ECS bringer Hirtshals i skandinavisk fokus

ECS bringer Hirtshals i skandinavisk fokus

Den belgisk baserede transportkoncern ECS - European Containers har, som en del af sin nye skandinaviske strategi, valgt at fokusere på Hirtshals som et fremtidigt omdrejningspunkt

En direkte effekt af den strategiske beslutning betyder, at koncernen nu placerer transportmateriel i Hirtshals.

Fra udgangspunktet i Zeebrugge har ECS hidtil fokuseret på korridoren mellem Storbritannien og Sydeuropa, men fremover vil der også blive sat fokus på en skandinavisk korridor.

Hirtshals Havn vil være et af omdrejningspunkterne på den skandinaviske korridor, hvor samarbejdet med rederierne CLdN, Color Line, Fjord Line og Smyril Line vil være grundlag for at tilbyde effektive transportløsninger til industrien i Skandinavien og det vestlige Europa. ECS's beslutning falder sammen med, at rederiet CLdN fordobler sin ugentlige trafik på Hirtshals Havn og åbner en rute til Rotterdam, som supplement til ruten til Zeebrugge.

Fra slut oktober har ECS stationeret materiel i Hirtshals, og kan dermed tilbyde transportløsninger til det nordjyske erhvervsliv i forhold til transport mellem Nordjylland, det vestlige Europa og Storbritannien.

ECS har gennem et samarbejde med blandt andet CLdN udviklet effektive transportløsninger mellem Zeebrugge, Rotterdam og Storbritannien, og koncernen har en innovativ indgangsvinkel til at identificere transportløsninger.

ECS har siden etableringen i 1995 prioriteret udviklingen af effektivt transportmateriel. ECS anvender standardmæssigt 45 fods containere til trafikkerne mellem Zeebrugge, Rotterdam og Storbritannien, og derudover har ECS netop startet indfasningen af 1.000 nye 45 fods containere, som har en lastkapacitet på 34 EUR-paller mod tidligere 33 EUR-paller.

Dermed vil fremtidens 45 fods containere have samme lastkapacitet som ordinære trailere. Koncernen vil udnytte kompetencerne omkring 45 fods containere til også at udvikle søtransporterne mellem Benelux og Skandinavien.

ECS havde i 2015 220.000 dør-til-dør-operationer og en omsætning på 1,9 mia. kr. ECS har operationscentre i Zeebrugge, Belgien og Venlo, Holland. Koncernen har 760 medarbejdere og råder i dag over 6.000 45 fods containere og 1.000 temperaturkontrollerede 45 fods containere, samt 30.000 m² lagerfaciliteter i Zeebrugge.

-hawin

25/11 2016
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind