Erhvervsorganisationer: Stop lukningen af Kolding Havn
Direktør Michael Svane fra DI Transport opfordrer politikerne til at stoppe kommuners nedlæggelse af havne

Erhvervsorganisationer: Stop lukningen af Kolding Havn

Seks store erhvervsorganisationer peger på, at det ikke bør overlades til den enkelte kommune at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen. Beslutninger om at afvikle havne er i strid med væsentlige nationale politik

Af Dan Bjerring
Christiansborg

En række store erhvervsorganisationer med di Transport i spidsen har rettet henvendelse til erhvervsminister Rasmus Jarlov, økonomi- og indenrigsminister Simon Ammitsbøll-Bille og transportminister Ole Birk Olesen for at protestere mod, at havnen i Kolding nedlægges som erhvervshavn:

- Vore organisationer har med stor forundring og beklagelse modtaget nyhederne om, at Byrådet i Kolding har indgået en bred politisk aftale om at nedlægge Kolding Havn som erhvervshavn. Det sker ved at eksisterende og velfungerende virksomheder på havnen ikke kan få forlænget deres lejekontrakter, og at havnearealerne skal overgå til byomdannelse ved kontraktudløb, hedder det blandt andet i henvendelsen.

Knudepunkt i dansk infrastruktur
Organisationerne peger på, at Kolding Havn er ’en vigtig erhvervshavn, som udgør et knudepunkt i dansk infrastruktur, og som har en betydning, der rækker langt ud over Kolding Kommune’:

- Alligevel mener Byrådet i Kolding at have retten til at lade de eksisterende lejekontrakter udløbe og derefter byomdanne denne vigtige infrastruktur. Det er uholdbart, at forsyningen af Danmark på denne måde bliver forringet og fordyret. Virksomhederne beliggende på Kolding Havn har bundet store investeringer i produktionsanlæg og bygninger, som ikke bare kan flyttes til nært liggende havne eller ind i landet - selv hvis der måtte være plads de pågældende steder. Arbejdspladser og produktion bliver afviklet og risikerer at forsvinde ud af Danmark, for det vil i mange tilfælde være lettere at flytte til udlandet. Især hvis der ingen garanti er for, at lokalpolitikere ikke presser virksomheden væk fra en ny, dansk havn, skriver repræsentanterne for det private erhvervsliv.

3.000 arbejdspladser på spil
De mener, at en havns betydning rækker langt ind i baglandet, så mange kunder og underleverandører også påvirkes af en beslutning om afvikling:

- Syddansk Universitet har beregnet at flere end 3.000 arbejdspladser er direkte eller indirekte afhængige af aktiviteterne på Kolding Havn. De konkrete virksomheder på havnen er rystede over, at deres kommune på denne måde trækker tæppet væk under deres eksistens. De har med Byrådets beslutning oplevet, at værdien af deres aktiver stort set er forsvundet fra den ene dag til den anden, skriver de.

Skaber usikkerhed
Byrådets beslutning har desuden skabt usikkerhed for alle private virksomheder, der bor på lejet grund på samtlige danske havne, ’fordi de nu risikerer at deres kommune træffer samme beslutning ud af det blå’, som det skete for virksom hederne i Kolding.

- Dette understreger, at spørgsmålet om havnearealers anvendelse og havnenes fortsatte eksistens ikke udelukkende kan være en lokal beslutning, men må være et nationalt anliggende. Det bør ikke overlades til den enkelte kommune at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen på denne måde. Beslutninger som i Kolding om at afvikle havne er desuden i strid med væsentlige nationale politikområder, mener organisationerne.

Dårligt for trængsel og klima
Eksempelvis mener de, at det vil betyde, at mere godstrafik flyttes fra havet og ud på motorvejene, hvilket er dårligt for trængsel og klima:

- Det underminerer også væsentlige regeringsinitiativer for den maritime sektor (Det Blå Danmark), og for landbrugs- og fødevaresektoren...

De seks organisationer opfordrer regeringen til at undersøge lovligheden af Byrådets beslutning om lejekontrakternes ophør og om muligt at erklære den ulovlig eller ugyldig.

- Det er stærkt uholdbart for dansk erhvervsliv og det danske samfund, hvis landets kommuner én for én undergraver vores fælles havneinfrastruktur, slutetr henvendelsen til regeringen.

De har skrevet under
Henvendelsen til Folketinget er underskrevet af Branchedirektør Michael Svane (DI Transport), direktør Flemming Nør-Pedersen (Landbrug & Fødevarer), administrerende direktør Jenny Braat (Danske Maritime), direktør Jesper Sebbelin (Danmarks Skibsmæglerforening), administrerende direktør Martin Aabak (Danske Speditører) og sekretariatschef Jakob Svane (Danske Havnevirksomheder)

30/11 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind