De danske havne kan få en central placering i fremtidens infrastrukturFra molehovedet på Sydmolen er der en unik udsigt over byen og Køge Bugt, som nu er åben for offentligheden.

De danske havne kan få en central placering i fremtidens infrastruktur

De to transportpolitiske ordførere fra henholdsvis Venstre og Socialdemokratiet, Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn, har været på ’road-trip’ landet rundt for dels at diskutere dansk infrastruktur og dels vise, at det i dag er muligt at komme rundt i hele landet med en brintbil

Ifølge Dansk Energi findes der i dag 77 indregistrerede brintbiler i Danmark, og de kan tanke på 10 tankstationer.

Mandag var turen forbi Køge Havn, der er inde i en kolossal udvikling på grund af byens strategiske beliggenhed med 8-sporet motorvej til København, motorveje til henholdsvis Fyn/Jylland og Rødby og senest den kommende nye jernbane mellem København og Ringsted.

Stigende godsmængde

- De danske havne har en meget vigtig rolle at spille i den danske infrastruktur, fordi vi befinder os i en tid, hvor mængden af gods er kraftigt stigende, og den udvikling vil fortsætte i mange år fremover. Derfor vil det være meget positivt, hvis vi kan få en del af denne godsmængde ud på ’de blå motorveje’. Til det brug skal vi bruge havnene, der får en stigende rolle i fremtidens transport. Det kræver, at vi sikrer, at transportkæderne er effektive med en god sammenhæng mellem landevejs- og jernbanetransporten og det at ’få godset over kajkanten’. Der tegner sig ikke mindst spændende perspektiver omkring Køge Havn, men der er også initiativer på vej andre steder i landet, siger Kristian Pihl Lorenzen til LTL.dk.

Transportcenter melder udsolgt

Han erkender dg samtidig, at det for mange transporttyper ’aldrig vil kunne betale sig at anvende skibs- eller jernbanetransport’, men han håber, at en del af stigningen kan komme på havet:

- Også for bekæmpelse af trængsel i infrastrukturen, men det kræver, at logistikken hænger sammen, og at det er økonomisk konkurrencedygtigt. Der må nogen, der er klogere end mig om logistik, fortælle, hvad der skal til. Men selvfølgelig spiller det en rolle, hvor vi placerer logistikcentrene i sammenhæng med havnene, og at der findes en effektiv ’baglandsinfrastruktur’ til disse. I Køge er der opbygget et kæmpe stort logistikcenter, der er så stor en succes, at der ikke er flere erhvervsgrunde. Derfor skal centret nu udvides. Det ligger meget centralt placeret, og derfor er det naturligt, at mange virksomheder placerer sig i Køge, fortsætter Venstres transportordfører.

Nej til højere skatter

Lastbilerne slider voldsomt på vejene – målinger viser, at én lastbil slider lige så meget på vejen som cirka 25.000 personbiler. Derfor har der været forslag om at pålægge lastbiler højere skatter til at dække dette vejslid. Men det bliver ikke med Venstres stemmer: - Det vil blot betyde, at transportarbejdet blive dyrere. Det betyder højere priser på vejene og dermed forringet konkurrenceevne for Danmark. Vi skal i stedet se på mulighederne for at styrke havnene med hensigtsmæssig infrastruktur som blandt andet kombiterminaler. I Fredericia er man i gang med et nyt koncept, hvor godset skal omlades lidt uden for byen, hvorfra godset transporteres til havnen på en effektiv måde i et forsøg på at få mere transport over på skibene. Så må vi se, hvor der er behov for, at politikerne på Christiansborg går ind og understøtter den udvikling, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

 

Fakta

Udvidelsen af Køge Havn

Frem mod 2022 udvikles både den eksisterende havn og en stor havneudvidelse for omkring 950 millioner kroner med 2.300 kajmeter, 475.000 m2 arealer og unitterminal på 225.000 m2. Samlet udvides havnen med 700.000 m2.

Havnen får en vanddybde på mellem 8,5 og 9,5 meter. Det vil åbne op for, at langt større skibe kan lægge til i Køge Havn.

DanB

8/8 2017
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde