Dansk-australsk partnerskab vil revolutionere tunge kranløft

Dansk-australsk partnerskab vil revolutionere tunge kranløft

En fjernbetjent, elektromekanisk løftebjælke til tunge kranløft introduceres nu på det danske marked. Global Gravity har indgået en partnerskabsaftale med australske Verton, som gør Esbjerg-virksomheden til eneforhandler af Vertons revolutionerende løfteteknologi i Danmark. Se video

Verton forbedrer sikkerheden og produktiviteten ved kranløft med et system, hvor én person alene kan håndtere selv meget tunge løft. Dermed undgås manuel håndtering med styreliner. Everest, som løftebjælken hedder, anvendes allerede af flere store internationale virksomheder på tværs af brancher, hvor tunge kranløft er en del af hverdagen. Blandt disse er MHI Vestas, som for nylig har indledt samarbejde med Verton for at forbedre sikkerheden ved løfteopgaver på offshore vindplatforme.

Se Vertons video om, hvordan løftebjælken fungerer:

Samlet løsning øger sikkerheden
Netop vindindustrien, offshore såvel som onshore, vil sammen med de danske byggepladser være i fokus, når Global Gravity i de kommende måneder skal udbrede kendskabet til Vertons løftebjælker på det danske marked. Men på lidt længere sigt, når Verton opnår de nødvendige godkendelser, ser Global Gravity et stort potentiale i at udbrede teknologien til olieindustrien.

Global Gravity står i forvejen bag det patenterede TubeLock-system til transport og håndtering af borerør og samarbejder med en række af de helt store internationale olieselskaber. Med Vertons produkter i porteføljen er hensigten at tilbyde TubeLock-kunderne en samlet løsning, som gør håndtering og transport af rør endnu mere sikker og effektiv.

- Langt de fleste kranulykker rammer de personer, der er tæt på lasten. Derfor er Vertons løftebjælke en enorm forbedring af sikkerheden ved tunge løft. Det gælder ikke mindst offshore, hvor manglen på plads er en af de største udfordringer. Her kan vi i fællesskab fjerne en stor del af den manuelle håndtering og dermed øge sikkerheden, siger Kenneth Hagelskjær, CEO i Global Gravity.

Et kæmpe potentiale
Kenneth Hagelskjær er oprindeligt uddannet klejnsmed og har ved selvsyn oplevet, hvad et vildfarent borerør kan forårsage af skade på mennesker og materiel. Uheld sker, fordi de tonstunge rør traditionelt bundtes med stålwirer og kræver mange manuelle løft undervejs. Hos Global Gravity fikseres borerørene i de pladsbesparende TubeLock-moduler inden afsendelse, og det patenterede design gør, at rørene kan håndteres ét ad gangen ude på platformen. Når TubeLock kombineres med Vertons løftebjælke, reduceres manuel håndtering til et minimum, hvilket effektiviserer hele processen betragteligt.

- Vi har længe arbejdet på at udvide vores sortiment, og Verton er et rigtig godt match for os. Vi ser et kæmpe potentiale i at kombinere de to teknologier, fordi det gør håndteringen af borerør mere sikker, effektiv og pladsbesparende. For os er partnerskabet samtidig en vej ind på det australske offshore-marked, som vi har store forventninger til, siger Kenneth Hagelskjær.

Partnerskabet med Verton kommer på et tidspunkt, hvor interessen for TubeLock er støt stigende. Global Gravity har netop lukket en aftale med en ny stor kunde i Qatar og investerer lige nu kraftigt i at udvide kapaciteten af TubeLock-moduler, som udelukkende anvendes til udlejning. Kenneth Hagelskjær forventer at runde 2.000 enheder inden næste sommer, hvilket vil betyde, at Global Gravity på et givent tidspunkt kan facilitere transport og lagerføring af op til 20.000 rør. Det er mere end en femdobling på bare fire år.

Om Global Gravity
Global Gravity er etableret i 2010 i Esbjerg og er specialiseret i transport af borerør til olieindustrien. Virksomheden står bag det patenterede system, Tube Lock, som er verdens første ”Tubular Transport Running System” (TTRS). Med TubeLock varetager Global Gravity den samlede håndtering og transport af borerør fra lagerplads, over kaj til skib og videre til borerig. Det forbedrer sikkerheden og effektiviteten for olieselskaberne. Undersøgelser viser, at kunderne sparer 18 % af tiden på den samlede håndteringsproces sammenlignet med en traditionel løsning. Samtidig bruger de 60 % mindre plads og halverer mængden af håndteringer ude på platformen.

-lipe

24/11 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året