Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Thyborøn Havn aflægger regnskab med den næststørste omsætning i havnens historie i 2024. Samtidig viser det første gang underskud efter et udfordrende år for fiskeriet - bl.a. som følge af øget vedligeholdelse og det britiske stop for topisfiskeriet

Efter en lang årrække med sund udvikling og stabilt millionoverskud er Thyborøn Havn løbet ind i et år med underskud for første gang.

- Man kan sige, at vi er løbet ind i den perfekte storm under vores udvikling, men vi ryster ikke på hånden af den grund, siger formanden for Thyborøn Havns bestyrelse, Karl Kristian Bro.

Thyborøn Havns regnskab 2024 ender på et resultat på den næsthøjeste omsætning i havnens historie efter omsætningsrekorden fra 2023, og lander for anden gang over 51,53 mio.kr. Alligevel viser regnskabet et underskud på 3,6 millioner kroner. Det er der flere årsager til.

Et udfordret fiskeri
De velkendte udfordringer i fiskeriet, hvor Storbritannien har valgt at lukke for tobis-fiskeriet på Dogger Banke, som var det primære fiskeområde for industrifiskerne rammer Thyborøn hårdt, for vi har en lang tradition for gode landinger af tobis, udtaler Karl Kristian Bro, formand for Thyborøn Havns bestyrelse.

Pga. omstruktureringer af fiskeriet og faldende kvoter kom også konsumfiskeriet i tilbagegang i 2024. Sammenlignet med de seneste 12 år har 2024 samlet set været det dårligste år for fiskeriet på Thyborøn Havn.
Tilbagegangen i fiskeriet har været en generel tendens i Danmark. Thyborøn Havn fastholder sin position som Danmarks andenstørste fiskerihavn i 2024.

Ekstraordinære udgifter og solid egenkapital
Oven i tilbagegangen i fiskeriet har havnen afholdt væsentlige vedligeholdelsesudgifter til blandt andet oprensning i indsejlingen og havnens indre bassiner.

- Og så har vi haft ekstra udgifter for at finde en ny direktør. Vi har dels haft professionel hjælp til at finde den rette direktør Kjartan Ross, og i en indkøringsperiode har vi haft lønninger til to direktører, siger Karl Kristian Bro.

- Vi har haft en lang periode med stabilt overskud på havnen, og egenkapitalen på 151 mio. kr. gør, at vi sagtens kan tage sådan et udsving, siger Karl Kristian Bro.

- På den lange bane - allerede i år - forventer vi at få positive resultater igen, siger formanden.

Både tilbagegang og fremgang i godsmængder
Sammenlignet med 2023, som var et ekstraordinært år, hvor store tunge komponenter til det største havvindmøllepark projekt i Thyborøn Havns historie blev indskibet før installation på havvindmølleparken Vesterhav Nord og Syd, så gik den samlede godsmængde en anelse tilbage i 2024. Godsmængden endte dog samlet set gennemsnitligt på niveau med tidligere år, med 1,625 mio. tons gods.

Sten og grus, som pr definition vejer tungt i godsstatistikken, havde en mindre tilbagegang i 2024. Til gengæld var højværdi godstyper som kemikalier og olie i fremgang.

Over de seneste 10 år er godsomsætningen vokset fra 0,8 mio. tons om året til over 1,6 mio. tons gods og Thyborøn Havn placerer sig derfor som en betydningsfuld godshavn, der nærmer sig pladsen som Danmarks 10. største godshavn.

Fremtiden tegner lys og byder på mere aktivitet
Offshore segmentet og herunder installation og drift af havvindmølleparker har i dag udviklet sig til at være en stabil forretning på Thyborøn Havn også i år uden havvindmøllepark installations projekter på havnen. Offshore forretningen udgjorde således 14% af Thyborøn Havns omsætning i 2024.

Selvom fiskeriet er et stort fokusområde for havnen, ventes erhvervet fortsat at være udfordret i 2025. Til gengæld er der udvikling på en række andre områder, hvor havnen gennem de senere år har satset.

- Vi er jo en infrastrukturhavn, der skal levere arealer, kajanlæg og vanddybder. Får man trykket på de rigtige steder, kan vi også være med til at fremme en erhvervsudvikling, siger Karl Kristian Bro.

Det kan allerede ses på landarealerne i Sydhavnen, hvor blandt andet vindmølleproducenten Siemens Gamesa Renewable Energy A/S i øjeblikket anvender arealer til midlertidig oplagring af tårn sektioner til forsinkede amerikanske havvindmølleparker.

Og det tyske energiselskab RWE benytter i øjeblikket havnen i Thyborøn som installationshavn til fundamentdele, der skal installeres på Danmarks kommende største havvindmøllepark Thor. Faktisk endnu et rekordstort projekt i havnens historie, denne gang med komponenter til hele 72 vindmøller.

-2025 bliver således igen et år med et stort havvindmøllepark installationsprojekt på havnen i Thyborøn. Og så er den nye sydhavnsmølle kommet i drift, hvilket også er med til at sikre havnen en stabil indtægt, lyder det fra havnebestyrelsen.

-lipe

 

17/3 2025
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport