Danske Havne forventer 20.000 nye arbejdspladser i havvind

Danske Havne forventer 20.000 nye arbejdspladser i havvind

I dag arbejder ca. 33.000 med vindmølleindustri i Danmark, og brancheorganisationen har i samarbejde med blandt andet flere havne kortlagt et massivt vækstpotentiale inden 2030

Tallet med de omkring 33.000, som i dag er beskæftige med vindmølleindustri i Danmark, dækker over møller både på land og på vand. Det viser tal fra Wind Denmark, der er vinmølleindustriens egen brancheorganisation. I fremtiden vil man dog i langt højere grad bygge vindmøller på vandet i de mange store havvindmølleparker, politikerne allerede har besluttet at anlægge.

Det betyder tusindvis af nye danske arbejdspladser, og Danske Havnes analyse viser, at vi kan se frem til mindst 20.000 nye arbejdspladser i offshore-branchen:

-I dag producerer vi 6 GW strøm fra vindmøller i Danmark, hvilket kaster 33.000 arbejdspladser af sig – og det er allerede med energiaftalen i 2018 politisk besluttet, at der skal lægges mindst 10 GW oven i det frem mod 2030. Når vi ved, at en større og større del af de nye investeringer bliver i havvind, så vurderer vi, at 20.000 af de nye arbejdspladser bliver direkte i havvindmøllebranchen, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne, der altså står bag de nye beregninger.

Danske Havne har regnet på tallene som led i et fornyet fokus fra havnenes side på havvind, fordi de danske havne spiller en afgørende rolle i vindeventyret. Mere end 80 procent af den havvindkapacitet, der er installeret i Europa i dag, er udskibet fra danske havne.

Danmark har hele produktionskæden
En af årsagerne til, at de fremtidige investeringer i havvind i Danmark kaster så mange arbejdspladser af sig, er, at Danmark har en unik mulighed for at skumme fløden fra yderligere anlæg. Danmark har nemlig hele fødekæden i vindeventyret fra forskning og produktion til udskibning og siden vedligeholdelse af havvindmølleparkerne, forklarer Tine Kirk Pedersen:

-Vores analyse viser, at mens man på overordnet europæisk plan kun beskæftiger 1.642 personer pr GW, fordi produktion og service er spredt over flere lande, så ligger vi på 5.610 personer pr GW i Danmark, fordi vi allerede kan det hele. Det er også derfor, at Danmark kan få så stor en del af kagen, og det skal vi virkelig holde fast i og løbende sætte fokus på, så væksten og arbejdspladserne ikke løber fra os og ender i andre lande. Det kræver investeringer, siger Tine Kirk Pedersen og tilføjer:

-Én ting er investeringerne, men en anden vigtig ting er faktisk havnenes muligheder i forhold til gældende love og regler. Her er det meget vigtigt, at politikerne ikke indskrænker havnenes muligheder, hvis man har en interesse i, at havnene skal bidrage til den grønne omstilling og fortsat sikre Danmarks førerposition på vindområdet – og det tror jeg, vi alle sammen har.

-lipe

27/4 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året