Det Blå Danmark officielt udpeget som styrkeposition

Det Blå Danmark officielt udpeget som styrkeposition

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der hører under Erhvervsstyrelsen, har besluttet at udpege 12 danske såkaldte styrkepositioner, og Det Blå Danmark er blandt dem. Det betyder øget politisk fokus på hele den maritime branche, og det giver flere udviklingsmuligheder

Beslutningen vækker derfor glæde og tilfredshed hos brancheorganisationen Danske Havne:

- Danmark er og bliver en stærk havne- og søfartsnation, og Det Blå Danmark bidrager allerede i dag enormt til dansk økonomi. Vi skaber beskæftigelse for knap 100.000 personer, 80 procent af Danmarks udenrigshandel går gennem havnene, og vi eksporterer for over 250 milliarder kroner årligt. Vi er absolut en branche, der er værd at satse på, og vi er meget tilfredse med, at Erhvervsfremmebestyrelsen nu også peger på os som en af Danmarks officielle styrkepositioner, siger Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

Det CO2-neutrale skib som eksporteventyr
Danske Havne mener, at man med udpegningen af Det Blå Danmark som national styrkeposition øger muligheden for dansk eksport inden for det grønne område, forklarer Tine Kirk Pedersen:



- Jeg glæder mig over, at man med udpegningen nu samler de eksisterende kræfter i én klynge men med fortsat bred geografisk udspredning, så vi samler indsatsen for al vækst, eksport og fortsat beskæftigelse i de blå erhverv. Vi får nu muligheden for at stå endnu stærkere i den teknologiske udvikling af fx det CO2-neutrale skib, som forhåbentlig bliver et fremtidigt eksporteventyr. Vi kan også bedre bidrage til innovation af sektoren, fordi alle gode kræfter finder sammen i en ny national struktur, så vi bliver bedre til vidensdeling.

Ifølge Erhvervsstyrelsen skal en styrkeposition ses som et erhvervs- og teknologiområde, som i kraft af global specialisering og konkurrencedygtighed kan bidrage mere til Danmarks vækst end andre erhverv, og det er altså det fornemme stempel, som den officielle udpegning af Det Blå Danmark som en styrkeposition, skal ses som.

Vigtig del af erhvervslivet
Ifølge Erhvervsstyrelsen selv skal udpegningen af de officielle styrkepositioner lede til, at antallet af offentligt finansierede brancheklynger reduceres til 12 og et mindre antal start-up-klynger inden for spirende teknologier og markeder. Den øvelse giver god mening, mener Danske Havne:

- Fra havnenes side har vi jo altid set os selv som en utroligt vigtig del af dansk erhvervsliv, fordi vores samlede størrelse taler for sig selv, og vi alene omsætter for over to milliarder om året. Jeg synes derfor, at det giver god mening og er den helt rette vej at gå, at man nu fra officiel side udpeger os blandt de områder, som Danmark bør satse mere på fremover. Og her er vi selvfølgelig meget glade for at være med i godt selskab sammen med resten af Det Blå Danmark. Det havde vi i øvrigt også havde regnet med og håbet på, siger direktør Tine Kirk Pedersen.

Det er Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse opgave at bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark, og midlerne, som nu blandt andet skal bruges på at sætte endnu mere skub i en branche som Det Blå Danmark, kommer dels fra EU's strukturfonde og dels fra statens midler til decentral erhvervsfremme.

-lipe

9/3 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien