Der er medvind på havnen

Der er medvind på havnen

Thyborøn Havn aflagde for nyligt et fornuftigt regnskab for 2021. Havnen fastholder sin position som en af de store danske fiskerihavne samtidig med, at godsmængderne stiger. Fremtiden byder da også på flere aktiviteter, der gavner både fiskeriet og godsomsætningen. Det sidste blandt andet ved en udbygning af havnen mod syd med et 170.000 m2 stort areal og 220 nye kajmeter

Thyborøn Havn kom ud af 2021 med en omsætning på 43,5 mio. kr., hvilket havnen betegner som tilfredsstillende. Også resultatet for 2021 blev ganske tilfredsstillende med et overskud på 4,2 mio. kr.

Bestyrelsen har foreslået årets resultat overført til egenkapitalen, idet den fortsatte konsolidering skal anvendes til fremtidige investeringer for dermed at sikre Thyborøn Havns fortsatte udvikling. Havnens egenkapital udgør dermed 141,7 mio. kr.

- 2021 har budt på udfordringer for fiskeriet på stort set alle områder. Industrifiskeriet var udfordret af lave kvoter på både brisling og tobis, norsk farvand var lukket for konsumfiskeriet i hele 1. kvartal.  Til trods for det så lander Thyborøn Havn et regnskab, hvor både omsætning og resultat ligger meget tæt på det, der var budgetteret med.

- En landingsværdi på 647 mio. kr. fisk er tilfredsstillende, når man tager fiskeriets udfordringer i 2021 i betragtning. Godsomsætningen ligger endnu engang meget højt med over 1,7 mio. ton over kaj i 2021, siger bestyrelsesformand for Thyborøn Havn, Karl Kristian Bro.

Væsentligt bidrag fra gods og skibsafgifter
Det er igen lykkedes at fastholde den høje godsomsætning på Thyborøn Havn, der i 2021 endte på 1,71 mio. ton gods. Sten og grusmaterialer fra Jyske Rev er fortsat den helt store godstype i Thyborøn og har ligget meget stabilt de senere år.

Også de øvrige godstyper såsom laksefoder, kemikalier, olie, biomasse og fiskemel, teglsten og andre nyere specialprodukter bidrog ligeledes til en høj godsomsætning i 2021, hvilket efterhånden er med til at placere Thyborøn Havn solidt som en af de vigtige godshavne i Danmark.

Thyborøn Havn har ligget stabilt over 1,5 mio. ton gods de seneste seks år og nærmer sig en størrelse blandt de 10 største godshavne i Danmark.

Faktisk er alle godsfaciliteter i havnen i form af både kajanlæg og pakhuse ved at nå kapacitetsgrænsen. Derfor har havnen taget skridtet med en havneudvidelse mod syd, som giver nye og bedre muligheder for at vækste på godsomsætningen i de kommende år.

Fremtiden byder på endnu mere aktivitet
Med resultatet for 2021 fortsætter Thyborøn Havn sit høje aktivitetsniveau. De senere års store investeringer i optimale arbejdsforhold har skabt omsætning og arbejdspladser i Vestjylland.

Der er investeret et større million beløb i forbedring af arbejdsforholdene både omkring fiskeauktionen, ved fiskemelsfabrikken, TripleNine, og ved skibsværfterne i Vestre Inderhavn.

Derudover er et komplet sværgodskajanlæg blevet anlagt i Sydhavnen til offshore vindprojekter og ventekajskapaciteten forøget. Alle faciliteter er blevet til i et tæt samarbejde med havnens kunder, brugerne af faciliteterne.

2022 er endvidere kommet godt i gang med uddybningen af havneindsejlingen i Thyborøn Kanal til 10 meters vanddybde. Det betegner havnen som en vigtig milepæl, ikke mindst når det handler om fremtidens havnedrift.

Og i løbet af det næste halve år færdiggøres havnens hidtil største projekt, en havneudvidelse med et yderligere 170.000 m2 nyt, stort areal mod syd og 220 nye kajmeter. Etableringen sker ved at bruge materialet fra uddybningen af indsejlingen.

- Vi er rigtig glade for at være i mål med uddybningen af Thyborøn Kanal, som har været et ønske på Thyborøn Havn i mere end 10 år. Og vi er faktisk ret stolte af, at havnens solide økonomi gør det muligt at kombinere det med en havneudvidelse i form af nye arealer og kajanlæg, så vi fortsat kan tilbyde vores kunder plads til at vokse med udgangspunkt i Thyborøn, siger havnedirektør Jesper Holt Jensen.

En havn i medvind
Og planerne stopper ikke her. Fokus i de kommende år vil, udover fisk og gods, fortsat være rettet mod hele havvindsektoren, som forventes at vokse markant i Nordsøen med både Vesterhav Nord og Syd, Thor og også den kommende EnergiØ.

Et område, hvor Thyborøn ligger godt placeret og kan tilbyde virkelig gode faciliteter både i anlægs- og driftsfasen.

- Vi vil udviklingen og samarbejdet med kunderne i Thyborøn. Både på de traditionelle forretningsområder og på de nye områder som havvind og hele den grønne omstilling.

- Og så blev 2020’s corona-lukning af messer brugt til at modernisere vores hjemmeside, så den er endnu mere brugervenlig og kunderettet. Her kan man i dag ikke kun finde alt om havnen, men også om alle de virksomheder i og omkring havnen, der tilbyder deres service til havnens kunder, siger Jesper Holt Jensen.

-hawin

 

Fakta om havnen

Thyborøn Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Lemvig Kommune

Thyborøn Havn råder over et samlet areal på ca. 1000.000 m2

Der er i alt ca. 5,8 kilometer kajanlæg på Thyborøn Havn

Største vanddybde i bassiner og ved kajer er 9 meter

Samlet godsomsætning over kaj i 2021 blev på 1.71 mio. ton

Samlet mængde af fisk over kaj i 2021 blev på 179.300 ton

Værdien af landet fisk over kaj i 2021 blev på 646,9 mio. kr.

 

 

 

27/6 2022
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport