DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevneKarsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. Foto: Sif Meincke.

DI: Pause af havneudvidelse rammer dansk konkurrenceevne

Forligskredsen bag udvidelsen af Aarhus Havn har besluttet at sætte planerne på pause. Den beslutning møder hård kritik fra Dansk Industri, der slår fast, at det vil have store konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne

Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre i Aarhus Kommune har netop besluttet at sætte planerne om udvidelsen af Aarhus Havn på pause.

Og den beslutning vil have store konsekvenser for dansk erhvervsliv, skriver DI i en pressemeddelelse.

- Jeg er enormt ærgerlig over, at forligskredsen bag havneudvidelsen løber fra en allerede indgået aftale.

- Danmark er et handelsland, og vi har brug for en havneudvidelse, der sikrer dansk erhvervslivs forbindelse til hele verden via Aarhus Havn, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport og fortsætter:

- Søfragt er den mest klimavenlige og omkostningseffektive transportform af varer. Derfor er det et nederlag for dansk erhvervsliv, og det vil få negative konsekvenser for vores konkurrenceevne, som vi skal leve af i fremtiden, siger han.

Forligskredsen understreger, at staten skal engagere sig i udvidelsen af Aarhus Havn, hvis planerne skal realiseres. Og den opfordring deler Karsten Lauritzen.

- Staten bør engagere sig i udvidelsen af havne med national interesse. Jeg vil opfordre regeringen til at gøre hvad den kan, for at sikre udvidelsen her, så vi kan fremtidssikre Danmarks handels-, forsynings- og sikkerhedsmæssige hensyn, siger Karsten Lauritzen.

Direktøren understreger samtidigt, at beslutningen også vil gå ud over borgerne i Aarhus Kommune.

- Når havnen ikke udvides forsvinder finansieringen af de miljø- og biodiversitetsprojekter, der ellers var planlagt.

- Havneudvidelsen er selvfølgelig til gene for mange i byggefasen, men det færdige projekt ville betyde flere rekreative områder for borgerne i Aarhus og et stort naturgenopretningsområde.

- Derfor er et nej til havneudvidelsen også et nej til bedre vilkår for borgerne, natur og havmiljø, siger Karsten Lauritzen.

-hawin

19/6 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39