Ekstra ugentlig afgang med godstog fra Aalborg havn
Commercial manager i Port of Aalborg Logistics, Rasmus Munk Kolind

Ekstra ugentlig afgang med godstog fra Aalborg havn

Jernbanetransporten til og fra Aalborg havn fortsætter de seneste års positive udvikling, og i den forbindelse øges antallet af ugentlige afgange fra Port of Aalborgs jernbaneterminaler nu fra tre til fire. Det er anden gange inden for blot et år, at antallet øges

I 2016 blev Port of Aalborg en del af DB Cargo Scandinavias vidtrækkende skinnenetværk, og siden er der for alvor blevet sat skub i godstogstransporten til og fra Aalborg havn. Godstransport via jernbane er i vækst blandt de nordjyske virksomheder, og derfor øges antallet af ugentlige afgange fra Aalborg havn nu fra tre til fire.

Den udvikling glæder commercial manager i Port of Aalborg Logistics, Rasmus Munk Kolind, der ser forøgelsen som et afgørende skridt i retningen af at integrere godsbanetransporten yderligere i virksomhedernes transportmiks.

- Det er glædeligt, at frekvensen af afgange fortsat øges. Vi oplever en stigende efterspørgsel på godsbanetransport, og skal den tendens fortsætte, er det vigtigt, at vi fortsætter med at forbedre rammerne og business cases for kunderne. Her spiller frekvens en stor rolle, og forhåbentlig kan vi over de kommende år skrue endnu mere op for antallet af afgange og med tiden tilbyde afgange hver dag. Netop nu arbejder vi tæt sammen med DB Cargo om at sikre afgange alle ugens hverdage i 2021, og der er faktisk en god chance for, at vi når det mål allerede i løbet af 2020, siger Rasmus Munk Kolind.

Den ekstra ugentlige afgang betyder, at antallet af ugentlige afgange til og fra Aalborg havn er fordoblet på under et år. Ifølge Rasmus Munk Kolind er det et udtryk for, at udviklingen inden for godsbanetransport – efter flere års forarbejde – nu for alvor begynder at tage fart.

- Godsbanetransporten har et kæmpe potentiale, og selv gennem coronakrisen har vi set et stadigt stigende antal vogne og anløb. Det har kun styrket vores tro på, at transportformen bliver en afgørende del af fremtidens godstransport. I den forbindelse vil den grønne dagsorden formentlig også komme til at spille en væsentlig rolle for udviklingen, idet godstransport via jernbane har et markant mindre klimaftryk end de mere udbredte transportformer, fortæller Rasmus Munk Kolind.

Også de fysiske rammer om godsbanetransporten i Aalborg får desuden netop nu et løft. Port of Aalborg er i gang med en større jernbaneudvidelse på 43.000 kvadratmeter, der har til formål at ruste havnens infrastruktur til fremtiden.

- Med vores investeringer og de generelt bedre rammer om godsbanetransporten forventer vi, at vi kan bidrage til at understøtte den positive udvikling, afslutter Rasmus Munk Kolind.

-hawin

20/8 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien