Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Den Perfekte Storm giver røde tal på bundlinjen i Thyborøn

Thyborøn Havn aflægger regnskab med den næststørste omsætning i havnens historie i 2024. Samtidig viser det første gang underskud efter et udfordrende år for fiskeriet - bl.a. som følge af øget vedligeholdelse og det britiske stop for topisfiskeriet

Efter en lang årrække med sund udvikling og stabilt millionoverskud er Thyborøn Havn løbet ind i et år med underskud for første gang.

- Man kan sige, at vi er løbet ind i den perfekte storm under vores udvikling, men vi ryster ikke på hånden af den grund, siger formanden for Thyborøn Havns bestyrelse, Karl Kristian Bro.

Thyborøn Havns regnskab 2024 ender på et resultat på den næsthøjeste omsætning i havnens historie efter omsætningsrekorden fra 2023, og lander for anden gang over 51,53 mio.kr. Alligevel viser regnskabet et underskud på 3,6 millioner kroner. Det er der flere årsager til.

Et udfordret fiskeri
De velkendte udfordringer i fiskeriet, hvor Storbritannien har valgt at lukke for tobis-fiskeriet på Dogger Banke, som var det primære fiskeområde for industrifiskerne rammer Thyborøn hårdt, for vi har en lang tradition for gode landinger af tobis, udtaler Karl Kristian Bro, formand for Thyborøn Havns bestyrelse.

Pga. omstruktureringer af fiskeriet og faldende kvoter kom også konsumfiskeriet i tilbagegang i 2024. Sammenlignet med de seneste 12 år har 2024 samlet set været det dårligste år for fiskeriet på Thyborøn Havn.
Tilbagegangen i fiskeriet har været en generel tendens i Danmark. Thyborøn Havn fastholder sin position som Danmarks andenstørste fiskerihavn i 2024.

Ekstraordinære udgifter og solid egenkapital
Oven i tilbagegangen i fiskeriet har havnen afholdt væsentlige vedligeholdelsesudgifter til blandt andet oprensning i indsejlingen og havnens indre bassiner.

- Og så har vi haft ekstra udgifter for at finde en ny direktør. Vi har dels haft professionel hjælp til at finde den rette direktør Kjartan Ross, og i en indkøringsperiode har vi haft lønninger til to direktører, siger Karl Kristian Bro.

- Vi har haft en lang periode med stabilt overskud på havnen, og egenkapitalen på 151 mio. kr. gør, at vi sagtens kan tage sådan et udsving, siger Karl Kristian Bro.

- På den lange bane - allerede i år - forventer vi at få positive resultater igen, siger formanden.

Både tilbagegang og fremgang i godsmængder
Sammenlignet med 2023, som var et ekstraordinært år, hvor store tunge komponenter til det største havvindmøllepark projekt i Thyborøn Havns historie blev indskibet før installation på havvindmølleparken Vesterhav Nord og Syd, så gik den samlede godsmængde en anelse tilbage i 2024. Godsmængden endte dog samlet set gennemsnitligt på niveau med tidligere år, med 1,625 mio. tons gods.

Sten og grus, som pr definition vejer tungt i godsstatistikken, havde en mindre tilbagegang i 2024. Til gengæld var højværdi godstyper som kemikalier og olie i fremgang.

Over de seneste 10 år er godsomsætningen vokset fra 0,8 mio. tons om året til over 1,6 mio. tons gods og Thyborøn Havn placerer sig derfor som en betydningsfuld godshavn, der nærmer sig pladsen som Danmarks 10. største godshavn.

Fremtiden tegner lys og byder på mere aktivitet
Offshore segmentet og herunder installation og drift af havvindmølleparker har i dag udviklet sig til at være en stabil forretning på Thyborøn Havn også i år uden havvindmøllepark installations projekter på havnen. Offshore forretningen udgjorde således 14% af Thyborøn Havns omsætning i 2024.

Selvom fiskeriet er et stort fokusområde for havnen, ventes erhvervet fortsat at være udfordret i 2025. Til gengæld er der udvikling på en række andre områder, hvor havnen gennem de senere år har satset.

- Vi er jo en infrastrukturhavn, der skal levere arealer, kajanlæg og vanddybder. Får man trykket på de rigtige steder, kan vi også være med til at fremme en erhvervsudvikling, siger Karl Kristian Bro.

Det kan allerede ses på landarealerne i Sydhavnen, hvor blandt andet vindmølleproducenten Siemens Gamesa Renewable Energy A/S i øjeblikket anvender arealer til midlertidig oplagring af tårn sektioner til forsinkede amerikanske havvindmølleparker.

Og det tyske energiselskab RWE benytter i øjeblikket havnen i Thyborøn som installationshavn til fundamentdele, der skal installeres på Danmarks kommende største havvindmøllepark Thor. Faktisk endnu et rekordstort projekt i havnens historie, denne gang med komponenter til hele 72 vindmøller.

-2025 bliver således igen et år med et stort havvindmøllepark installationsprojekt på havnen i Thyborøn. Og så er den nye sydhavnsmølle kommet i drift, hvilket også er med til at sikre havnen en stabil indtægt, lyder det fra havnebestyrelsen.

-lipe

 

17/3 2025
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028