bemærkelsesværdigt, at den opadgående tendens i importmængderne, der blev observeret i første kvartal, fortsætter.

- De signaler, vi fik fra markedet tidligere på året om øget købekraft og efterspørgsel, har vist sig at være korrekte.

- Eksportmængderne fortsætter også med at stige, blandt andet fordi den svenske skovindustri udvider sin eksport via Gøteborg Havn, siger Claes Sundmark, salgsdirektør i Gøteborg Havn.

Andet kvartal af 2024 markerer det 15. kvartal i træk med vækst i havnens samlede containermængder, hvilket repræsenterer en stabil stigning siden tredje kvartal af 2020.

Antallet af containere, der transporteres til og fra havnen med jernbane, er steget kraftigt med en vækst på 6 % i løbet af første halvdel af året.

Det skyldes en kombination af voksende mængder på eksisterende destinationer i hele landet og tilføjelsen af flere nye destinationer til havnens jernbanenetværk.

RoRo-enheder og -køretøjer
RoRo står for roll-on/roll-off og henviser til trailere og andet rullende gods, der transporteres med skib.

Göteborg Havns intraeuropæiske RoRo-trafik forbinder vigtige transportknudepunkter i Nord- og Centraleuropa med højfrekvente afgange.

Den intraeuropæiske RoRo-trafik faldt med 4 % til 270.000 håndterede RoRo-enheder i løbet af første halvdel af året.

- Denne afmatning hænger sammen med den fortsatte usikkerhed i den europæiske økonomi. Men relativt set har vi stærke tal i Göteborg. Hvis vi ser på sammenlignelig trafik i andre havne, er nedgangen større, siger Claes Sundmark.

Håndteringen af nye køretøjer på havnen faldt med 3 % til 132.000 biler i løbet af første halvdel af året.

Faldet skyldes hovedsageligt et fald i bilimporten til Sverige, hvilket kan forklares med et fald på 6 % i antallet af nyregistrerede biler i Sverige i perioden, ifølge statistikker fra Mobilitet Sverige.

Energiprodukter og andre segmenter
Håndteringen af energiprodukter på havnen steg med 13% til 11 millioner ton sammenlignet med samme periode i 2023.

På det tidspunkt var mængderne relativt lave på grund af planlagte stop for vedligeholdelse og investeringer i øget kapacitet til produktion af biobrændstof.

Gøteborg Havn modtog 26 anløb af krydstogtskibe i første halvdel af året sammenlignet med 33 i samme periode sidste år.

Faldet skyldes planlagt arbejde omkring en af havnens krydstogtterminaler i Arendal, som var midlertidigt lukket. I færgesegmentet steg antallet af passagerer med 3 % til 652.000.

Håndteringen af konventionelle tørlastskibe fortsætter med at stige. I første halvdel af året blev der håndteret 270.000 tons tørlast, en stigning på 31 %.

Denne stigning er drevet af nye eksportstrømme af skovprodukter, granulat og byggematerialer til store infrastrukturprojekter.

-hawin

Port of Gothenburg cargo volumes for the first half of 2024

 

Jan-June 2024

Jan-June 2023

Change %

Container TEU

467,000

446,000

+5%

Rail TEU

249,000

234,000

+6%

RoRo units

270,000

280,000

-4%

New vehicles

132,000

137,000

-3%

Passengers

652,000

636,000

+3%

Cruise ship calls

26

33

-21%

Energy (million tons)

10

11

+13%

Dry bulk (tons)

270,000

206,000

+31%

 

27/8 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien