Den traditionelle havnerolle er under forandring

Den traditionelle havnerolle er under forandring

En ny rapport fra Aalborg Universitet stiller nu med udgangspunkt i Aalborg Havn skarpt på behovet for udvikling af havnerollen og bringer nye perspektiver på fremtidens havn. Netop Aalborg Havn er allerede i fuld gang med en transformation fra klassisk logistikhavn til multimodal indlandshavn og vidensvirksomhed

Den traditionelle havnerolle er under forandring, og havnens funktion handler i dag og især i fremtiden om langt mere end at flytte gods fra A til B. Sådan lyder en del af udgangspunktet for en netop offentliggjort rapport fra Aalborg Universitet, AAU, som Centre for Mobility & Urban Studies står bag.

Rapporten undersøger nærmere bestemt Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjysk containerknudepunkt særligt med fokus på godsbanetransporten. Undersøgelsen afdækker fire forskellige aktørers perspektiver på Aalborg Havn, nemlig Aalborg Kommune, Region Nordjylland, DHL Global Forwarding og Deutsche Bahn, og lektor Claus Lassen siger følgende om forskningens tilgang.

- Det har været vigtigt for os at få et bredt perspektiv på havnens rolle og fremtid ved at inddrage aktører med forskellige relationer til Aalborg Havn. Formålet har ikke blot været at undersøge godstransporten; vi ville undersøge sammenhængen mellem forskellige transportformer og samfundsudviklingen, siger han og fortsætter om nogle af rapportens resultater:

- Regionen og kommunen har begge et strategisk sigte med Aalborg Havn og anskuer havnen som vigtig for erhvervsudviklingen, jobskabelsen og tiltrækningen af nye virksomheder osv. Af undersøgelsen fremgår det desuden, at Deutsche Bahn anser Aalborg Havn som et bindeled mellem Europa og Norden, mens DHL Global Forwarding opfatter havnen som vigtig for at tilfredsstille de nordjyske afskibere.

Undersøgelsen omfatter både statistik- og dokumentanalyse samt interviews med relevante personer fra de fire udvalgte aktører.

Havne skal omstille sig, som lufthavne har gjort
Claus Lassen har i sin øvrige forskning beskæftiget sig meget med luftfart og særligt lufthavnes rolle, og han ser flere paralleller mellem de to vigtige infrastrukturer.

- Vores undersøgelse indikerer et behov for at gentænke havnerollen, hvis havne også fremover skal være en vækstmotor. Det kan sammenlignes med den udvikling, som lufthavnene har været igennem. I dag er lufthavne langt mere en blot transportknudepunkter. De er blandt andet også shoppingcentre og mødesteder.  Transporten er stadig udgangspunktet for forretningen, men fremtidens vækst kræver, at man tilbyder en større pakke, siger Claus Lassen. 

Rapportens konklusioner vækker stor interesse hos Aalborg Havn, hvor udviklingschef Jesper Raakjær hæfter sig ved, at man allerede er undervejs med at omstille sig fra traditionel infrastrukturhavn til en moderne indlandshavn og industripark drevet og baseret på viden og tætte samarbejder med blandt andre Aalborg Universitet.

- Rapportens perspektiver bekræfter os i, at vi er på rette vej med vores strategiske udvikling mod at blive et ultramoderne logistikcenter og indlandshavn, der formår at betjene landsiden såvel som vandsiden. Derudover giver rapporten også et interessant indblik i, hvordan vigtige aktører helt konkret opfatter os og vores ydelser og rolle. Både i forhold til hvad vi gør godt, og hvad vi måske kan gøre endnu bedre i fremtiden, siger Jesper Raakjær.

Fakta om rapporten ’Undersøgelse af Aalborg Havns fremtidige rolle som nordjyske containterknudepunkt’:

Undersøgelsen er omfattende og rummer både statistik, dokumentanalyse og interviews med udvalgte relevante medarbejdere og aktører, der har noget med Aalborg Havn at gøre i hverdagen. Eksempelvis har forskerne ikke interviewet politikere ved kommunen, men i stedet udvalgte embedsmænd med viden om Aalborg Havn. Undersøgelsen er støttet af Center for logistik og samarbejde, CLS, der er et selvstændigt datterselskab i Aalborg Havn-koncernen.

-hawin

 

 

26/3 2019
  • Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    Havnefællesskab i samarbejde med Dansk Erhverv

    havne ›Pr. 15. marts 2024 har ADP A/S meldt sig ind i organisationen Dansk Erhverv. Medlemsskabet har til formål at styrke det politiske arbejde for bl.a. at sikre, at ADP kan fremtidssikre havnedriften og være med til at understøtte Danmarks klimamålsætninger
  • Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    Ønske om oplademuligheder til havs ved Skagen

    havne ›Skagen Havn og Stillstrom by Mærsk undersøger nu muligheden for at etablere en offshore el- og ladeløsning på ankerpladsen ud for havnen. Løsningen vil bl.a. kunne bidrage til at mindske CO2- og partikeludslip i havnens lokalområde
  • Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    Nordjyske havne kan blive grønne forbilleder

    havne ›Ny rapport viser hvordan fiskeri og færgefart kan overgå til grønne brændsler, og hvordan man kan håndtere CO2, der skal udskibes og lagres under havbunden. Havnene i Hanstholm og Frederikshavn viser vejen
  • DSHV ansætter ny sekretariatschef

    DSHV ansætter ny sekretariatschef

    havne ›Mona H. Møller bliver den ny sekretariatschef for de 140 medlemsvirksomheder i Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV). Den 42-årige cand.jur kommer fra en stilling som juridisk chef i brancheorganisationen Danske Maritime
  • Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    Ny strategi giver arbejdsro for Kolding Havn

    havne ›I en netop vedtaget strategi er der faglig og politisk enighed om, hvilke arealer, der skal anvendes til havnedrift og hvilke områder, som bedre egner sig til byrum. Samtidig har havnen fået nyt logo
  • København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    København kåret som Europas førende krydstogthavn i 2024

    havne ›Ved en ceremoni i Berlin den 6. marts 2024 blev havnen kåret som Europas førende krydstogthavn 2024 af World Travel Awards. Det er femte gang København Havn modtager prisen
  • Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    Endnu en omsætningsrekord på Thyborøn Havn

    havne ›Regnskabet for 2023 sætter ny omsætningsrekord og lander på 53,25 mio.kr. Det er det bedste resultat i havnens historie som selvstyrehavn. Dermed udbygger havnen i Thyborøn sin position som en af Danmarks største og mest aktive fiskerihavne og betydningsfuld godshavn
  • To Syddanske havne bygges om til elfærge

    To Syddanske havne bygges om til elfærge

    havne ›Mandag den 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende elfærge til Alslinjen