Fisk for milliarder

Fisk for milliarder

Hanstholm Havn har i 2018 atter cementeret sin position som en af Danmarks største konsumfiskerihavne med fisk for 1,02 milliarder kroner. Sideløbende med de mange landinger har det store udvidelsesarbejde rundet sit første år, og investeringerne i fremtiden træder nu tydeligt frem

En tilfreds bestyrelse var i går samlet for at godkende Hanstholm Havns årsregnskab for 2018. Bruttofortjenesten blev på 25,5 millioner kroner, mens resultatet før afskrivninger endte på 8,5 millioner kroner.

Det er en tilbagegang sammenlignet med 2017, hvor resultatet før afskrivninger lå på 9,8 millioner kroner, hvilket først og fremmest skyldes en kvoteregulering inden for tobisfiskeriet samt øget reparation og vedligehold af de eksisterende havneanlæg:

- 2018 har været et begivenhedsrigt år, hvor havneudvidelsen har rundet sit første år og opbygget en tydelig kontur af den største investering i havnens historie siden dens indvielse i 1967, fortæller bestyrelsesformand Martin Vestergaard og fortsætter:

- Parallelt med det omfattende udvidelsesarbejde har vi fokuseret på at opgradere havnens eksisterende anlæg, så vi i 2020 kan åbne Hanstholm Havn i en fremtidssikret version 2.0.

Når den nye havn tages i brug, vil Hanstholm Havn have bedre besejlingsforhold, et nyt bassin og 165.000 kvadratmeter ekstra baglandsareal, som tilsammen skaber de optimale rammer for modtagelse af såvel større skibe som etablering af virksomheder og håndtering af gods.

Som følge af øget efterspørgsel på ledige arealer allerede inden færdiggørelsen af de nye arealer, har havnen i 2018 desuden klargjort yderligere 39.000 kvadratmeter eksisterende havneareal for virksomhedsetablering.

Fisk for 1,02 milliarder kroner

Antallet af landinger af konsumfisk i Hanstholm Havn er fra 2017 til 2018 steget med 20 procent til i alt 10.949, mens værdien i 2018 nåede op på 685 millioner kroner. Det svarer til en fremgang på to millioner kroner sammenlignet med 2017 til trods for en mindre tilbagegang i de samlede mængder. Dertil kommer konsumfisk tilført med lastbil for håndtering via havnens køleauktionsfaciliteter til en værdi af 80 millioner kroner.

Industrifiskeriet har haft en tilbagegang fra 204.756 tons i 2017 til 140.661 tons i 2018, hvilket skyldes en kvoteregulering, som har til formål at sikre den rette bestand af arten tobis. Priserne har imidlertid været modsvarende høje og udgør godt 235 millioner kroner, blot 5 millioner lavere end i 2017. Endelig har der i 2018 været en rejefangst på 171 tons til en værdi af 6,5 millioner kroner.

Den samlede værdi af fisk og skaldyr landet, håndteret og solgt på Hanstholm Havn i 2018 ender derfor på 1,02 milliarder kroner, hvormed havnen fastholder sin position som landets førende konsumfiskerihavn målt på værdi:

- Vi kan med glæde konstatere, at havnens kerneforretning, fiskeriet, igen har passeret milliardgrænsen, og vi ser frem til at modtage en fortsat stigende mængde fisk. Her vil havneudvidelsen bidrage til at fremtidssikre Hanstholm Havns konkurrencedygtige position som attraktiv landingshavn, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

Mængden af gods håndteret i Hanstholm Havn er kontinuerligt steget for 5. år i træk. Fratrukket materialer tilført havnebyggeriet, er der i 2018 håndteret 314.675 tons gods på havnen, hvilket svarer til en stigning på 15 procent sammenlignet med 2017. Fremgangen afspejler sig her særligt i mængden af sten, sand og grus samt vindmølledele og fiskemel.

Forberedelse til ny vækstfase i 2019

Hanstholm Havn har i 2018 arbejdet målrettet med at søsætte en række initiativer, som parallelt med havneudvidelsen skal forberede åbningen af den nye havn og dermed kickstarte målsætningen om at blive Europas førende konsumfiskerihavn. I november 2018 besluttede havnens bestyrelse derfor at udbygge og optimere havnens køleauktionsfaciliteter for et tocifret millionbeløb med projektstart i april 2019:

- Projektet skal bidrage til at fremtidssikre havnen set i forhold til en samlet optimering af værdikæden for fiskeriet, lyder det fra bestyrelsesformand Martin Vestergaard, som fortsætter: - Med havneudvidelsen forbedres havnens anløbs- og lossefaciliteter med øget vanddybde, nyt bassin og nye kajanlæg, og med en opgradering af havnens køleauktionsfaciliteterne styrker vi samtidig forholdene for de videre led med salg og eksport af konsumfisk i en ubrudt kølekæde.

Yderligere er der i 2018 igangsat en række initiativer, som har til formål at understøtte havnens fortsatte udvikling. Indsatsen Task Force Hanstholm Havn er søsat for at støtte op om havnens målsætning om at blive Europas førende konsumfiskerihavn, og serviceklyngen Hanstholm Maritime Service Network med 42 medlemmer er etableret for at sikre en fortsat udvikling af Hanstholm Havn som en primær havn for maritim service.

-hawin

20/3 2019
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller