Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt

Europæiske havne sætter fokus på grøn krydstogt

Der skal gøres en indsats for at holde krydstogtturismen bæredygtig og dermed populær for både de lokale befolkninger og for gæsterne. Og rederierne må intensivere bestræbelserne på at blive mere miljøvenlige, mener den europæiske organisation ESPO

Der har det seneste års tid været en tiltagende debat om, hvorvidt Danmark skal satse på landstrøm til særligt krydstogtturismen, der vinder voldsomt frem herhjemme i disse år, og som i 2018 alene genererede over en million turister til landet - og dermed masser af penge og arbejdspladser.

Både Danske Havne som brancheorganisation og havnene selv er meget optagede af at bidrage til den grønne omstilling, og samme toner kommer nu fra ESPO, The European Sea Ports Organisation, som er Danske Havnes europæiske samarbejdsorganisation. ESPO har netop udsendt en ny offentlig udmelding, hvor organisationen tager fat i debatten om grøn krydstogt:

Rederierne må intensivere bestræbelserne
- Det nuværende pres på krydstogtsvirksomheden i europæiske havne taget i betragtning er det vigtigt for os at gøre tingene klare. De europæiske havne skal kombinere deres kommercielle interesser med deres brede samfundsansvar, men alle havne mener, at miljøaftrykket ved enhver krydstogtsaktivitet selvfølgelig skal holdes så lille som muligt. Vi fortsætter arbejdet med den grønne omstilling i havnene, og så må rederierne også intensivere deres bestræbelser på at blive mere miljøvenlige. Nu bliver dialogen mellem rederierne, lokalsamfundene og krydstogtdestinationerne afgørende for den fremtidige udvikling, og her vil vi selvfølgelig også være aktive med vores bidrag, siger Isabelle Ryckbost, der er generalsekretær for ESPO.

ESPO Cruise and Ferry Port Network blev oprettet i 2014 og samler havnerepræsentanter for ESPO og alle de europæiske landes krydstogthavneorganisationer. Målet er at etablere ESPO som krydstogt- og færgehavnenes officielle stemme over for EU's beslutningstagere.

Den samlede ESPO-udmelding kan læses her

ESPO har med deres nyeste udsendelse om krydstogt desuden samlet forskellig fakta om krydstogt, der kan give et bedre billede af omfanget af krydstogt i Europa i forhold til turismen generelt.

Fakta om krydstogt på europæisk niveau

  • Krydstogt følger den almindelige udvikling i den stigende turisme, men det er stadig kun en ret lille del af den samlede turisme.
  • Europa er den klart førende verdensdel, når det kommer til turisme generelt. EU-landene tog i 2017 samlet set imod 538 millioner internationale turister, hvilket svarer til 40 procent af turismen på verdensplan.
  • Europa er det næstmest besøgte krydstogtområde (efter Caribien), og i alt steg 6,5 millioner turister på et krydstogtskib fra en europæisk havn i 2017.
    Det svarer altså til, at lige godt én procent af den europæiske turisme er krydstogtturisme.
  • I 2017 brugte krydstogtgæster (og -ansatte) 32 milliarder kroner i de europæiske havne.
  • 91 procent af de europæiske havne ligger i eller meget tæt på en by, hvilket gør destinationerne interessante og oplagte, hvis man som turist vil opleve de forskellige landes kulturer.

-lipe

21/11 2019
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt