Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Dybere sejlrende skal føre større skibe i Hamborg Havn

Fremover kan skibe sejle med større last på Elben. Den sidste etape af sejlløbets regulering ind til Hamborg blev endelig godkendt 24. januar

Den 24. januar 2022 blev anden fase af udvidelsen af Hamborgs Havn officielt godkendt. Skibsfarten har til sammenligning med situationen før reguleringen dermed vundet mellem 1 og 1,90 meters dybgang.

Det betyder, at skibe i Megamax-klassen med en bredde på op til 62,50 meter, en længde på 400 meter og en dybgang på 13,10 meter kan bevæge sig rundt i havnen uafhængig af tidevandet.

Før reguleringen var det kun muligt med en dybgang på 11,40 meter. Ved gunstrigt højvande øges muligheden til 15.40 meter dybgang sammenlignet med tidligere 13,60 meter.

- Efter mange års intensiv planlægning er vi glade for at endelig at have fuldført det kæmpeprojekt, som dybgangsudvidelsen er. Vi vil først og fremmest gerne takke vores partnere og kunder, som gennem mange personlige diskussioner igen og igen har gentaget deres tillid til Hamborg Havn.

- Tallene viser allerede, at markedet har taget godt imod den første etape af dybgangsreguleringen. Sidste år besøgte 2.377 containerskibe Hamborg Havn mellem maj og december. Af dem var 666 designet med en dybgang på mere end 13,80 meter. Og 96 af dem havde en dybgang, som ville have umuliggjort adgang før udvidelsen af sejlrenden. Med den nuværende sidste udvidelse ser vi frem til yderligere vækst, siger Jens Meier, CEO i HPA, Hamborgs Havnevæsen.

Færdiggørelsen er også en milepæl for skibsfart i Hamborg set fra Hamborgs økonominister Michael Westhagemanns synspunkt:

- Det betyder forbedrede adgangsforhold for Tysklands største havn, og det gør det muligt for rederier at bringe mere cargo til Hamborg.

Under ideelle forhold kan et skib i Megamax-klassen nu transportere omkring yderligere 2450 TEU (standard 20-fods-container) ind og ud af Hamborg. Særligt store stykgodsskibe og krydstogtskibe vil nyde godt af udvidelsen af sejlrenden.

Axel Mattern og Ingo Egloff, der deler posten som CEO for Hamborg Havn Marketing, byder den nu velafsluttede regulering af Elbens sejlrende velkommen.

- For skibsfarten og for havnens kunder inden for handel og industri medfører den lettere adgang til Tysklands største universalhavn også, at mere gods kan gå via Hamborg. Til lands står miljørigtige tog for hovedparten af godstransporten og binder havnen og de nære markeder hurtigt og driftsikkert sammen, siger Axel Mattern.

Med højeffektiv transport, intelligente logistikløsninger og øget brug af miljøvenlige brændstoffer og teknologi er man dermed godt på vej mod mere bæredygtig vækst. Hamborg Havn står iøvrigt for 607.000 arbejdspladser.

-hawin

8/2 2022
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning