Fisk for over en milliard kroner i Hanstholm Havn

Fisk for over en milliard kroner i Hanstholm Havn

Danmarks største havn inden for konsumfisk fik endnu et rekordår i 2017. Bruttofortjeneste blev den højeste nogensinde, og havnen forbereder sig nu på ny vækstfase

Hanstholm Havn fortsætter vækststime.

Den samlede værdi af alt landet fisk, der blev landet på havnen i 2017 rundede 1 milliard kroner, og det var en tilfreds bestyrelse, som på bestyrelsesmøde forleden godkendte Hanstholm Havns årsregnskab for 2017.

- 2017 blev et af de absolut vigtigste år i havnens 50-årige historie. I jubilæumsåret fik vi gennemført et meget omfattende udbud og igangsat vores store havneudvidelse til godt 500 millioner kroner. Dermed har vi efter flere års tilløb bevist, at vi kan og vil investere i fremtiden, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard og fortsætter: - Samtidig har vi bygget ovenpå havnens organiske udvikling gennem nye investeringer og nye tiltag, og vores kerneforretning - fisk - har rundet 1 milliard kroner i årlig landingsværdi.

Bruttofortjenesten blev på 26,8 millioner kroner mod 25,1 millioner kroner i 2016 svarende til en fremgang på 7 procent. Bundlinjen efter afskrivninger faldt med 2 procent sammenlignet med rekordåret 2016 til 9,8 millioner kroner i 2017. Det marginale fald i indtjeningen skal ses som en naturlig følge af de investeringer, som Hanstholm Havn foretager i forbindelse med den omfattende havneudvidelse og forbedringer af eksisterende anlæg:

Vækst på tobisfiskeri og godsmængder
Hanstholm Havn fik i 2017 cementeret sin position som Danmarks og en af Nordeuropas største havne inden for konsumfisk. Den samlede værdi af de landede konsumfisk blev på 683 millioner kroner.

Hertil kommer konsumfisk, som landes i andre havne, men som køres med lastbil til Hanstholm Havn for salg på Hanstholm Fiskeauktion, der har landets højeste auktionspriser. Værdien af dette udgør 101 millioner kroner.

Det er imidlertid industrifiskeriet, der tegner sig for den største stigning. Her steg mængden med ikke mindre end 70 procent fra 119.887 ton i 2016 til 204.756 ton i 2017.

Denne stigning kan først og fremmest henføres til de gunstige vilkår, som tobisfiskeriet havde i 2017. Trods den store mængdestigning faldt den samlede værdi fra 261 millioner kroner i 2016 til 240 millioner kroner i 2017. Det skyldes, at de gennemsnitlige indhandlingspriser faldt fra 2,1 kroner per kilo i 2016 til 1,2 kroner i 2017.

Endelig steg også mængden af gods håndteret over kaj i Hanstholm fra 212.550 ton i 2016 til 274.048 ton svarende til en stigning på 29 procent. Det er især mængderne af træ, fiskemel, søral og træpiller, der har udviklet sig positivt. 

Højt investeringsniveau skal booste væksten
Hanstholm Havn har en målsætning om at være Nordeuropas førende konsumfiskerihavn. Det skal havneudvidelsen, der blandt andet omfatter nye ydermoler, øget dybde i havnen og mere end 150.000 kvadratmeter nye baglandsarealser, være med til at sikre. Bestyrelsen kunne på dagens bestyrelsesmøde konstatere, at det store anlægsprojekt følger planen – både budget- og tidsmæssigt.

Sideløbende med den store havneudvidelse investerer havnen løbende i forbedring og optimering af forholdene for havnens virksomheder. I 2017 blev en ny kombineret multi- og kassehal taget i brug, og generelt er havnens investeringsniveau stigende. Investeringsaktiviteten i 2017 blev på hele 25,7 millioner kroner mod 11,8 millioner kroner i 2016.

Positive forventninger til 2018
Dagens møde i bestyrelsen for Hanstholm Havn markerer også afslutningen på den fireårige bestyrelsesperiode.

- Bestyrelsen har en stor del af æren for, at vi er nået så langt, som vi er i denne bestyrelsesperiode. Nu ser vi frem mod en ny bestyrelsesperiode, der bliver mindst lige så spændende som den forrige, siger Martin Vestergaard og fortsætter: - Den overordnede masterplan for havnen fortsætter, og nu skal vi i højere grad koncentrere os om at løfte aktivitetsniveauet, så vi er klar til sommeren 2020, hvor havneudvidelsen står færdig. Her har vi allerede iværksat en lang række aktiviteter, som skal funderes yderligere i 2018.

Et af initiativerne er etablering af et serviceklyngenetværk – Hanstholm Maritime Service Network, hvor der vil være stiftende generalforsamling i sommeren 2018. Hanstholm Havn arbejder også med planer om etablering af nye state-of-the-art auktionsfaciliteter.

Hanstholm Havn forventer et regnskab for 2018 på niveau med 2017.

-lipe

21/3 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland