Danske Havne bakker op om regeringens vækstplan

Danske Havne bakker op om regeringens vækstplan

Lovgivning skal sikre, at Danmark bliver et globalt maritimt kraftcenter med fokus på digitalisering, attraktive rammevilkår, viden og knowhow med globalt udsyn og tiltrækningskraft.

- Danmark har i dag en solid position i den internationale søfart, i den maritime udstyrsindustri og de tilstødende erhvervsområder inden for bl.a. offshore energi, cirkulær økonomi, krydstogtsturisme og fiskeriet.

Det er en position, dansk erhvervsliv har opnået over en årrække. Det er derfor helt afgørende, at vi hele tiden er opmærksomme på, at rammevilkårene både er tidssvarende og konkurrencedygtige, siger formanden for Danske Havne, Ole Ingrisch, i en kommentar til regeringens vækstplan for den maritime sektor.

- Det gælder f.eks.  inden for havvind, hvor det er nødvendigt justere rammevilkårene for specialskibe, så besætningen bliver beskattet under DIS-ordningen. Netop dette område er et rigtig godt eksempel på, at vi løbende har behov for at give den danske lovgivning et servicetjek, lige som montørområdet og skattevilkårene for indregistrering af skibe er afgørende for, om man vælges til eller fra som søfartsnation, siger Ole Ingrisch, og fortsætter:

- Den danske havnelovgivning skal derfor sikre en moderne og effektiv styring af erhvervshavnene, og det er helt centralt for at understøtte den maritime konkurrenceevne og de tilstødende erhvervsområder.

Derfor skal vi have en ny havnelovgivning, der forhåbentligt kan skabe et nyt Esbjerg, et nyt Lindø eller et nyt Frederikshavn med fokus på de enorme vækstpotentialer inden for udskiftning og recycling af offshore vind, gas og olie, når der for alvor kommer hul på det 500 mia. kroner store marked for nedtagning og ophugning af udtjente olieboreplatforme og havvindmøller.

Vi skal sikre rentable investeringer i havnene og lige konkurrencevilkår mellem havnene både internt i Danmark, men også i forhold til de nordeuropæiske havne. Ellers lander de lukrative opgaver fremover i Hull og Cuxhaven. mener formanden.

Særligt den stærke statslige involvering i de nordtyske havne, bekymrer Ole Ingrisch.

Han opfordrer derfor regeringen til at have dette rette fokus, når havneloven skal revideres i 2018, så branchen får gennemført den nødvendige modernisering af erhvervshavnenes styring og ledelse og sikring af den internationale konkurrencekraft i de danske erhvervshavne.

-lipe

22/1 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland