Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Fremover kan skibe sejle med større last på Elben. Den sidste etape af sejlløbets regulering ind til Hamborg blev endelig godkendt 24. januar

Den 24. januar 2022 blev anden fase af udvidelsen af Hamborgs Havn officielt godkendt. Skibsfarten har til sammenligning med situationen før reguleringen dermed vundet mellem 1 og 1,90 meters dybgang.

Det betyder, at skibe i Megamax-klassen med en bredde på op til 62,50 meter, en længde på 400 meter og en dybgang på 13,10 meter kan bevæge sig rundt i havnen uafhængig af tidevandet.

Før reguleringen var det kun muligt med en dybgang på 11,40 meter. Ved gunstrigt højvande øges muligheden til 15.40 meter dybgang sammenlignet med tidligere 13,60 meter.

- Efter mange års intensiv planlægning er vi glade for at endelig at have fuldført det kæmpeprojekt, som dybgangsudvidelsen er. Vi vil først og fremmest gerne takke vores partnere og kunder, som gennem mange personlige diskussioner igen og igen har gentaget deres tillid til Hamborg Havn.

- Tallene viser allerede, at markedet har taget godt imod den første etape af dybgangsreguleringen. Sidste år besøgte 2.377 containerskibe Hamborg Havn mellem maj og december. Af dem var 666 designet med en dybgang på mere end 13,80 meter. Og 96 af dem havde en dybgang, som ville have umuliggjort adgang før udvidelsen af sejlrenden. Med den nuværende sidste udvidelse ser vi frem til yderligere vækst, siger Jens Meier, CEO i HPA, Hamborgs Havnevæsen.

Færdiggørelsen er også en milepæl for skibsfart i Hamborg set fra Hamborgs økonominister Michael Westhagemanns synspunkt:

- Det betyder forbedrede adgangsforhold for Tysklands største havn, og det gør det muligt for rederier at bringe mere cargo til Hamborg.

Under ideelle forhold kan et skib i Megamax-klassen nu transportere omkring yderligere 2450 TEU (standard 20-fods-container) ind og ud af Hamborg. Særligt store stykgodsskibe og krydstogtskibe vil nyde godt af udvidelsen af sejlrenden.

Axel Mattern og Ingo Egloff, der deler posten som CEO for Hamborg Havn Marketing, byder den nu velafsluttede regulering af Elbens sejlrende velkommen.

- For skibsfarten og for havnens kunder inden for handel og industri medfører den lettere adgang til Tysklands største universalhavn også, at mere gods kan gå via Hamborg. Til lands står miljørigtige tog for hovedparten af godstransporten og binder havnen og de nære markeder hurtigt og driftsikkert sammen, siger Axel Mattern.

Med højeffektiv transport, intelligente logistikløsninger og øget brug af miljøvenlige brændstoffer og teknologi er man dermed godt på vej mod mere bæredygtig vækst. Hamborg Havn står iøvrigt for 607.000 arbejdspladser.

-hawin

8/2 2022