Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Danske Havne glæder sig over ny 'Single Window'-aftale

Fælles EU-aftale om datasæt vil fremover lette de administrative opgaver for skibe og havne

Parlamentet og Rådet indgik den 7. februar en aftale om etablering af et 'Single Window' (EMSWE). I praksis betyder dette, at det administrative arbejde for primært skibe og dermed indirekte havnene bliver reduceret væsentligt. Den nye aftale baner vejen for ét samlet EMSWE-datasæt, der understøtter 'reporting-only-once'-princip.

Formålet med aftalen er at harmonisere rapporteringsplatformen for skibe i EU og dermed selvfølgelig også i danske havne. Det foreslåede nye europæiske maritime 'Single Window'-miljø er et forsøg på at kombinere alle de rapporteringer, der er forbundet med et havneanløb, og hensigten er, at dette vil integrere forskellige systemer og platforme og fremme den mest effektive anvendelse af data.
 
Det internationale The European Sea Ports Organisation (ESPO), som Danske Havne er medlem af, tilskynder, at teknologisk neutralitet udtrykkeligt er omtalt i aftalen, og der udtrykkes fra ESPO's side enighed i og tilfredshed med, at Kommissionen skal følge den nyeste teknologiske udvikling, når der gives opdateringer til rapporteringsmodulerne til 'National Single Windows'.
 
Vigtigst med lettede byrder
Aftalen vækker også glæde hos brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer 64 erhvervshavne landet over:
 
- Fra Danske Havnes side bakker vi ligesom ESPO også op om den nye 'Single Window-aftale,' og vi er i særdeleshed tilfredse med, at det er markedet, der afgør valg af teknologi, fremfor at den anvendte teknologi bliver valgt politisk. Den slags er markedet typisk bedst til, fortæller direktør Tine Kirk Pedersen og uddyber:


 
- Det vigtigste for os og de danske havne er, at de administrative byrder lettes for erhvervet generelt, og det er selvfølgelig en klar fordel, at aftalen gælder alle i EU, så ingen tilgodeses eller forfordeles til skade for konkurrencen. Hver gang administrative byrder lettes for branchen, giver det mere tid og overskud til de opgaver, der skaber mere forretning og dermed mere vækst og arbejdspladser til glade for alle i og omkring erhvervet.

-lipe
 

19/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien