Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala

På en kølig morgen på Esbjerg Havn stod en 60 meter høj, gul stålkonstruktion klar. Jacket-fundamentet, der vejer cirka 2.445,6 ton, blev langsomt fragtet fra produktionsområdet på havnen, hvor det også blev fremstillet, til det ventende transportskib.

Transporten foregik langs de asfalterede veje på specialbyggede heavy-load transportvogne, der sikrede, at de tonstunge jacket-fundamenter blev fragtet sikkert og stabilt afsted.

Da vognen nåede frem til transportskibet, kørte den roligt op ad ramperne, mens teknikere og logistikeksperter med stor koncentration guidede fundamentet på plads med stor præcision. Efter grundige sikkerhedstjek og under gode vejrforhold blev fundamentet fastspændt, og transportskibet satte kurs mod USA.

En kompleks proces, som kræver de helt rette forudsætninger for at kunne løse den krævende opgave.

Det skriver Esbjerg Havn i sit nyhedsbrev for december.

Heri hedder det videre, at Jacket-fundamentet skal fungere som et af det bærende element for en offshore transformerstation i Dominion Energy’s Coastal Virginia Offshore Wind.

Det største projekt i amerikansk farvand
Når projektet står færdigt, vil det være USA’s største offshore vindprojekt og står som et signaturprojekt for den acceleration og skalering, som er foregået på den anden side af Atlanten for offshore vind projekter.

- Produktionen og transporten af disse fundamenter kræver både det rette udstyr og effektivt samarbejde.

- Vores infrastruktur og kapacitet til at håndtere tunge og komplekse konstruktioner er afgørende for at sikre en problemfri proces, hvilket forudsætter nøje planlægning og tæt samarbejde mellem teknikere, logistikere og operatører, udtaler Jesper Bank, CCO for Esbjerg Havn.
Opgaven afspejler i høj grad den udvikling, som går på tværs af havnens vigtigste forretningsområder.

Fremover kommer endnu større skibe – fragtskibe, RoRo-skibe, militærskibe og vindmølleskibe – til at kunne gå ind i Esbjerg Havn.

Og det er takket være den konstante udvikling, udvidelse og forbedring af havnen, som gør den i stand til at løse de udfordringer og opgaver, som meget få havne i Europa er gearet til.

Dette gør havnen til en nøglespiller for industrien og et knudepunkt for den tunge transport.

CVOW, ledet af den amerikanske energileverandør Dominion Energy, er et eksempel på, hvordan globale aktører arbejder sammen om at realisere store havvindprojekter.

CVOW er placeret cirka 40 kilometer ud for kysten ved Virginia Beach, USA, og vil, når det er fuldt operationelt inden for de kommende år, omfatte 176 vindmøller med en samlet kapacitet på op til 2,6 gigawatt – nok til at kunne forsyne 660.000 husstande i Virginia.

Projektet forventes at reducere CO2-udledningen med op til fem millioner ton CO2 årligt.

Et imponerende projekt, som viser nødvendigheden af at skalere offshore vindprojekter markant for at yde et maksimalt bidrag til den grønne omstilling.

Et globalt samarbejde driver projektet fremad
Et globalt samarbejde understreger vigtigheden af et globalt netværk og stærke forsyningskæder, som kan bidrage med højt specialiserede kompetencer.

Projekter som dette kræver, at en lang række partnere og virksomheder trækker i samme retning for at sikre, at vi kommer i mål.

Som drivkraft for projektet, har Dominion Energy spillet en naturlig nøglerolle i at overvåge og planlægge samtlige processer for hele projektet.

CS Wind Offshore har produceret de gigantiske jacket-fundamenter, designet til at modstå de barske forhold i Atlanterhavet, hvor kraftige strømme og vinde stiller høje krav til stabiliteten.

Og SEMCO Maritime har leveret kritisk teknisk ekspertise ved at designe og installere elektriske systemer, nødstrømsanlæg og de inter-array kabler, som forbinder transformerstationerne med vindmøllernes elnet.

De nævnte aktører – og mange andre – er forudsætningen for, at globale udskibningsprojekter kan realiseres fra Esbjerg Havn.

Havnen har fungeret som det logistiske knudepunkt for produktionen og afskibningen af de gigantiske jacket-fundamenter: 

- Dette projekt viser, hvordan Esbjerg Havn kan tilbyde den nødvendige infrastruktur og kapacitet til at understøtte store og komplekse projekter på tværs af logistik og transport.

- Samtidig er vi glade for at bidrage med vores del til det stærke samarbejde mellem de involverede virksomheder, der gør projekter som CVOW mulige i hele verden, udtaler Jesper Bank.

-hawin

11/12 2024
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning