Danske Havne fisker efter politisk opbakning

Danske Havne fisker efter politisk opbakning

Optimal udnyttelse af havets ressourcer indenfor fiskeriet var på dagsordenen da Danske Havne og andre maritime organisationer inviterede folketingspolitikere på rundtur ved Skagen Havn

Holdningen var klar da Marine Ingredients Denmark, Danmarks Pelagiske Producentorganisation, Danish Seafood Association og Danske Havne bl.a. inviterede lydhøre folketingspolitikere fra Miljø- og Fødevareudvalget  til rundtur ved Skagen Havn for at belyse udnyttelsen af havets ressourcer.

Danmark er EU’s største fiskerination. Det er en styrkeposition, der er værd at værne om. Havets ressourcer skal udnyttes optimalt gennem en troværdig kvoterådgivning, en værdiforøgelse og en oprykning af fiskeråvarer i værdikæden.

Der er et fortsat ønske om at styrke fiskeriet, der ikke alene er et væsentligt job- og skattegrundlag i havnene, men også udgør en national styrkeposition, der bør værnes om og skal udvikles endnu mere.

De danske fiskerihavne har brug for, at der er fortsat fokus på udmøntningen af midlerne i den Europæiske Hav- og Fiskerifond og optimale adgangsforhold i havnene. Det er helt centrale for vækst i fiskerihavnene. Til det udtaler direktør i Danske Havne Bjørn B. Christiansen:

- De danske fiskerihavne har fået flere ben at stå på med udgangspunkt i lokale styrker og øget specialisering. Fiskerihavnene i Danmark har præsteret både at investere og samtidig opnå en bedre indtjening og forretning af egenkapitalen. Skagen Havn og resten af fiskerikæden, der har været en suveræn vært for vores besøg, er netop et godt eksempel på denne udvikling. Derfor er det også vigtigt, at erhvervet tydeliggør overfor politikerne, hvorfor denne styrkeposition skal værnes om og sikres ikke mindst i de kommende Brexit-forhandlinger, påpeger Bjørn B. Christiansen og fortsætter:

- Fiskeriet som dansk styrkeposition skal værnes om og sikres i de kommende Brexit-forhandlinger. Den målrettede indsats med optimal udnyttelse af havets ressourcer og den økonomiske udvikling i fiskerihavnene må ikke sættes over styr på grund af Storbritanniens udmeldelse af EU. De danske fiskerihavne er dybt afhængige af det britiske farvand, der  tegner sig for en tredjedel af alle danske fiskelandinger, så det er helt afgørende, at der også efter Brexit er adgang til at fiske i britisk farvand, samt at regler forbliver ens eller harmoniserede.

-hawin

17/1 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind