DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevneKarsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. Foto: Sif Meincke.

DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

Forligskredsen bag udvidelsen af Aarhus Havn har besluttet at sætte planerne på pause. Den beslutning møder hård kritik fra Dansk Industri, der slår fast, at det vil have store konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne

Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre i Aarhus Kommune har netop besluttet at sætte planerne om udvidelsen af Aarhus Havn på pause.

Og den beslutning vil have store konsekvenser for dansk erhvervsliv, skriver DI i en pressemeddelelse.

- Jeg er enormt ærgerlig over, at forligskredsen bag havneudvidelsen løber fra en allerede indgået aftale.

- Danmark er et handelsland, og vi har brug for en havneudvidelse, der sikrer dansk erhvervslivs forbindelse til hele verden via Aarhus Havn, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport og fortsætter:

- Søfragt er den mest klimavenlige og omkostningseffektive transportform af varer. Derfor er det et nederlag for dansk erhvervsliv, og det vil få negative konsekvenser for vores konkurrenceevne, som vi skal leve af i fremtiden, siger han.

Forligskredsen understreger, at staten skal engagere sig i udvidelsen af Aarhus Havn, hvis planerne skal realiseres. Og den opfordring deler Karsten Lauritzen.

- Staten bør engagere sig i udvidelsen af havne med national interesse. Jeg vil opfordre regeringen til at gøre hvad den kan, for at sikre udvidelsen her, så vi kan fremtidssikre Danmarks handels-, forsynings- og sikkerhedsmæssige hensyn, siger Karsten Lauritzen.

Direktøren understreger samtidigt, at beslutningen også vil gå ud over borgerne i Aarhus Kommune.

- Når havnen ikke udvides forsvinder finansieringen af de miljø- og biodiversitetsprojekter, der ellers var planlagt.

- Havneudvidelsen er selvfølgelig til gene for mange i byggefasen, men det færdige projekt ville betyde flere rekreative områder for borgerne i Aarhus og et stort naturgenopretningsområde.

- Derfor er et nej til havneudvidelsen også et nej til bedre vilkår for borgerne, natur og havmiljø, siger Karsten Lauritzen.

-hawin

19/6 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport