Dybere sejlrende i Thyborøn Kanal

Dybere sejlrende i Thyborøn Kanal

Thyborøn Havn har fået tilladelse til at uddybe indsejlingen til havnen. Det er en nyhed som giver genlyd på havnen, og som man hilser velkommen som en stor begivenhed

Thyborøn Havn har i 10 år arbejdet på at få vanddybden i Thyborøn Kanal og dermed i indsejlingen til havnen forøget. Efter overdragelsen af oprensningsansvaret i 2019 indsendte man straks en ansøgning til Kystdirektoratet om miljøtilladelse til at foretage uddybningen af indsejlingen til Thyborøn Havn.

I disse COVID-19 tider har det dog taget tid at få ansøgningen behandlet og få et endeligt svar herpå. Men nu er det en realitet, tilladelsen er i hus.     

Større fartøjer i fremtiden  

Thyborøn Havn udvikler sig, og det samme gør kundernes fartøjer. De har det med at blive større og det indenfor alle havnens forretningsområder.

Havnen oplever at større og større godsfartøjer anløber Thyborøn Havn. Industrifiskernes fartøjer, der lander fisk til fiskemelsfabrikken, bliver også større og større, hver gang der bygges nye. Også offshore fartøjerne vokser i størrelse i takt med, at havvindmøllerne bliver større.

Der er bare et tiltagende behov for øget vanddybde i indsejlingen til Thyborøn Havn i Thyborøn Kanal. De otte meter vanddybde, som staten garanterede, vil ikke kunne blive ved med at kunne slå til. 10 år har været længe at vente på at kunne følge med udviklingen og udvide kapaciteten i indsejlingen, så den vil kunne følge med de tiltagende behov for øget vanddybde.

Derfor besluttede man på havnen selv at arbejde os hen imod at kunne foretage investeringen.

Uddybning trin for trin

Første skridt var at få overdraget oprensningsansvaret fra staten, det fik man i 2019. Det næste var at få miljøtilladelse til at forestå selve uddybningen, og det har man fået netop nu. Planlægningen af uddybningen har været i gang under hele processen, og nu glæder man sig til at komme i gang med de indledende tiltag til at forestå selve uddybningen og få opgaven sendt i udbud.

 

Med vestjysk sindighed gør havnen sig meget umage med at få mest muligt potentiale ud af de investeringer, som man foretager. Uddybningen af indsejlingen i Thyborøn Kanal er en stor investering for Thyborøn Havn. Derfor bliver der også arbejdet nøje med at finde en god anvendelse til det materiale, der vil blive fjernet under uddybningen af indsejlingen, så man opnår det helt optimale udbytte.

Thyborøn Havn har brug for en udvidelse af sine arealer til en støt stigende godsaktivitet. Det giver rigtig god synergi at udnytte materialet fra uddybningen til en decideret havneudvidelse i Sydhavnen. Det er derfor besluttet at anvende materialet til opfyldning og derved indvinding af et nyt område syd for havnen, som der i fremtiden vil kunne etableres nye havnearealer på.

Timing

I første omgang vil de forberedende tiltag til modtagelse af materialet fra uddybningen i Sydhavnen blive udført. En kølevandsrende til virksomheden FMC vil blive flyttet længere mod syd, og der skal indarbejdes hensyn til vindmølledæmningen på Rønland, så den ikke på noget tidspunkt bliver sat ud af drift under opfyldningen. Disse aktiviteter vil komme til at præge foråret 2021.

I maj og juni måned kan der af miljømæssige hensyn ikke uddybes i Thyborøn Kanal. Selve uddybningen forventes derfor at ville kunne sættes i gang i sensommeren 2021.

Ved udgangen af 2021 håber man så endelig at have en sejlrende med 10 m vanddybde ind til Thyborøn Havn, hele vejen ned til Sydhavnen.

 

-hawin

3/11 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året