Danske Havne tilfredse med nyt transportfokus i finansloven

Danske Havne tilfredse med nyt transportfokus i finansloven

Det vækker glæde hos brancheorganisationen Danske Havne, at et flertal i Folketinget netop er blevet enige om en finanslov med flere forskellige initiativer, der forbedrer infrastrukturen i yderområderne – og dermed adgangen til landets mange erhvervshavne

- En af de danske havnes vigtigste roller er, at det er os, der stiller søvejen til rådighed. Men man skal jo også kunne komme hurtigt og smidigt ud til havnene, og derfor er vi glade for at se de nye infrastrukturprojekter, der på sigt vil lette trafikken til nogle af havnene, udtaler Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

Særligt glæde over udvidelse af vejen til Skagen

Med finansloven er det blandt andet besluttet at sætte VVM-undersøgelser i gang og udarbejde beslutningsgrundlag for en 2+1-forbindelse og dermed en mulig fremtidig udvidelse af hovedvejen mellem Skagen og Aalbæk.

- Der har været arbejdet på udvidelsen mod Skagen i årevis, og vi er glade for, at projektet nu ser ud til at rykke. Det er noget, der kommer til at betyde noget, understreger Tine Kirk Pedersen.

Willy B. Hansen, der er havnedirektør ved Skagen Havn, er også tilfreds med, at der nu er afsat midler til en udvidelse af vejen mod Skagen:

- Det vil helt sikkert kunne mærkes oppe hos os på havnen. For havnen er det vigtigt, at det logistisk bliver lettere og hurtigere at komme hertil – både for ansatte på havnen, der pendler, men også for al den gods, der skal frem og tilbage, og som skaber vækst heroppe. Vi har kæmpet for det længe, og i disse dage er vi meget glade for, at vi nu tager næste skridt.

Ud over planerne om en udvidelse af vejen til Skagen er der også andre relevante projekter på finansloven. Det handler blandt andet om en opgradering af motorvej E55 ved Nykøbing Falster og en udbygning af rute 15 mellem Herning og Ringkøbing.

Savner fokus på blå motorveje

Hvis Danske Havne skal finde en ting frem fra den netop indgåede finanslov, som brancheorganisationen til gengæld ikke er specielt henrykte over, så er det et manglende fokus på udnyttelsen af potentialet i De Blå Motorveje, så trængslen på vejnettet kan reduceres:

- Finanslovsudspillet har denne gang fokus på vejnettet. Det giver god mening, men hvis vi for alvor skal trængslen til livs, så skal alle transportformer bringes i spil. Derfor glæder det os, at der skal arbejdes med en langsigtet plan for Danmarks infrastruktur, hvor vi naturligvis vil have fokus på havnene og det store uudnyttede potentiale i søvejen, afslutter Tine Kirk Pedersen fra Danske Havne.

-hawin

4/12 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland