DFDS investerer 300 millioner kroner i svovlrensere til Middelhavsflåde

DFDS investerer 300 millioner kroner i svovlrensere til Middelhavsflåde

For at overholde ny miljølovgivning om svovludledning fra skibe vil DFDS installere svolvrensere (scrubbere) på 12 fragtfærger, der opererer mellem Tyrkiet, Italien, Grækenland og Frankrig

DFDS har besluttet at investere 300 millioner kroner i såkaldte scrubbere til vores 12 fragtfærger, der opererer på vores rutenetværk mellem Tyrkiet og Italien, Frankrig og Grækenland.

Med denne investering vil DFDS overholde den nye globale lovgivning for at begrænse emission af svovl fra skibe, der gælder fra 2020. Ifølge reglerne skal skibe anvende brændstof med mindre end 0,50% svovlindhold eller benytte andre midler, såsom scrubbere, der kan fjerne svovl fra røgen med mindst en tilsvarende effekt på svovlemissionerne.

Investeringen er baseret på scrubber-strategien, der blev sat i søen i 2015 ved overgangen til grænsen på 0,1% svovlindhold for skibe på ruter i Nordeuropa. Denne strategi har vist sig at være en succes i såvel et miljømæssigt som et operationelt og forretningsmæssigt perspektiv.

- Vi er glade for allerede nu at starte forberedelsen af vores rutenetværk i Middelhavet til det nye globale regelsæt, der træder i kraft i 2020. Investeringen vil være til gavn for miljøet og sundheden for mennesker, der bor tæt på havne og kyster, og give både operationelle og økonomiske synergier, som vores omfattende erfaring og viden om skrubberteknologi vil hjælpe os med at nå, siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS.

DFDS har fundet, at det såkaldte hybrid-scrubbersystem er den bedste løsning for Middelhavet. Hybridsystemet gør det muligt at rense svovlet ud af udstødningsgassen både i en åben og lukket proces.

I 2009 var DFDS et af de første danske rederier, der begyndte at teste scrubberteknologi ved at installere et scrubbersystem på en færge. Siden da er 17 skibe udstyret med scrubbere. Med den seneste investering er 29 ud af 49 færger udstyret med scrubbere.

De 12 scrubbere leveres af ME Production, en dansk udvikler og producent af tilpassede emissionsreduktionssystemer til marine applikationer, som DFDS har samarbejdet med tidligere. Installationen forventes at begynde allerede i december i forbindelse med forlængelse af et af skibene.

-hawin

11/9 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind