Fisk for over en milliard kroner i Hanstholm Havn

Fisk for over en milliard kroner i Hanstholm Havn

Danmarks største havn inden for konsumfisk fik endnu et rekordår i 2017. Bruttofortjeneste blev den højeste nogensinde, og havnen forbereder sig nu på ny vækstfase

Hanstholm Havn fortsætter vækststime.

Den samlede værdi af alt landet fisk, der blev landet på havnen i 2017 rundede 1 milliard kroner, og det var en tilfreds bestyrelse, som på bestyrelsesmøde forleden godkendte Hanstholm Havns årsregnskab for 2017.

- 2017 blev et af de absolut vigtigste år i havnens 50-årige historie. I jubilæumsåret fik vi gennemført et meget omfattende udbud og igangsat vores store havneudvidelse til godt 500 millioner kroner. Dermed har vi efter flere års tilløb bevist, at vi kan og vil investere i fremtiden, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard og fortsætter: - Samtidig har vi bygget ovenpå havnens organiske udvikling gennem nye investeringer og nye tiltag, og vores kerneforretning - fisk - har rundet 1 milliard kroner i årlig landingsværdi.

Bruttofortjenesten blev på 26,8 millioner kroner mod 25,1 millioner kroner i 2016 svarende til en fremgang på 7 procent. Bundlinjen efter afskrivninger faldt med 2 procent sammenlignet med rekordåret 2016 til 9,8 millioner kroner i 2017. Det marginale fald i indtjeningen skal ses som en naturlig følge af de investeringer, som Hanstholm Havn foretager i forbindelse med den omfattende havneudvidelse og forbedringer af eksisterende anlæg:

Vækst på tobisfiskeri og godsmængder
Hanstholm Havn fik i 2017 cementeret sin position som Danmarks og en af Nordeuropas største havne inden for konsumfisk. Den samlede værdi af de landede konsumfisk blev på 683 millioner kroner.

Hertil kommer konsumfisk, som landes i andre havne, men som køres med lastbil til Hanstholm Havn for salg på Hanstholm Fiskeauktion, der har landets højeste auktionspriser. Værdien af dette udgør 101 millioner kroner.

Det er imidlertid industrifiskeriet, der tegner sig for den største stigning. Her steg mængden med ikke mindre end 70 procent fra 119.887 ton i 2016 til 204.756 ton i 2017.

Denne stigning kan først og fremmest henføres til de gunstige vilkår, som tobisfiskeriet havde i 2017. Trods den store mængdestigning faldt den samlede værdi fra 261 millioner kroner i 2016 til 240 millioner kroner i 2017. Det skyldes, at de gennemsnitlige indhandlingspriser faldt fra 2,1 kroner per kilo i 2016 til 1,2 kroner i 2017.

Endelig steg også mængden af gods håndteret over kaj i Hanstholm fra 212.550 ton i 2016 til 274.048 ton svarende til en stigning på 29 procent. Det er især mængderne af træ, fiskemel, søral og træpiller, der har udviklet sig positivt. 

Højt investeringsniveau skal booste væksten
Hanstholm Havn har en målsætning om at være Nordeuropas førende konsumfiskerihavn. Det skal havneudvidelsen, der blandt andet omfatter nye ydermoler, øget dybde i havnen og mere end 150.000 kvadratmeter nye baglandsarealser, være med til at sikre. Bestyrelsen kunne på dagens bestyrelsesmøde konstatere, at det store anlægsprojekt følger planen – både budget- og tidsmæssigt.

Sideløbende med den store havneudvidelse investerer havnen løbende i forbedring og optimering af forholdene for havnens virksomheder. I 2017 blev en ny kombineret multi- og kassehal taget i brug, og generelt er havnens investeringsniveau stigende. Investeringsaktiviteten i 2017 blev på hele 25,7 millioner kroner mod 11,8 millioner kroner i 2016.

Positive forventninger til 2018
Dagens møde i bestyrelsen for Hanstholm Havn markerer også afslutningen på den fireårige bestyrelsesperiode.

- Bestyrelsen har en stor del af æren for, at vi er nået så langt, som vi er i denne bestyrelsesperiode. Nu ser vi frem mod en ny bestyrelsesperiode, der bliver mindst lige så spændende som den forrige, siger Martin Vestergaard og fortsætter: - Den overordnede masterplan for havnen fortsætter, og nu skal vi i højere grad koncentrere os om at løfte aktivitetsniveauet, så vi er klar til sommeren 2020, hvor havneudvidelsen står færdig. Her har vi allerede iværksat en lang række aktiviteter, som skal funderes yderligere i 2018.

Et af initiativerne er etablering af et serviceklyngenetværk – Hanstholm Maritime Service Network, hvor der vil være stiftende generalforsamling i sommeren 2018. Hanstholm Havn arbejder også med planer om etablering af nye state-of-the-art auktionsfaciliteter.

Hanstholm Havn forventer et regnskab for 2018 på niveau med 2017.

-lipe

21/3 2018
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde