Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfartMads Friis Jensen, fra Blue World Technologies (th.) og Lars Bo Andersen fra Blue World Technologies.

Dansk projekt kan bane vej for markant CO2-reduktion i den globale søfart

Et innovativt brændselscellesystem fra den danske brændselscelleproducent Blue World Technologies kan blive et vigtigt skridt på vejen mod en CO2-neutral skibsfart. Et nyt EUDP-støttet projekt med deltagelse fra stærke ­­­danske maritime aktører som Maersk Drilling, DFDS, Hafnia og Alfa Laval i Aalborg skal nu afdække teknologiens potentiale som et reelt alternativ til forbrændingsbaseret hjælpekraft til skibe, der kan udgøre op til 15 procent af et skibs samlede energiforbrug

Den globale søfart skal tage yderst betydelige skridt i retningen mod en grønnere fremtid inden for meget få år.

For selvom den internationale søfartsorganisation IMO’s målsætning om at reducere branchens samlede udledning af drivhusgasser med mindst 50 procent i 2050 kan virke som langt ude i fremtiden, presses branchen allerede nu af transportkøberne, der stiller skærpede krav om mere bæredygtige transportløsninger.

Søfarten er derfor i disse år i fuld gang med en søgen efter teknologier, der kan reducere skibenes emissioner, og her kan et nyt dansk projekt meget vel komme til at spille en betydelig rolle.

Projektet, der er støttet af Energistyrelsens Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), skal undersøge, om et nyt og innovativt brændselscellesystem ved brug af metanol som brændstof kan erstatte oliedrevne generatoranlæg i produktionen af hjælpekraft til skibe og andre applikationer.

Hjælpekraft benyttes blandt andet til elproduktion ombord på skibet og kan ifølge Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (et projekt under IMO) udgøre op til 15 procent af et skibs totale energiforbrug.

Systemet er udviklet af den danske brændselscellevirksomhed Blue World Technologies og skal nu installeres på Alfa Lavals verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi i Aalborg, der skal danne rammen om projektet.

- Med udgangspunkt i skalerbarheden af vores brændselscellesystemer til bilindustrien er vi overbeviste om, at metanol-brændselscellesystemer kan reducere den maritime klima- og miljøpåvirkning drastisk.

- Ved at videreudvikle vores teknologi i samarbejde med marinekolleger og ved samtidig at øge vores produktionskapacitet kan vi levere en brændselscelleløsning, der er grøn, operationelt sund og også kommercielt bæredygtig, siger Mads Friis Jensen, chief commercial officer og medstifter af Blue World Technologies.

Det er Alfa Laval i Aalborg, der – foruden at bidrage med testfaciliteter – styrer og koordinerer projektet:

- Hjælpekraft kan udgøre en relativt stor del af et skibs energiforbrug, og derfor er projektet forbundet med et markant grønt potentiale for søfarten, der står for cirka tre procent af den globale udledning af drivhusgasser.

- I Alfa Laval er vi stolte over at arbejde sammen med så erfarne partnere om at realisere et højeffektivt brændselscellesystem til den maritime industri.

- Projektet er et vigtigt skridt i forhold til at flytte branchen ind i et CO2-neutralt brændstoflandskab på lige fod med vores projekt med faste brændselsceller i SOFC4Maritime-projektet og arbejdet med metanol som skibsbrændstof, som vi lige nu tester i stor skala, siger Lars Skytte Jørgensen, vice president for Technology Development i Alfa Lavals marinedivision.

Førende maritime aktører er med

Udover Alfa Laval i Aalborg og Blue World Technologies har projektet deltagelse fra flere af landets absolut førende maritime aktører.

Det gælder blandt andre DFDS, der ejer et af Europas største shippingnetværk, og som i disse år bevæger sig aktivt væk fra fossile brændstoffer og bringer erfaring med fra andre brændselscelleprojekter:

- Brændselsceller har potentiale til at fremskynde den grønne omstilling af skibsfarten. Teknologien vil muliggøre en ny generation af meget enkle og pålidelige skibe, der vil være meget lettere at digitalisere end de skibe, vi har i dag. Det åbner op for spændende nye muligheder, siger Jakob Steffensen, innovation lead hos DFDS.

Derudover deltager Maersk Drilling, der ejer og driver borerigge, og som har stor erfaring med at bruge hjælpekraft til særlige applikationer:

- Energieffektivitet har længe været et centralt fokus i Maersk Drillings drift. Vi ser et klart potentiale i brændselscellesystemet som en mulig vej til at skabe en klimavenlig løsning til energiproduktion. Vi mener, at vores applikationskendskab og operationelle input kan være med til at forme en velfungerende maritim løsning, siger Caroline Alting, Head of Integrity & Projects hos Maersk Drilling.

Også Hafnia, der ejer en af verdens største produkttankskibsflåder, bringer solid viden til projektet. Med en målrettet strategi om at skifte til metanol kan virksomheden nemlig bidrage med sin ekspertise inden for blandt andet metanolbunkering:

- Som ejer af en af verdens største tankskibsflåder har vi et ansvar for at reducere vores klimaaftryk. Derfor har Hafnia også engageret sig stærkt i metanolindsatser og udvikling af dem, og det nuværende forskningsprojekt er endnu en betydelig indsats.

- Vi vil anvende vores praktiske viden om metanol til at hjælpe med at skabe en grøn og konkurrencedygtig brændselscelleløsning, siger Jørgen Thuesen, vicedirektør for teknik hos Hafnia.

-hawin

 

 

 

Faktaboks: Om projektet

Projektet har til formål at designe en modulær APU (Auxillary Power Unit) til det maritime marked. Den forventede løsning vil være multifunktionel og kunne bruges i et stort antal skibe og applikationer. I de tidlige faser af projektet etableres de tekniske rammer samt funktionalitet og driftsfilosofi af system og undersystemer med input fra projektpartnerne.

Projektet sigter mod at skabe en løsning, der kan integreres i mange forskellige marine konfigurationer. Den foreslåede løsning vil reducere CO2-emissioner til næsten 0, når metanol produceret af vedvarende energi bruges. Løsningen vil også fjerne alle skadelige partikelemissioner.

I projektet vil en høj-effektiv, brændstoffleksibel, konkurrencedygtig, modulér- og skalerbar 200kW metanolbrændselscelle blive udviklet og demonstreret i forhold til sekundær strømproduktion på større fartøjer. Ved høj skalerbarhed kan løsningen erstatte generatorer på op til 5MW. Den udviklede løsning vil sikre reduktion i kuldioxid-udledning og eliminere alle andre skadelige udledninger fra strømproduktionen.

Brændselscellegeneratoren vil blive testet og demonstreret onshore i en etårig periode i verdens største maritime testcenter ved Alfa Laval i forhold til at validere funktionalitet før søprøvning i skib.

20/4 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien