Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Fælles EU-aftale om datasæt vil fremover lette de administrative opgaver for skibe og havne

Parlamentet og Rådet indgik den 7. februar en aftale om etablering af et 'Single Window' (EMSWE). I praksis betyder dette, at det administrative arbejde for primært skibe og dermed indirekte havnene bliver reduceret væsentligt. Den nye aftale baner vejen for ét samlet EMSWE-datasæt, der understøtter 'reporting-only-once'-princip.

Formålet med aftalen er at harmonisere rapporteringsplatformen for skibe i EU og dermed selvfølgelig også i danske havne. Det foreslåede nye europæiske maritime 'Single Window'-miljø er et forsøg på at kombinere alle de rapporteringer, der er forbundet med et havneanløb, og hensigten er, at dette vil integrere forskellige systemer og platforme og fremme den mest effektive anvendelse af data.
 
Det internationale The European Sea Ports Organisation (ESPO), som Danske Havne er medlem af, tilskynder, at teknologisk neutralitet udtrykkeligt er omtalt i aftalen, og der udtrykkes fra ESPO's side enighed i og tilfredshed med, at Kommissionen skal følge den nyeste teknologiske udvikling, når der gives opdateringer til rapporteringsmodulerne til 'National Single Windows'.
 
Vigtigst med lettede byrder
Aftalen vækker også glæde hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 64 erhvervshavne landet over:
 
- Fra Danske Havnes side bakker vi ligesom ESPO også op om den nye 'Single Window-aftale,' og vi er i særdeleshed tilfredse med, at det er markedet, der afgør valg af teknologi, fremfor at den anvendte teknologi bliver valgt politisk. Den slags er markedet typisk bedst til, fortæller direktør Tine Kirk Pedersen og uddyber:


 
- Det vigtigste for os og de danske havne er, at de administrative byrder lettes for erhvervet generelt, og det er selvfølgelig en klar fordel, at aftalen gælder alle i EU, så ingen tilgodeses eller forfordeles til skade for konkurrencen. Hver gang administrative byrder lettes for branchen, giver det mere tid og overskud til de opgaver, der skaber mere forretning og dermed mere vækst og arbejdspladser til glade for alle i og omkring erhvervet.

-lipe
 

19/2 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland