FanøFærgen udvider kapaciteten markant

FanøFærgen udvider kapaciteten markant

Færgen og Fanø Kommune er blevet enige om betingelserne for en ny sejlplan, der blandt andet byder på 1.336 ekstra årlige afgange og en forbedring af forholdene for lokale pendlere

I 2017 introducerede rederiet Færgen 1.000 ekstra årlige afgange på FanøFærgen. 2018 begynder med en lignende manøvre i den nye sejlplan, som træder i kraft den 2. marts. Således har Færgen i samarbejde med Fanø Kommune besluttet at udvide med 1.336 ekstra afgange i 2018.

Samtidig ændrer Færgen i set-uppet, således at de to bilfærger Fenja og Menja overtager driften for den rene passagefærge Sønderho i 80 af de 110 dage om året, som passagerfærgen indtil videre har været i spil. Dette vil mest af alt være til fordel for lokale pendlere med behov for ofte at rejse med bil imellem Esbjerg og Fanø.

- Fanø har oplevet en voldsom turismeinteresse, siden billetpriserne til FanøFærgen blev sat ned for halvandet år siden. For at følge med efterspørgslen har vi derfor i samarbejde med Fanø Kommune sat mange flere afgange ind og sørget for, at bilfærgerne er i spil så meget som overhovedet muligt. På den måde gør vi Fanø endnu mere tilgængelig til glæde for både turister og ikke mindst de fastboende, som dermed får lettere ved at pendle til og fra øen, siger Lindy Kjøller, salgs- og marketingchef i Færgen. 

Han henviser i den forbindelse til, at rutens trafiktal fik et stort skub fremad, da billetpriserne uden for højsæsonen blev nedsat med op til 53 procent i efteråret 2016. Det skete som følge af et politisk ønske om at indføre trafikal ligestilling, hvilket betyder, at det med tiden skal koste det samme at sejle en kilometer med færge som at køre en kilometer i bil. I de første tre måneder med de reducerede priser steg FanøFærgens trafiktal med 20,3 procent sammenlignet med den tilsvarende periode året forinden. Ligeledes viser trafiktallene for 2017 en vækst på 11,2 procent i forhold til 2016.

Færgen er Danmarks største ø-rederi og sejler til henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn, Langeland og Lolland via i alt syv forskellige ruter. 

-lipe 

 

 

9/2 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind