DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

DanPilot har stigende efterspørgsel og øger kapaciteten

Siden 2022 har lodseriet øget lodskapaciteten med mere end 25 procent, hvilket afspejler en historisk stor stigning og efterspørgsel af DanPilots service. Det øgede aktivitetsniveau har medført øgede omkostninger, hvilket blandt andet drejer sig om investering i nye lodser for at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen

Den fortsat øgede efterspørgsel har været forbundet med betydelige ordinære ekstraudgifter, og DanPilot styrker driften betydeligt for at servicere kunderne og levere sikkerhed i de danske farvande, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Det sker ved investering i lokationer, der øger effektiviteten og giver optimale forhold for kundeservicen, samt ved en planlagt omfattende investering i rekruttering og uddannelse af nye lodser.

Den store investering i en betydelig opnormering af lodser styrker lodseriet til fremtiden, og tilgodeser flere kunders ønske om at øge deres engagement hos DanPilot.

- DanPilot har et højt kundeengagement, og vi stræber efter fortsat at yde vores bedste og samtidig investere i opfyldelse af fremtidens kundebehov.

- Det første halvår har krævet en ekstraordinær indsats af alle medarbejdere for at imødekomme kundernes behov.

- Samtidig har DanPilot også investeret i langsigtede innovationsprojekter for at udvikle alternative lodsningsformer med det altafgørende høje sikkerhedsniveau, siger DanPilots administrerende direktør, Erik Merkes Nielsen.

Ny type lodsning 

DanPilots udvikling af innovationsprojektet ’Remote piloting’ er trådt ind i en ny fase med en testbekendtgørelse fra Søfartsstyrelsen, der muliggør fortsat udvikling.

’Remote piloting’ er en investering i en ny type lodsning, der rummer et betydeligt potentiale for kunder og miljø, og som minimum skal have samme høje sikkerhedsstandard som en almindelig kendt lodsning.

Resultatet for koncernens halvårsregnskab, er et tab på 9,9 mio. kr. før skat, hvilket er i overensstemmelse med forventningerne.

- DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed, der er ejet af den danske stat, og dermed har lodseriet til formål at servicere alle kunder med den højeste sikkerhed på konkurrencedygtige vilkår.

- Omfattende investeringer i kapacitet og innovation understreger vores dedikation på drive et fremsynet og effektivt lodseri, der imødekommer stigende efterspørgsel samt leverer sikkerhed og kundeoplevelser på øverste niveau, understreger Erik Merkes Nielsen.

Nøgletal fra DanPilots halvårsregnskab
Omsætningen for perioden udgjorde 275,9 kr., en stigning på 5 procent sammenholdt med 1. halvår 2023.

- Personaleomkostninger udgjorde for perioden 228, 8 mod 217,8 mio. kr. i 1. halvår 2023 og 177,6 mio. kr. i 1. halvår 2022. Stigningen er et udtryk for uddannelse og træning af nye lodser samt ekstraordinære omkostninger forbundet med øget aktivitet.

Om DanPilot – Lodseriet Danmark
DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed, der er ejet 100% af den danske stat. Lodseriet skaber sikkerhed til søs og i havne i hele Danmark og i Grønland, fordi DanPilots højt specialiserede lodser kender farvandene og forebygger uheld.

- DanPilot lodser hvert år godt 22.000 skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne.

- DanPilot har 21 lokationer i Danmark. I alt har DanPilot ca. 410 medarbejdere, heraf ca. 220 lodser og ca. 115 bådførere. DanPilot har hovedkvarter i Svendborg.

-lipe

19/9 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien