Dansk-australsk partnerskab vil revolutionere tunge kranløft

Dansk-australsk partnerskab vil revolutionere tunge kranløft

En fjernbetjent, elektromekanisk løftebjælke til tunge kranløft introduceres nu på det danske marked. Global Gravity har indgået en partnerskabsaftale med australske Verton, som gør Esbjerg-virksomheden til eneforhandler af Vertons revolutionerende løfteteknologi i Danmark. Se video

Verton forbedrer sikkerheden og produktiviteten ved kranløft med et system, hvor én person alene kan håndtere selv meget tunge løft. Dermed undgås manuel håndtering med styreliner. Everest, som løftebjælken hedder, anvendes allerede af flere store internationale virksomheder på tværs af brancher, hvor tunge kranløft er en del af hverdagen. Blandt disse er MHI Vestas, som for nylig har indledt samarbejde med Verton for at forbedre sikkerheden ved løfteopgaver på offshore vindplatforme.

Se Vertons video om, hvordan løftebjælken fungerer:

Samlet løsning øger sikkerheden
Netop vindindustrien, offshore såvel som onshore, vil sammen med de danske byggepladser være i fokus, når Global Gravity i de kommende måneder skal udbrede kendskabet til Vertons løftebjælker på det danske marked. Men på lidt længere sigt, når Verton opnår de nødvendige godkendelser, ser Global Gravity et stort potentiale i at udbrede teknologien til olieindustrien.

Global Gravity står i forvejen bag det patenterede TubeLock-system til transport og håndtering af borerør og samarbejder med en række af de helt store internationale olieselskaber. Med Vertons produkter i porteføljen er hensigten at tilbyde TubeLock-kunderne en samlet løsning, som gør håndtering og transport af rør endnu mere sikker og effektiv.

- Langt de fleste kranulykker rammer de personer, der er tæt på lasten. Derfor er Vertons løftebjælke en enorm forbedring af sikkerheden ved tunge løft. Det gælder ikke mindst offshore, hvor manglen på plads er en af de største udfordringer. Her kan vi i fællesskab fjerne en stor del af den manuelle håndtering og dermed øge sikkerheden, siger Kenneth Hagelskjær, CEO i Global Gravity.

Et kæmpe potentiale
Kenneth Hagelskjær er oprindeligt uddannet klejnsmed og har ved selvsyn oplevet, hvad et vildfarent borerør kan forårsage af skade på mennesker og materiel. Uheld sker, fordi de tonstunge rør traditionelt bundtes med stålwirer og kræver mange manuelle løft undervejs. Hos Global Gravity fikseres borerørene i de pladsbesparende TubeLock-moduler inden afsendelse, og det patenterede design gør, at rørene kan håndteres ét ad gangen ude på platformen. Når TubeLock kombineres med Vertons løftebjælke, reduceres manuel håndtering til et minimum, hvilket effektiviserer hele processen betragteligt.

- Vi har længe arbejdet på at udvide vores sortiment, og Verton er et rigtig godt match for os. Vi ser et kæmpe potentiale i at kombinere de to teknologier, fordi det gør håndteringen af borerør mere sikker, effektiv og pladsbesparende. For os er partnerskabet samtidig en vej ind på det australske offshore-marked, som vi har store forventninger til, siger Kenneth Hagelskjær.

Partnerskabet med Verton kommer på et tidspunkt, hvor interessen for TubeLock er støt stigende. Global Gravity har netop lukket en aftale med en ny stor kunde i Qatar og investerer lige nu kraftigt i at udvide kapaciteten af TubeLock-moduler, som udelukkende anvendes til udlejning. Kenneth Hagelskjær forventer at runde 2.000 enheder inden næste sommer, hvilket vil betyde, at Global Gravity på et givent tidspunkt kan facilitere transport og lagerføring af op til 20.000 rør. Det er mere end en femdobling på bare fire år.

Om Global Gravity
Global Gravity er etableret i 2010 i Esbjerg og er specialiseret i transport af borerør til olieindustrien. Virksomheden står bag det patenterede system, Tube Lock, som er verdens første ”Tubular Transport Running System” (TTRS). Med TubeLock varetager Global Gravity den samlede håndtering og transport af borerør fra lagerplads, over kaj til skib og videre til borerig. Det forbedrer sikkerheden og effektiviteten for olieselskaberne. Undersøgelser viser, at kunderne sparer 18 % af tiden på den samlede håndteringsproces sammenlignet med en traditionel løsning. Samtidig bruger de 60 % mindre plads og halverer mængden af håndteringer ude på platformen.

-lipe

24/11 2020
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten