Der er medvind på havnen

Der er medvind på havnen

Thyborøn Havn aflagde for nyligt et fornuftigt regnskab for 2021. Havnen fastholder sin position som en af de store danske fiskerihavne samtidig med, at godsmængderne stiger. Fremtiden byder da også på flere aktiviteter, der gavner både fiskeriet og godsomsætningen. Det sidste blandt andet ved en udbygning af havnen mod syd med et 170.000 m2 stort areal og 220 nye kajmeter

Thyborøn Havn kom ud af 2021 med en omsætning på 43,5 mio. kr., hvilket havnen betegner som tilfredsstillende. Også resultatet for 2021 blev ganske tilfredsstillende med et overskud på 4,2 mio. kr.

Bestyrelsen har foreslået årets resultat overført til egenkapitalen, idet den fortsatte konsolidering skal anvendes til fremtidige investeringer for dermed at sikre Thyborøn Havns fortsatte udvikling. Havnens egenkapital udgør dermed 141,7 mio. kr.

- 2021 har budt på udfordringer for fiskeriet på stort set alle områder. Industrifiskeriet var udfordret af lave kvoter på både brisling og tobis, norsk farvand var lukket for konsumfiskeriet i hele 1. kvartal.  Til trods for det så lander Thyborøn Havn et regnskab, hvor både omsætning og resultat ligger meget tæt på det, der var budgetteret med.

- En landingsværdi på 647 mio. kr. fisk er tilfredsstillende, når man tager fiskeriets udfordringer i 2021 i betragtning. Godsomsætningen ligger endnu engang meget højt med over 1,7 mio. ton over kaj i 2021, siger bestyrelsesformand for Thyborøn Havn, Karl Kristian Bro.

Væsentligt bidrag fra gods og skibsafgifter
Det er igen lykkedes at fastholde den høje godsomsætning på Thyborøn Havn, der i 2021 endte på 1,71 mio. ton gods. Sten og grusmaterialer fra Jyske Rev er fortsat den helt store godstype i Thyborøn og har ligget meget stabilt de senere år.

Også de øvrige godstyper såsom laksefoder, kemikalier, olie, biomasse og fiskemel, teglsten og andre nyere specialprodukter bidrog ligeledes til en høj godsomsætning i 2021, hvilket efterhånden er med til at placere Thyborøn Havn solidt som en af de vigtige godshavne i Danmark.

Thyborøn Havn har ligget stabilt over 1,5 mio. ton gods de seneste seks år og nærmer sig en størrelse blandt de 10 største godshavne i Danmark.

Faktisk er alle godsfaciliteter i havnen i form af både kajanlæg og pakhuse ved at nå kapacitetsgrænsen. Derfor har havnen taget skridtet med en havneudvidelse mod syd, som giver nye og bedre muligheder for at vækste på godsomsætningen i de kommende år.

Fremtiden byder på endnu mere aktivitet
Med resultatet for 2021 fortsætter Thyborøn Havn sit høje aktivitetsniveau. De senere års store investeringer i optimale arbejdsforhold har skabt omsætning og arbejdspladser i Vestjylland.

Der er investeret et større million beløb i forbedring af arbejdsforholdene både omkring fiskeauktionen, ved fiskemelsfabrikken, TripleNine, og ved skibsværfterne i Vestre Inderhavn.

Derudover er et komplet sværgodskajanlæg blevet anlagt i Sydhavnen til offshore vindprojekter og ventekajskapaciteten forøget. Alle faciliteter er blevet til i et tæt samarbejde med havnens kunder, brugerne af faciliteterne.

2022 er endvidere kommet godt i gang med uddybningen af havneindsejlingen i Thyborøn Kanal til 10 meters vanddybde. Det betegner havnen som en vigtig milepæl, ikke mindst når det handler om fremtidens havnedrift.

Og i løbet af det næste halve år færdiggøres havnens hidtil største projekt, en havneudvidelse med et yderligere 170.000 m2 nyt, stort areal mod syd og 220 nye kajmeter. Etableringen sker ved at bruge materialet fra uddybningen af indsejlingen.

- Vi er rigtig glade for at være i mål med uddybningen af Thyborøn Kanal, som har været et ønske på Thyborøn Havn i mere end 10 år. Og vi er faktisk ret stolte af, at havnens solide økonomi gør det muligt at kombinere det med en havneudvidelse i form af nye arealer og kajanlæg, så vi fortsat kan tilbyde vores kunder plads til at vokse med udgangspunkt i Thyborøn, siger havnedirektør Jesper Holt Jensen.

En havn i medvind
Og planerne stopper ikke her. Fokus i de kommende år vil, udover fisk og gods, fortsat være rettet mod hele havvindsektoren, som forventes at vokse markant i Nordsøen med både Vesterhav Nord og Syd, Thor og også den kommende EnergiØ.

Et område, hvor Thyborøn ligger godt placeret og kan tilbyde virkelig gode faciliteter både i anlægs- og driftsfasen.

- Vi vil udviklingen og samarbejdet med kunderne i Thyborøn. Både på de traditionelle forretningsområder og på de nye områder som havvind og hele den grønne omstilling.

- Og så blev 2020’s corona-lukning af messer brugt til at modernisere vores hjemmeside, så den er endnu mere brugervenlig og kunderettet. Her kan man i dag ikke kun finde alt om havnen, men også om alle de virksomheder i og omkring havnen, der tilbyder deres service til havnens kunder, siger Jesper Holt Jensen.

-hawin

 

Fakta om havnen

Thyborøn Havn er en kommunal selvstyrehavn ejet af Lemvig Kommune

Thyborøn Havn råder over et samlet areal på ca. 1000.000 m2

Der er i alt ca. 5,8 kilometer kajanlæg på Thyborøn Havn

Største vanddybde i bassiner og ved kajer er 9 meter

Samlet godsomsætning over kaj i 2021 blev på 1.71 mio. ton

Samlet mængde af fisk over kaj i 2021 blev på 179.300 ton

Værdien af landet fisk over kaj i 2021 blev på 646,9 mio. kr.

 

 

 

27/6 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde