Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Thyborøn Havn aflægger regnskab med den næststørste omsætning i havnens historie i 2024. Samtidig viser det første gang underskud efter et udfordrende år for fiskeriet - bl.a. som følge af øget vedligeholdelse og det britiske stop for topisfiskeriet

Efter en lang årrække med sund udvikling og stabilt millionoverskud er Thyborøn Havn løbet ind i et år med underskud for første gang.

- Man kan sige, at vi er løbet ind i den perfekte storm under vores udvikling, men vi ryster ikke på hånden af den grund, siger formanden for Thyborøn Havns bestyrelse, Karl Kristian Bro.

Thyborøn Havns regnskab 2024 ender på et resultat på den næsthøjeste omsætning i havnens historie efter omsætningsrekorden fra 2023, og lander for anden gang over 51,53 mio.kr. Alligevel viser regnskabet et underskud på 3,6 millioner kroner. Det er der flere årsager til.

Et udfordret fiskeri
De velkendte udfordringer i fiskeriet, hvor Storbritannien har valgt at lukke for tobis-fiskeriet på Dogger Banke, som var det primære fiskeområde for industrifiskerne rammer Thyborøn hårdt, for vi har en lang tradition for gode landinger af tobis, udtaler Karl Kristian Bro, formand for Thyborøn Havns bestyrelse.

Pga. omstruktureringer af fiskeriet og faldende kvoter kom også konsumfiskeriet i tilbagegang i 2024. Sammenlignet med de seneste 12 år har 2024 samlet set været det dårligste år for fiskeriet på Thyborøn Havn.
Tilbagegangen i fiskeriet har været en generel tendens i Danmark. Thyborøn Havn fastholder sin position som Danmarks andenstørste fiskerihavn i 2024.

Ekstraordinære udgifter og solid egenkapital
Oven i tilbagegangen i fiskeriet har havnen afholdt væsentlige vedligeholdelsesudgifter til blandt andet oprensning i indsejlingen og havnens indre bassiner.

- Og så har vi haft ekstra udgifter for at finde en ny direktør. Vi har dels haft professionel hjælp til at finde den rette direktør Kjartan Ross, og i en indkøringsperiode har vi haft lønninger til to direktører, siger Karl Kristian Bro.

- Vi har haft en lang periode med stabilt overskud på havnen, og egenkapitalen på 151 mio. kr. gør, at vi sagtens kan tage sådan et udsving, siger Karl Kristian Bro.

- På den lange bane - allerede i år - forventer vi at få positive resultater igen, siger formanden.

Både tilbagegang og fremgang i godsmængder
Sammenlignet med 2023, som var et ekstraordinært år, hvor store tunge komponenter til det største havvindmøllepark projekt i Thyborøn Havns historie blev indskibet før installation på havvindmølleparken Vesterhav Nord og Syd, så gik den samlede godsmængde en anelse tilbage i 2024. Godsmængden endte dog samlet set gennemsnitligt på niveau med tidligere år, med 1,625 mio. tons gods.

Sten og grus, som pr definition vejer tungt i godsstatistikken, havde en mindre tilbagegang i 2024. Til gengæld var højværdi godstyper som kemikalier og olie i fremgang.

Over de seneste 10 år er godsomsætningen vokset fra 0,8 mio. tons om året til over 1,6 mio. tons gods og Thyborøn Havn placerer sig derfor som en betydningsfuld godshavn, der nærmer sig pladsen som Danmarks 10. største godshavn.

Fremtiden tegner lys og byder på mere aktivitet
Offshore segmentet og herunder installation og drift af havvindmølleparker har i dag udviklet sig til at være en stabil forretning på Thyborøn Havn også i år uden havvindmøllepark installations projekter på havnen. Offshore forretningen udgjorde således 14% af Thyborøn Havns omsætning i 2024.

Selvom fiskeriet er et stort fokusområde for havnen, ventes erhvervet fortsat at være udfordret i 2025. Til gengæld er der udvikling på en række andre områder, hvor havnen gennem de senere år har satset.

- Vi er jo en infrastrukturhavn, der skal levere arealer, kajanlæg og vanddybder. Får man trykket på de rigtige steder, kan vi også være med til at fremme en erhvervsudvikling, siger Karl Kristian Bro.

Det kan allerede ses på landarealerne i Sydhavnen, hvor blandt andet vindmølleproducenten Siemens Gamesa Renewable Energy A/S i øjeblikket anvender arealer til midlertidig oplagring af tårn sektioner til forsinkede amerikanske havvindmølleparker.

Og det tyske energiselskab RWE benytter i øjeblikket havnen i Thyborøn som installationshavn til fundamentdele, der skal installeres på Danmarks kommende største havvindmøllepark Thor. Faktisk endnu et rekordstort projekt i havnens historie, denne gang med komponenter til hele 72 vindmøller.

-2025 bliver således igen et år med et stort havvindmøllepark installationsprojekt på havnen i Thyborøn. Og så er den nye sydhavnsmølle kommet i drift, hvilket også er med til at sikre havnen en stabil indtægt, lyder det fra havnebestyrelsen.

-lipe

 

17/3 2025
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning