Endnu en kæmperig i Grenå Havn

Endnu en kæmperig i Grenå Havn

Beboelsesriggen Atlantic Amsterdam ankommet til femårs eftersyn. Det er en stor anerkendelse af havnen og de omkringliggende virksomheder, siger direktøren

Grenaa Havns administrerende direktør Henrik Carstensen kan nu sætte endnu et flueben ved arbejdet med havnens nye strategi. Et af Grenaa Havns fokusområder er netop stacking & maintenance.

Endnu en kæmpe ankom forleden til havnen, hvor tre ben nu tårner sig op fra havnebassinet.

- Vedligehold af borerigge er en kommende enorm opgave, som skal udføres løbende. Grenaa Havn er en af de havne, som har de optimale faciliteter og gunstige besejlingsforhold til sådanne opgaver,siger Henrik Carstensen, og uddyber:

- Det er en stor anerkendelse af Grenaa Havn og vores omkringliggende virksomheder, som opfylder de rette betingelser for at kunne modtage riggen til en ny type opgave,.

Der er tale om beboelsesriggen Atlantic Amsterdam, som ejes af Singapore-selskabet Teras Offshore. Riggen ankommer fra den engelske østkyst, hvor den afgik fra feltet med retning mod Grenaa.
Atlantic Amsterdam har 136 enkeltværelser, opholdslokaler, træningslokaler og sauna. Riggen, der er bygget i 1982, måler 75 x 86 meter og vejer tæt på 10.000 tons.

Riggen forventes at ligge i havnen i 4-6 måneder og skal gennemgå det lovpligtige femårige SPS-eftersyn (Special periodic survey), som alle rigge skal gennemgå. Det indebærer både opgaver til havnen og lokale virksomheder.

Grenaa Havn fortsætter indsatsen mod lignende opgaver fremover
-
Vi har en unik beliggenhed lige ud til de centrale sejlruter i Kattegat og en attraktiv vanddybde. Som Danmarks mest centrale dybvandshavn har vi de rette omgivelser til flere vedligeholdelsesopgaver på borerigge. Vi vil gøre en stor indsats for at besætningen om bord på Atlantic Amsterdam føler sig velkommen i Grenaa og får udført opgaverne til selskabets fulde tilfredsstillelse, forklarer Henrik Carstensen.

Atlantic Amsterdam får plads inden for det terrorsikrede område ikke langt fra den noget større rig Mærsk Inspirer, som i forvejen ligger i Grenaa havn.

-lipe

 

16/10 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind