Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Fremover kan skibe sejle med større last på Elben. Den sidste etape af sejlløbets regulering ind til Hamborg blev endelig godkendt 24. januar

Den 24. januar 2022 blev anden fase af udvidelsen af Hamborgs Havn officielt godkendt. Skibsfarten har til sammenligning med situationen før reguleringen dermed vundet mellem 1 og 1,90 meters dybgang.

Det betyder, at skibe i Megamax-klassen med en bredde på op til 62,50 meter, en længde på 400 meter og en dybgang på 13,10 meter kan bevæge sig rundt i havnen uafhængig af tidevandet.

Før reguleringen var det kun muligt med en dybgang på 11,40 meter. Ved gunstrigt højvande øges muligheden til 15.40 meter dybgang sammenlignet med tidligere 13,60 meter.

- Efter mange års intensiv planlægning er vi glade for at endelig at have fuldført det kæmpeprojekt, som dybgangsudvidelsen er. Vi vil først og fremmest gerne takke vores partnere og kunder, som gennem mange personlige diskussioner igen og igen har gentaget deres tillid til Hamborg Havn.

- Tallene viser allerede, at markedet har taget godt imod den første etape af dybgangsreguleringen. Sidste år besøgte 2.377 containerskibe Hamborg Havn mellem maj og december. Af dem var 666 designet med en dybgang på mere end 13,80 meter. Og 96 af dem havde en dybgang, som ville have umuliggjort adgang før udvidelsen af sejlrenden. Med den nuværende sidste udvidelse ser vi frem til yderligere vækst, siger Jens Meier, CEO i HPA, Hamborgs Havnevæsen.

Færdiggørelsen er også en milepæl for skibsfart i Hamborg set fra Hamborgs økonominister Michael Westhagemanns synspunkt:

- Det betyder forbedrede adgangsforhold for Tysklands største havn, og det gør det muligt for rederier at bringe mere cargo til Hamborg.

Under ideelle forhold kan et skib i Megamax-klassen nu transportere omkring yderligere 2450 TEU (standard 20-fods-container) ind og ud af Hamborg. Særligt store stykgodsskibe og krydstogtskibe vil nyde godt af udvidelsen af sejlrenden.

Axel Mattern og Ingo Egloff, der deler posten som CEO for Hamborg Havn Marketing, byder den nu velafsluttede regulering af Elbens sejlrende velkommen.

- For skibsfarten og for havnens kunder inden for handel og industri medfører den lettere adgang til Tysklands største universalhavn også, at mere gods kan gå via Hamborg. Til lands står miljørigtige tog for hovedparten af godstransporten og binder havnen og de nære markeder hurtigt og driftsikkert sammen, siger Axel Mattern.

Med højeffektiv transport, intelligente logistikløsninger og øget brug af miljøvenlige brændstoffer og teknologi er man dermed godt på vej mod mere bæredygtig vækst. Hamborg Havn står iøvrigt for 607.000 arbejdspladser.

-hawin

8/2 2022
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere