Danske Havne bakker op om regeringens vækstplan

Danske Havne bakker op om regeringens vækstplan

Lovgivning skal sikre, at Danmark bliver et globalt maritimt kraftcenter med fokus på digitalisering, attraktive rammevilkår, viden og knowhow med globalt udsyn og tiltrækningskraft.

- Danmark har i dag en solid position i den internationale søfart, i den maritime udstyrsindustri og de tilstødende erhvervsområder inden for bl.a. offshore energi, cirkulær økonomi, krydstogtsturisme og fiskeriet.

Det er en position, dansk erhvervsliv har opnået over en årrække. Det er derfor helt afgørende, at vi hele tiden er opmærksomme på, at rammevilkårene både er tidssvarende og konkurrencedygtige, siger formanden for Danske Havne, Ole Ingrisch, i en kommentar til regeringens vækstplan for den maritime sektor.

- Det gælder f.eks.  inden for havvind, hvor det er nødvendigt justere rammevilkårene for specialskibe, så besætningen bliver beskattet under DIS-ordningen. Netop dette område er et rigtig godt eksempel på, at vi løbende har behov for at give den danske lovgivning et servicetjek, lige som montørområdet og skattevilkårene for indregistrering af skibe er afgørende for, om man vælges til eller fra som søfartsnation, siger Ole Ingrisch, og fortsætter:

- Den danske havnelovgivning skal derfor sikre en moderne og effektiv styring af erhvervshavnene, og det er helt centralt for at understøtte den maritime konkurrenceevne og de tilstødende erhvervsområder.

Derfor skal vi have en ny havnelovgivning, der forhåbentligt kan skabe et nyt Esbjerg, et nyt Lindø eller et nyt Frederikshavn med fokus på de enorme vækstpotentialer inden for udskiftning og recycling af offshore vind, gas og olie, når der for alvor kommer hul på det 500 mia. kroner store marked for nedtagning og ophugning af udtjente olieboreplatforme og havvindmøller.

Vi skal sikre rentable investeringer i havnene og lige konkurrencevilkår mellem havnene både internt i Danmark, men også i forhold til de nordeuropæiske havne. Ellers lander de lukrative opgaver fremover i Hull og Cuxhaven. mener formanden.

Særligt den stærke statslige involvering i de nordtyske havne, bekymrer Ole Ingrisch.

Han opfordrer derfor regeringen til at have dette rette fokus, når havneloven skal revideres i 2018, så branchen får gennemført den nødvendige modernisering af erhvervshavnenes styring og ledelse og sikring af den internationale konkurrencekraft i de danske erhvervshavne.

-lipe

22/1 2018
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner