Danske Havne fisker efter politisk opbakning

Danske Havne fisker efter politisk opbakning

Optimal udnyttelse af havets ressourcer indenfor fiskeriet var på dagsordenen da Danske Havne og andre maritime organisationer inviterede folketingspolitikere på rundtur ved Skagen Havn

Holdningen var klar da Marine Ingredients Denmark, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danish Seafood Association og Danske Havne bl.a. inviterede lydhøre folketingspolitikere fra Miljø- og Fødevareudvalget  til rundtur ved Skagen Havn for at belyse udnyttelsen af havets ressourcer.

Danmark er EU’s største fiskerination. Det er en styrkeposition, der er værd at værne om. Havets ressourcer skal udnyttes optimalt gennem en troværdig kvoterådgivning, en værdiforøgelse og en oprykning af fiskeråvarer i værdikæden.

Der er et fortsat ønske om at styrke fiskeriet, der ikke alene er et væsentligt job- og skattegrundlag i havnene, men også udgør en national styrkeposition, der bør værnes om og skal udvikles endnu mere.

De danske fiskerihavne har brug for, at der er fortsat fokus på udmøntningen af midlerne i den Europæiske Hav- og Fiskerifond og optimale adgangsforhold i havnene. Det er helt centrale for vækst i fiskerihavnene. Til det udtaler direktør i Danske Havne Bjørn B. Christiansen:

- De danske fiskerihavne har fået flere ben at stå på med udgangspunkt i lokale styrker og øget specialisering. Fiskerihavnene i Danmark har præsteret både at investere og samtidig opnå en bedre indtjening og forretning af egenkapitalen. Skagen Havn og resten af fiskerikæden, der har været en suveræn vært for vores besøg, er netop et godt eksempel på denne udvikling. Derfor er det også vigtigt, at erhvervet tydeliggør overfor politikerne, hvorfor denne styrkeposition skal værnes om og sikres ikke mindst i de kommende Brexit-forhandlinger, påpeger Bjørn B. Christiansen og fortsætter:

- Fiskeriet som dansk styrkeposition skal værnes om og sikres i de kommende Brexit-forhandlinger. Den målrettede indsats med optimal udnyttelse af havets ressourcer og den økonomiske udvikling i fiskerihavnene må ikke sættes over styr på grund af Storbritanniens udmeldelse af EU. De danske fiskerihavne er dybt afhængige af det britiske farvand, der  tegner sig for en tredjedel af alle danske fiskelandinger, så det er helt afgørende, at der også efter Brexit er adgang til at fiske i britisk farvand, samt at regler forbliver ens eller harmoniserede.

-hawin

17/1 2017
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU