Erhvervsorganisationer: Stop lukningen af Kolding HavnDirektør Michael Svane fra DI Transport opfordrer politikerne til at stoppe kommuners nedlæggelse af havne

Erhvervsorganisationer: Stop lukningen af Kolding Havn

Seks store erhvervsorganisationer peger på, at det ikke bør overlades til den enkelte kommune at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen. Beslutninger om at afvikle havne er i strid med væsentlige nationale politik

Af Dan Bjerring
Christiansborg

En række store erhvervsorganisationer med di Transport i spidsen har rettet henvendelse til erhvervsminister Rasmus Jarlov, økonomi- og indenrigsminister Simon Ammitsbøll-Bille og transportminister Ole Birk Olesen for at protestere mod, at havnen i Kolding nedlægges som erhvervshavn:

- Vore organisationer har med stor forundring og beklagelse modtaget nyhederne om, at Byrådet i Kolding har indgået en bred politisk aftale om at nedlægge Kolding Havn som erhvervshavn. Det sker ved at eksisterende og velfungerende virksomheder på havnen ikke kan få forlænget deres lejekontrakter, og at havnearealerne skal overgå til byomdannelse ved kontraktudløb, hedder det blandt andet i henvendelsen.

Knudepunkt i dansk infrastruktur
Organisationerne peger på, at Kolding Havn er ’en vigtig erhvervshavn, som udgør et knudepunkt i dansk infrastruktur, og som har en betydning, der rækker langt ud over Kolding Kommune’:

- Alligevel mener Byrådet i Kolding at have retten til at lade de eksisterende lejekontrakter udløbe og derefter byomdanne denne vigtige infrastruktur. Det er uholdbart, at forsyningen af Danmark på denne måde bliver forringet og fordyret. Virksomhederne beliggende på Kolding Havn har bundet store investeringer i produktionsanlæg og bygninger, som ikke bare kan flyttes til nært liggende havne eller ind i landet - selv hvis der måtte være plads de pågældende steder. Arbejdspladser og produktion bliver afviklet og risikerer at forsvinde ud af Danmark, for det vil i mange tilfælde være lettere at flytte til udlandet. Især hvis der ingen garanti er for, at lokalpolitikere ikke presser virksomheden væk fra en ny, dansk havn, skriver repræsentanterne for det private erhvervsliv.

3.000 arbejdspladser på spil
De mener, at en havns betydning rækker langt ind i baglandet, så mange kunder og underleverandører også påvirkes af en beslutning om afvikling:

- Syddansk Universitet har beregnet at flere end 3.000 arbejdspladser er direkte eller indirekte afhængige af aktiviteterne på Kolding Havn. De konkrete virksomheder på havnen er rystede over, at deres kommune på denne måde trækker tæppet væk under deres eksistens. De har med Byrådets beslutning oplevet, at værdien af deres aktiver stort set er forsvundet fra den ene dag til den anden, skriver de.

Skaber usikkerhed
Byrådets beslutning har desuden skabt usikkerhed for alle private virksomheder, der bor på lejet grund på samtlige danske havne, ’fordi de nu risikerer at deres kommune træffer samme beslutning ud af det blå’, som det skete for virksom hederne i Kolding.

- Dette understreger, at spørgsmålet om havnearealers anvendelse og havnenes fortsatte eksistens ikke udelukkende kan være en lokal beslutning, men må være et nationalt anliggende. Det bør ikke overlades til den enkelte kommune at tage så væsentlige beslutninger om infrastrukturen på denne måde. Beslutninger som i Kolding om at afvikle havne er desuden i strid med væsentlige nationale politikområder, mener organisationerne.

Dårligt for trængsel og klima
Eksempelvis mener de, at det vil betyde, at mere godstrafik flyttes fra havet og ud på motorvejene, hvilket er dårligt for trængsel og klima:

- Det underminerer også væsentlige regeringsinitiativer for den maritime sektor (Det Blå Danmark), og for landbrugs- og fødevaresektoren...

De seks organisationer opfordrer regeringen til at undersøge lovligheden af Byrådets beslutning om lejekontrakternes ophør og om muligt at erklære den ulovlig eller ugyldig.

- Det er stærkt uholdbart for dansk erhvervsliv og det danske samfund, hvis landets kommuner én for én undergraver vores fælles havneinfrastruktur, slutetr henvendelsen til regeringen.

De har skrevet under
Henvendelsen til Folketinget er underskrevet af Branchedirektør Michael Svane (DI Transport), direktør Flemming Nør-Pedersen (Landbrug & Fødevarer), administrerende direktør Jenny Braat (Danske Maritime), direktør Jesper Sebbelin (Danmarks Skibsmæglerforening), administrerende direktør Martin Aabak (Danske Speditører) og sekretariatschef Jakob Svane (Danske Havnevirksomheder)

30/11 2018
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere