Containerrekord på Aarhus Havn

Containerrekord på Aarhus Havn

Torsdag morgen blev container nummer 522.717 løftet over kaj på Aarhus havn. Det er absolut Danmarksrekord, og en opgørelse af havnens godsomsætning viser, at sidste års rekord allerede blev slået den 12. december

Sidste år realiserede Aarhus Havn en stigning på ikke mindre end 14 % i antallet af containere, der blev løftet fra skib til land – eller omvendt - på containerterminalen. En markant stigning og samtidig rekordomsætning med i alt 511.424 containere i 2017.

Det tal blev altså passeret 12. december i år, og der er således god grund til at forvente endnu et år med en pæn stigning i antallet af containere, der er gået ind eller ud af Danmarks største containerhavn.

Havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen var ved årets begyndelse ydmyg i forhold til at skulle bygge oven på sidste års markante resultat, men nu næsten et år efter kan han konstatere, at 2017 således ikke var en døgnflue.

- Der er slet ingen tvivl om, at vi har rigtig godt fat i markedet. Både APM Terminals og ALC, der er containerhavnens to terminaloperatører, driver professionelle virksomheder med høj service til rette tid. Jeg er sikker på, at transportkøberne vil give mig ret i den betragtning, ellers ville vi ikke kunne realisere markante stigninger år efter år, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Men han understreger, at succesen også forpligter. Mange store virksomheder har omlagt deres logistik og har valgt at bruge Aarhus havn til indskibnings- eller udskibningshavn.

Derfor har de stort behov for, at havnen yder optimal service og præcision. Og det kræver som bekendt både professionel ledelse, men også optimal infrastruktur, når det handler om transportsektoren.

-hawin

21/12 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind