Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Fælles EU-aftale om datasæt vil fremover lette de administrative opgaver for skibe og havne

Parlamentet og Rådet indgik den 7. februar en aftale om etablering af et 'Single Window' (EMSWE). I praksis betyder dette, at det administrative arbejde for primært skibe og dermed indirekte havnene bliver reduceret væsentligt. Den nye aftale baner vejen for ét samlet EMSWE-datasæt, der understøtter 'reporting-only-once'-princip.

Formålet med aftalen er at harmonisere rapporteringsplatformen for skibe i EU og dermed selvfølgelig også i danske havne. Det foreslåede nye europæiske maritime 'Single Window'-miljø er et forsøg på at kombinere alle de rapporteringer, der er forbundet med et havneanløb, og hensigten er, at dette vil integrere forskellige systemer og platforme og fremme den mest effektive anvendelse af data.
 
Det internationale The European Sea Ports Organisation (ESPO), som Danske Havne er medlem af, tilskynder, at teknologisk neutralitet udtrykkeligt er omtalt i aftalen, og der udtrykkes fra ESPO's side enighed i og tilfredshed med, at Kommissionen skal følge den nyeste teknologiske udvikling, når der gives opdateringer til rapporteringsmodulerne til 'National Single Windows'.
 
Vigtigst med lettede byrder
Aftalen vækker også glæde hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 64 erhvervshavne landet over:
 
- Fra Danske Havnes side bakker vi ligesom ESPO også op om den nye 'Single Window-aftale,' og vi er i særdeleshed tilfredse med, at det er markedet, der afgør valg af teknologi, fremfor at den anvendte teknologi bliver valgt politisk. Den slags er markedet typisk bedst til, fortæller direktør Tine Kirk Pedersen og uddyber:


 
- Det vigtigste for os og de danske havne er, at de administrative byrder lettes for erhvervet generelt, og det er selvfølgelig en klar fordel, at aftalen gælder alle i EU, så ingen tilgodeses eller forfordeles til skade for konkurrencen. Hver gang administrative byrder lettes for branchen, giver det mere tid og overskud til de opgaver, der skaber mere forretning og dermed mere vækst og arbejdspladser til glade for alle i og omkring erhvervet.

-lipe
 

19/2 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året