Danske Havne har valgt ny bestyrelse

Danske Havne har valgt ny bestyrelse

Havnedirektør for Køge Havn, Thomas Elm Kampmann er ny formand for brancheforeningen, mens Rune D. Rasmussen, CEO for ADP, indtræder som næstformand

Bestyrelsen i Danske Havne har den 19. marts konstitueret sig på ny.

- Den nye bestyrelse overtager stafetten i en tid med stor udvikling for de danske havne, hvor grøn omstilling, forsyningssikkerhed og øget samspil med industri og transportsektor er centrale fokusområder, skriver foreningen i en pressemeddelelse, og retter samtidig en stor tak til det afgående formandsskab.


Thomas Elm Kampmann (tv), ny formand for bestyrelsen og Rune D. Rasmussen, nyvalg næstformand

Ændringer i branchen som aldrig før
Den nye bestyrelse vil arbejde for at fastholde og udbygge havnenes rolle som nøglen til den grønne omstilling af transportsektoren og den maritime industri.

- Det kræver investeringer i bæredygtige løsninger, tæt samarbejde med erhvervslivet og en stærk politisk opbakning til havnene som vækstcentre, står der i meddelelsen.

Den nyvalgte bestyrelsesformand, Thomas Elm Kampmann, siger:

-Jeg har været mange år i havnebranchen og aldrig set så store ændringer som i øjeblikket. Det sker især på baggrund af stigende geopolitiske spændinger og klimaudfordringer, som har ændret havnenes vilkår og skaber nye politiske mål, krav og prioriteringer. Jeg glæder mig til at fortsætte det gode arbejde i Danske Havne, så vi sammen kan sikre, at vores havne står stærkt og understøtter Danmarks position som en førende søfartsnation.

-lipe

22/3 2025
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien