Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt

Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt

Der skal gøres en indsats for at holde krydstogtturismen bæredygtig og dermed populær for både de lokale befolkninger og for gæsterne. Og rederierne må intensivere bestræbelserne på at blive mere miljøvenlige, mener den europæiske organisation ESPO

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2018 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og havnene selv er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling, og samme toner kommer nu fra ESPO, The European Sea Ports Organisation, som er Danske Havnes europæiske samarbejdsorganisation. ESPO har netop udsendt en ny offentlig udmelding, hvor organisationen tager fat i debatten om grøn krydstogt:

Rederierne må intensivere bestræbelserne
- Det nuværende pres på krydstogtsvirksomheden i europæiske havne taget i betragtning er det vigtigt for os at gøre tingene klare. De europæiske havne skal kombinere deres kommercielle interesser med deres brede samfundsansvar, men alle havne mener, at miljøaftrykket ved enhver krydstogtsaktivitet selvfølgelig skal holdes så lille som muligt. Vi fortsætter arbejdet med den grønne omstilling i havnene, og så må rederierne også intensivere deres bestræbelser på at blive mere miljøvenlige. Nu bliver dialogen mellem rederierne, lokalsamfundene og krydstogtdestinationerne afgørende for den fremtidige udvikling, og her vil vi selvfølgelig også være aktive med vores bidrag, siger Isabelle Ryckbost, der er generalsekretær for ESPO.

ESPO Cruise and Ferry Port Network blev oprettet i 2014 og samler havnerepræsentanter for ESPO og alle de europæiske landes krydstogthavneorganisationer. Målet er at etablere ESPO som krydstogt- og færgehavnenes officielle stemme over for EU's beslutningstagere.

Den samlede ESPO-udmelding kan læses her

ESPO har med deres nyeste udsendelse om krydstogt desuden samlet forskellig fakta om krydstogt, der kan give et bedre billede af omfanget af krydstogt i Europa i forhold til turismen generelt.

Fakta om krydstogt på europæisk niveau

  • Krydstogt følger den almindelige udvikling i den stigende turisme, men det er stadig kun en ret lille del af den samlede turisme.
  • Europa er den klart førende verdensdel, når det kommer til turisme generelt. EU-landene tog i 2017 samlet set imod 538 millioner internationale turister, hvilket svarer til 40 procent af turismen på verdensplan.
  • Europa er det næstmest besøgte krydstogtområde (efter Caribien), og i alt steg 6,5 millioner turister på et krydstogtskib fra en europæisk havn i 2017.
    Det svarer altså til, at lige godt én procent af den europæiske turisme er krydstogtturisme.
  • I 2017 brugte krydstogtgæster (og -ansatte) 32 milliarder kroner i de europæiske havne.
  • 91 procent af de europæiske havne ligger i eller meget tæt på en by, hvilket gør destinationerne interessante og oplagte, hvis man som turist vil opleve de forskellige landes kulturer.

-lipe

21/11 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien