De danske havne kan få en central placering i fremtidens infrastruktur
Fra molehovedet på Sydmolen er der en unik udsigt over byen og Køge Bugt, som nu er åben for offentligheden.

De danske havne kan få en central placering i fremtidens infrastruktur

De to transportpolitiske ordførere fra henholdsvis Venstre og Socialdemokratiet, Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn, har været på ’road-trip’ landet rundt for dels at diskutere dansk infrastruktur og dels vise, at det i dag er muligt at komme rundt i hele landet med en brintbil

Ifølge Dansk Energi findes der i dag 77 indregistrerede brintbiler i Danmark, og de kan tanke på 10 tankstationer.

Mandag var turen forbi Køge Havn, der er inde i en kolossal udvikling på grund af byens strategiske beliggenhed med 8-sporet motorvej til København, motorveje til henholdsvis Fyn/Jylland og Rødby og senest den kommende nye jernbane mellem København og Ringsted.

Stigende godsmængde

- De danske havne har en meget vigtig rolle at spille i den danske infrastruktur, fordi vi befinder os i en tid, hvor mængden af gods er kraftigt stigende, og den udvikling vil fortsætte i mange år fremover. Derfor vil det være meget positivt, hvis vi kan få en del af denne godsmængde ud på ’de blå motorveje’. Til det brug skal vi bruge havnene, der får en stigende rolle i fremtidens transport. Det kræver, at vi sikrer, at transportkæderne er effektive med en god sammenhæng mellem landevejs- og jernbanetransporten og det at ’få godset over kajkanten’. Der tegner sig ikke mindst spændende perspektiver omkring Køge Havn, men der er også initiativer på vej andre steder i landet, siger Kristian Pihl Lorenzen til LTL.dk.

Transportcenter melder udsolgt

Han erkender dg samtidig, at det for mange transporttyper ’aldrig vil kunne betale sig at anvende skibs- eller jernbanetransport’, men han håber, at en del af stigningen kan komme på havet:

- Også for bekæmpelse af trængsel i infrastrukturen, men det kræver, at logistikken hænger sammen, og at det er økonomisk konkurrencedygtigt. Der må nogen, der er klogere end mig om logistik, fortælle, hvad der skal til. Men selvfølgelig spiller det en rolle, hvor vi placerer logistikcentrene i sammenhæng med havnene, og at der findes en effektiv ’baglandsinfrastruktur’ til disse. I Køge er der opbygget et kæmpe stort logistikcenter, der er så stor en succes, at der ikke er flere erhvervsgrunde. Derfor skal centret nu udvides. Det ligger meget centralt placeret, og derfor er det naturligt, at mange virksomheder placerer sig i Køge, fortsætter Venstres transportordfører.

Nej til højere skatter

Lastbilerne slider voldsomt på vejene – målinger viser, at én lastbil slider lige så meget på vejen som cirka 25.000 personbiler. Derfor har der været forslag om at pålægge lastbiler højere skatter til at dække dette vejslid. Men det bliver ikke med Venstres stemmer: - Det vil blot betyde, at transportarbejdet blive dyrere. Det betyder højere priser på vejene og dermed forringet konkurrenceevne for Danmark. Vi skal i stedet se på mulighederne for at styrke havnene med hensigtsmæssig infrastruktur som blandt andet kombiterminaler. I Fredericia er man i gang med et nyt koncept, hvor godset skal omlades lidt uden for byen, hvorfra godset transporteres til havnen på en effektiv måde i et forsøg på at få mere transport over på skibene. Så må vi se, hvor der er behov for, at politikerne på Christiansborg går ind og understøtter den udvikling, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

 

Fakta

Udvidelsen af Køge Havn

Frem mod 2022 udvikles både den eksisterende havn og en stor havneudvidelse for omkring 950 millioner kroner med 2.300 kajmeter, 475.000 m2 arealer og unitterminal på 225.000 m2. Samlet udvides havnen med 700.000 m2.

Havnen får en vanddybde på mellem 8,5 og 9,5 meter. Det vil åbne op for, at langt større skibe kan lægge til i Køge Havn.

DanB

8/8 2017
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede