Fanølinjens havneområder får den store overhaling

Fanølinjens havneområder får den store overhaling

Til foråret 2021 vil havneområdet omkring Fanølinjen i Esbjerg og i Nordby se helt anderledes ud. Fanølinjen planlægger en opgradering af hele havneområdet, terminalen og opmarchbaner. Samtidig vil terminalen i Esbjerg få en Barista's kaffebar i stil med dem fra hurtigfærgerne på Kattegat

Terminalen renoveres både ude og inde, og der arbejdes med en ekstra automat i check-in – en automat, som i højere grad kan hjælpe til med at prioritere turen for de lokale rejsende med Ø-Bizz. Endelig vil man blive budt velkommen af en stor, ny trafikinfotavle.

Samtidig vil Fanø Kommune lave bedre tilkørsel til opmarchbanerne på havnen i Nordby, ligesom P-pladsen ved lystbådehavnen inddrages som ekstra opmarchplads for derved at kunne minimere kødannelse.

På Fanøsiden vil der også blive opsat en ny trafikinfotavle, ligesom området generelt vil blive forskønnet.

-Med en investering på 100 millioner i en ny el-færge mener vi, at tiden også er kommet til at gøre noget ved omgivelserne, siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.

Den nye el-færge skal efter planen komme til Esbjerg i efteråret 2021, og den vil altså lægge til i en havn, som vil se noget anderledes ud end i dag.

-Området ser lidt trist ud, så det vil vi gerne gøre noget ved. Det betyder noget for oplevelsen for både de lokale rejsende og de mange turister, som skal til havnen i Esbjerg på deres tur til Fanø, siger Carsten Jensen.

Med en helt ny Barista's på havnen bliver det også muligt at nyde ventetiden med god kaffe fra en kaffebar, hvor der tænkes bæredygtighed ind i hele konceptet – lige fra kaffe og te til emballage og service.

-lipe

23/11 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien