Danske erhvervshavne afdækker virksomheders blockchain-potentiale

Danske erhvervshavne afdækker virksomheders blockchain-potentiale

Center for Logistik og Samarbejde, der holder til i Aalborg, skal stå i spidsen for et nyt projekt, der skal afdække potentialet i blockchain-teknologien for en række små og mellemstore virksomheder i det maritime miljø

Center for Logistisk og Samarbejde har sammen med Industriens Fond netop iværksat et større udredningsprojekt omkring blockchain-potentialet blandt små og mellemstore virksomheder i den maritime sektor. Centeret skal stå i spidsen for projektet – der kaldes ”Maritimt Block-Kraft” – og gennemfører det sammen med Danske Havne, Aalborg Universitet og to nordjyske erhvervsnetværk.

- Digitaliseringen og blockchain-teknologien rummer et kæmpe potentiale for erhvervslivet. Men vi ved, at det for de små og mellemstore virksomheder kan være vanskeligt at se og udnytte potentialet, når man sammenligner med større virksomheder. Det gælder også for maritime virksomheder og andre virksomheder i og omkring det maritime miljø, siger Lars Jøker, der siden årsskiftet har været direktør for Center for Logistik og Samarbejde.

Selvom store virksomheder nogle gange er foran mindre virksomheder når det handler om udnyttelsen af ny teknologi, så er projektets udgangspunkt, at virksomheders størrelse ikke skal være afgørende for mulighederne i den digitale verden.

- Vi arbejder generelt med implementering af ny teknologi i dansk erhvervsliv. Og med det nye projekt afdækkes de muligheder og udfordringer, som mindre virksomheder møder i hverdagen. Dernæst udarbejdes best practises, og på den måde kan projektet forhåbentlig vise nogle gode eksempler på, hvordan blockchain-teknologien i praksis kan udnyttes, siger adm. direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang, og peger på, at fonden gennem forskellige tiltag arbejder på at skabe flere danske erfaringer med brugen af blockchain-teknologien.

Forskning og erhvervsliv spiller sammen

Ud over de praktiske erfaringer, så bringes ny viden også ind i erhvervslivet gennem det nye projekt. Det sker via et forskerhold fra Aalborg Universitet.

- Vi har gennem længere tid arbejdet med potentialet i blockchain-teknologien inden for transport- og logistikområdet, og har derfor specialiseret viden på netop det område. Således er vi godt klædt på til at bidrage til projektet, fortæller lektor Kristian Hegner Reinau fra Aalborg Universitet.

Stort potentiale for hele havnesektoren

Kortlægningen fokuserer på virksomheder på Hirtshals Havn, Hanstholm Havn, Grenaa Havn og Aalborg Havn. Hos de danske erhvervshavnes brancheforening, Danske Havne, er man overbevist om, at resultaterne fra ”Maritimt Block-Kraft” kan bruges i et bredere perspektiv.

- Transformationen af danske erhvervshavne er i fuld gang, og mange af de maritime virksomheder og virksomheder i havnenes opland er midt i den digitale omstilling. Denne undersøgelse er derfor super vigtig for de danske erhvervshavne, og vi forventer, at resultaterne ikke blot kan bruges af de deltagende havne, men også hos danske erhvervshavne og deres samarbejdspartnere mere generelt, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør for Danske Havne.

-hawin

 

 

Om Maritimt Block-Kraft

Industriens Fond har bevilliget 1,89 mio. kroner til projektet ”Maritimt Block-Kraft”. Projektet gennemføres af Center for Logistik og Samarbejde i samarbejde med Aalborg Universitet, Danske Havne, Hirtshals Havn, Hanstholm Havn, Grenaa Havn, Aalborg Havn, ErhvervsNetværk 9220 samt Erhverv NordDanmark. Projektet gennemføres i 2019 og 2020.

 

15/4 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien