DFDS investerer 300 millioner kroner i svovlrensere til Middelhavsflåde

DFDS investerer 300 millioner kroner i svovlrensere til Middelhavsflåde

For at overholde ny miljølovgivning om svovludledning fra skibe vil DFDS installere svolvrensere (scrubbere) på 12 fragtfærger, der opererer mellem Tyrkiet, Italien, Grækenland og Frankrig

DFDS har besluttet at investere 300 millioner kroner i såkaldte scrubbere til vores 12 fragtfærger, der opererer på vores rutenetværk mellem Tyrkiet og Italien, Frankrig og Grækenland.

Med denne investering vil DFDS overholde den nye globale lovgivning for at begrænse emission af svovl fra skibe, der gælder fra 2020. Ifølge reglerne skal skibe anvende brændstof med mindre end 0,50% svovlindhold eller benytte andre midler, såsom scrubbere, der kan fjerne svovl fra røgen med mindst en tilsvarende effekt på svovlemissionerne.

Investeringen er baseret på scrubber-strategien, der blev sat i søen i 2015 ved overgangen til grænsen på 0,1% svovlindhold for skibe på ruter i Nordeuropa. Denne strategi har vist sig at være en succes i såvel et miljømæssigt som et operationelt og forretningsmæssigt perspektiv.

- Vi er glade for allerede nu at starte forberedelsen af vores rutenetværk i Middelhavet til det nye globale regelsæt, der træder i kraft i 2020. Investeringen vil være til gavn for miljøet og sundheden for mennesker, der bor tæt på havne og kyster, og give både operationelle og økonomiske synergier, som vores omfattende erfaring og viden om skrubberteknologi vil hjælpe os med at nå, siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS.

DFDS har fundet, at det såkaldte hybrid-scrubbersystem er den bedste løsning for Middelhavet. Hybridsystemet gør det muligt at rense svovlet ud af udstødningsgassen både i en åben og lukket proces.

I 2009 var DFDS et af de første danske rederier, der begyndte at teste scrubberteknologi ved at installere et scrubbersystem på en færge. Siden da er 17 skibe udstyret med scrubbere. Med den seneste investering er 29 ud af 49 færger udstyret med scrubbere.

De 12 scrubbere leveres af ME Production, en dansk udvikler og producent af tilpassede emissionsreduktionssystemer til marine applikationer, som DFDS har samarbejdet med tidligere. Installationen forventes at begynde allerede i december i forbindelse med forlængelse af et af skibene.

-hawin

11/9 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland