Esbjerg Havn bygger lagerhal til Viking-Link-projektetEsbjerg Havn i fuld gang med byggeriet af en lagerhal, hvor Energinet skal huse reservekomponenter til elforbindelsen.

Esbjerg Havn bygger lagerhal til Viking-Link-projektet

Den kommende elforbindelse, Viking-Link, mellem Danmark og England, som Energinet sammen med den engelske samarbejdspartner National Grid står bag, og som kan transportere energi for op til 1,4 millioner husholdninger, skal stå færdig i slutningen af året. For at kunne sikre servicering af forbindelsen, hvis uheldet er ude, opfører Esbjerg en lagerhal til de vigtige reservekomponenter for Energinet

Kabler er kritisk infrastruktur, men som tiden er i øjeblikket, kan det tage mange måneder, og endda år, at få et nyt kabel leveret, hvis uheldet er ude. Strategisk placerede reservekomponenter er derfor essentielle for forsyningssikkerheden.

Det gælder også for Viking-Link, der er en kommende godt 770 km lang elforbindelse mellem Revsing i det sydlige Jylland og Bicher Fen i Lincolnshire i England. Når Viking-Link står færdig, vil forbindelsen kunne forsyne op til 1,4 millioner husholdninger med energi, og dermed give en mere effektiv udnyttelse af vedvarende energi, adgang til bæredygtig energiforsyning og øget forsyningssikkerhed på tværs af Nordsøen.

Det skriver Esbjerg Havn på sin hjemmeside. Her hedder det videre om kablet, der er ejet af Energinet og National Grid, at det hurtigst muligt skal fejlfindes og repareres, hvis uheldet er ude.

Derfor opføres der nu en 1.000 kvm stor lagerhal tæt på kajkanten på Esbjerg Havn, som Energinet bliver lejer af, hvor reservedele kan opbevares.

- Selve kablet går i land nord for Esbjerg, og de skibe, der transporterer kablerne, er store og kræver god plads. Derfor giver det rigtig god mening logistisk, at vores lager er placeret på Esbjerg Havn, tæt på kajkanten, så vi nemt kan komme til, siger Daniel Johan Brøndum, projektleder på kablet til Viking Link.

- Det er helt essentielt, at vi har komponenter til vores elforbindelse på lager, hvis uheldet er ude. Og de skal være lagret på strategisk udvalgte lokationer; tæt på vindmølleparkerne og i dette tilfælde Viking-Link-forbindelsen. Jo hurtigere, komponenterne kan leveres, jo højere forsyningssikkerhed, siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn.

Anlægsarbejdet forløber som planlagt, og Energinet går i drift med lagerhallen fra sommer 2023. 

-hawin

13/2 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne