Den traditionelle havnerolle er under forandring

Den traditionelle havnerolle er under forandring

En ny rapport fra Aalborg Universitet stiller nu med udgangspunkt i Aalborg Havn skarpt på behovet for udvikling af havnerollen og bringer nye perspektiver på fremtidens havn. Netop Aalborg Havn er allerede i fuld gang med en transformation fra klassisk logistikhavn til multimodal indlandshavn og vidensvirksomhed

Den traditionelle havnerolle er under forandring, og havnens funktion handler i dag og især i fremtiden om langt mere end at flytte gods fra A til B. Sådan lyder en del af udgangspunktet for en netop offentliggjort rapport fra Aalborg Universitet, AAU, som Centre for Mobility & Urban Studies står bag.

Rapporten undersøger nærmere bestemt Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjysk containerknudepunkt særligt med fokus på godsbanetransporten. Undersøgelsen afdækker fire forskellige aktørers perspektiver på Aalborg Havn, nemlig Aalborg Kommune, Region Nordjylland, DHL Global Forwarding og Deutsche Bahn, og lektor Claus Lassen siger følgende om forskningens tilgang.

- Det har været vigtigt for os at få et bredt perspektiv på havnens rolle og fremtid ved at inddrage aktører med forskellige relationer til Aalborg Havn. Formålet har ikke blot været at undersøge godstransporten; vi ville undersøge sammenhængen mellem forskellige transportformer og samfundsudviklingen, siger han og fortsætter om nogle af rapportens resultater:

- Regionen og kommunen har begge et strategisk sigte med Aalborg Havn og anskuer havnen som vigtig for erhvervsudviklingen, jobskabelsen og tiltrækningen af nye virksomheder osv. Af undersøgelsen fremgår det desuden, at Deutsche Bahn anser Aalborg Havn som et bindeled mellem Europa og Norden, mens DHL Global Forwarding opfatter havnen som vigtig for at tilfredsstille de nordjyske afskibere.

Undersøgelsen omfatter både statistik- og dokumentanalyse samt interviews med relevante personer fra de fire udvalgte aktører.

Havne skal omstille sig, som lufthavne har gjort
Claus Lassen har i sin øvrige forskning beskæftiget sig meget med luftfart og særligt lufthavnes rolle, og han ser flere paralleller mellem de to vigtige infrastrukturer.

- Vores undersøgelse indikerer et behov for at gentænke havnerollen, hvis havne også fremover skal være en vækstmotor. Det kan sammenlignes med den udvikling, som lufthavnene har været igennem. I dag er lufthavne langt mere en blot transportknudepunkter. De er blandt andet også shoppingcentre og mødesteder.  Transporten er stadig udgangspunktet for forretningen, men fremtidens vækst kræver, at man tilbyder en større pakke, siger Claus Lassen. 

Rapportens konklusioner vækker stor interesse hos Aalborg Havn, hvor udviklingschef Jesper Raakjær hæfter sig ved, at man allerede er undervejs med at omstille sig fra traditionel infrastrukturhavn til en moderne indlandshavn og industripark drevet og baseret på viden og tætte samarbejder med blandt andre Aalborg Universitet.

- Rapportens perspektiver bekræfter os i, at vi er på rette vej med vores strategiske udvikling mod at blive et ultramoderne logistikcenter og indlandshavn, der formår at betjene landsiden såvel som vandsiden. Derudover giver rapporten også et interessant indblik i, hvordan vigtige aktører helt konkret opfatter os og vores ydelser og rolle. Både i forhold til hvad vi gør godt, og hvad vi måske kan gøre endnu bedre i fremtiden, siger Jesper Raakjær.

Fakta om rapporten ’Undersøgelse af Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjyske containterknudepunkt’:

Undersøgelsen er omfattende og rummer både statistik, dokumentanalyse og interviews med udvalgte relevante medarbejdere og aktører, der har noget med Aalborg Havn at gøre i hverdagen. Eksempelvis har forskerne ikke interviewet politikere ved kommunen, men i stedet udvalgte embedsmænd med viden om Aalborg Havn. Undersøgelsen er støttet af Center for logistik og samarbejde, CLS, der er et selvstændigt datterselskab i Aalborg Havn-koncernen.

-hawin

 

 

26/3 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien