Den traditionelle havnerolle er under forandring

Den traditionelle havnerolle er under forandring

En ny rapport fra Aalborg Universitet stiller nu med udgangspunkt i Aalborg Havn skarpt på behovet for udvikling af havnerollen og bringer nye perspektiver på fremtidens havn. Netop Aalborg Havn er allerede i fuld gang med en transformation fra klassisk logistikhavn til multimodal indlandshavn og vidensvirksomhed

Den traditionelle havnerolle er under forandring, og havnens funktion handler i dag og især i fremtiden om langt mere end at flytte gods fra A til B. Sådan lyder en del af udgangspunktet for en netop offentliggjort rapport fra Aalborg Universitet, AAU, som Centre for Mobility & Urban Studies står bag.

Rapporten undersøger nærmere bestemt Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjysk containerknudepunkt særligt med fokus på godsbanetransporten. Undersøgelsen afdækker fire forskellige aktørers perspektiver på Aalborg Havn, nemlig Aalborg Kommune, Region Nordjylland, DHL Global Forwarding og Deutsche Bahn, og lektor Claus Lassen siger følgende om forskningens tilgang.

- Det har været vigtigt for os at få et bredt perspektiv på havnens rolle og fremtid ved at inddrage aktører med forskellige relationer til Aalborg Havn. Formålet har ikke blot været at undersøge godstransporten; vi ville undersøge sammenhængen mellem forskellige transportformer og samfundsudviklingen, siger han og fortsætter om nogle af rapportens resultater:

- Regionen og kommunen har begge et strategisk sigte med Aalborg Havn og anskuer havnen som vigtig for erhvervsudviklingen, jobskabelsen og tiltrækningen af nye virksomheder osv. Af undersøgelsen fremgår det desuden, at Deutsche Bahn anser Aalborg Havn som et bindeled mellem Europa og Norden, mens DHL Global Forwarding opfatter havnen som vigtig for at tilfredsstille de nordjyske afskibere.

Undersøgelsen omfatter både statistik- og dokumentanalyse samt interviews med relevante personer fra de fire udvalgte aktører.

Havne skal omstille sig, som lufthavne har gjort
Claus Lassen har i sin øvrige forskning beskæftiget sig meget med luftfart og særligt lufthavnes rolle, og han ser flere paralleller mellem de to vigtige infrastrukturer.

- Vores undersøgelse indikerer et behov for at gentænke havnerollen, hvis havne også fremover skal være en vækstmotor. Det kan sammenlignes med den udvikling, som lufthavnene har været igennem. I dag er lufthavne langt mere en blot transportknudepunkter. De er blandt andet også shoppingcentre og mødesteder.  Transporten er stadig udgangspunktet for forretningen, men fremtidens vækst kræver, at man tilbyder en større pakke, siger Claus Lassen. 

Rapportens konklusioner vækker stor interesse hos Aalborg Havn, hvor udviklingschef Jesper Raakjær hæfter sig ved, at man allerede er undervejs med at omstille sig fra traditionel infrastrukturhavn til en moderne indlandshavn og industripark drevet og baseret på viden og tætte samarbejder med blandt andre Aalborg Universitet.

- Rapportens perspektiver bekræfter os i, at vi er på rette vej med vores strategiske udvikling mod at blive et ultramoderne logistikcenter og indlandshavn, der formår at betjene landsiden såvel som vandsiden. Derudover giver rapporten også et interessant indblik i, hvordan vigtige aktører helt konkret opfatter os og vores ydelser og rolle. Både i forhold til hvad vi gør godt, og hvad vi måske kan gøre endnu bedre i fremtiden, siger Jesper Raakjær.

Fakta om rapporten ’Undersøgelse af Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjyske containterknudepunkt’:

Undersøgelsen er omfattende og rummer både statistik, dokumentanalyse og interviews med udvalgte relevante medarbejdere og aktører, der har noget med Aalborg Havn at gøre i hverdagen. Eksempelvis har forskerne ikke interviewet politikere ved kommunen, men i stedet udvalgte embedsmænd med viden om Aalborg Havn. Undersøgelsen er støttet af Center for logistik og samarbejde, CLS, der er et selvstændigt datterselskab i Aalborg Havn-koncernen.

-hawin

 

 

26/3 2019
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn
  • Stena Line køber Wasaline

    Stena Line køber Wasaline

    havne ›Med opkøbet af Wasaline og ruten mellem Umeå og Vaasa styrker Stena Line sin position i Østersøområdet og udvider sit netværk med en femte rute i regionen
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona