Fiskere lander grøn strømaftale i Skagen Havn frahøjre:Jens Schneider Rasmussen, Lingbank Willy Hansen, SH. Esben Sverdrup-Jensen, DPPO John Egede-Jeppesen, Asbjørn. Jesper Rulffs, Mikal Nielsen, SH. Roi Magnusen, Asbjørn. Kasper Teilmann Gemba.

Fiskere lander grøn strømaftale i Skagen Havn

Skagen Havn, Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) med fiskefartøjerne L379 Lingbank og HG 265 Asbjørn har indgået et nyt samarbejde om grøn elektrificering af fiskeriet

Målet med samarbejdet er at etablere et landstrømsanlæg til at forsyne fiskefartøjerne med grøn strøm under de energikrævende losseoperationer og køling af lasten når fartøjerne ligger i havn.

Ligeledes skal fartøjerne omstilles, så de kan modtage strøm fra det nye anlæg. Dette samarbejde markerer et vigtigt skridt i retning af en grønnere fremtid for pelagiske fiskefartøjer.

DPPO's direktør, Esben Sverdrup Jensen, fremhæver, at projektet vil tillade fartøjer at anvende elektricitet til køling af lasten og losseoperationer i havn, hvilket er en betydelig forandring fra den traditionelle brug af fartøjets dieseldrevne hovedmotor og generator.

DPPO arbejder for at drive klimaneutralt pelagisk fiskeri senest i 2040.

Med grøn landstrøm forventes det, at den danske pelagiske flåde vil kunne reducere de samlede årlige CO2-udledninger med 5-8%.

Et tiltag som allerede i 2025 vil indfri Regeringens målsætning om 70% reduktion i 2030 i forhold til 1990 niveau og et afgørende skridt på vejen mod at sikre klimaneutrale sild og makrel til forbrugerne senest i 2040.

Willy Hansen, direktør for Skagen Havn, understreger projektets betydning for havnen, idet det løser "hønen og ægget"-dilemmaet.

Samarbejdet sikrer, at investeringerne i både landstrømsanlægget og fartøjernes omstilling sker parallelt.

Skagen Havn ville have svært ved at investere i anlægget, hvis der ikke var en sikkerhed for at fartøjerne var i stand til at aftage strømmen.

Og fiskerne ville have været tilbageholdende med at investere i ombygning af fartøjerne, hvis den nødvendige strøm ikke var til rådighed på havnen.

Skagen Havn vil desuden fra 1. februar 2024 udelukkende sælge og anvende grøn strøm, et initiativ der sammen med etablering af landstrømsanlægget passer perfekt i havnens bæredygtighedsstrategi.

Med etablering af de nye faciliteter og skibe, der er klar til at modtage strøm, vil der være en markant reduktion af støj og emissioner i havnen.

Det nye samarbejde er starten på en proces, der understøtter den grønne omstilling i fiskerierhvervet, og forventeligt vil mange flere fiskefartøjer skulle ombygges på sigt.

Projektet, der er delvist finansieret af EU-midler fra den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) samt nationale midler, er en del af 'Grøn omstilling Fiskeri' initiativet administreret af Fiskeristyrelsen.

Med navnet 'Strøm til den pelagiske flåde - nul emission ved kaj', strækker projektet sig over to år fra januar 2024 til december 2025, med samlede omkostninger på 5,7 mio. kr. for ombygning af fartøjer og oprettelse af landstrømsanlæg.

-hawin

30/1 2024
  • Første del af vindmøllevinge-lager taget i brug i Aalborg

    Første del af vindmøllevinge-lager taget i brug i Aalborg

    havne ›Siemens Gemesa begyndte forrige uge at transportere de første gigant-vinger ind på det lejede område på Port of Aalborg. I alt skal vingmølleproducenten bruge 400.000 m2 - eller hvad der svarer til 56 fodboldbaner
  • Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    havne ›En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen
  • Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    havne ›René Toft Kristiansen bliver ny økonomichef for erhvervshavnen for hele Sønderjylland og den dansk-tyske grænseregion. Her bliver han en vigtig del af det team, der skal navigere havnen sikkert igennem de kommende års vækst og udvikling med fokus på grøn omstilling og forsyningssikkerhed
  • Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    havne ›Det svenske branchemagasin, Dagens Logistik står bag udnævnelsen. Og Göteborg Havn, som også er Scandinaviens fremhæves som afgørende for regionens stærke position som logistikknudepunkt og dens fortsatte potentiale for yderligere vækst
  • Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    havne ›De to parter vil nu sammen foretage de simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i havnen med rederiets skibe i vejrforhold, som ikke tidligere har været simuleret
  • Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    havne ›Aarhus Havn udvider direktørgruppen med en ny cpo, der skal styrke arbejdet med større, strategiske infrastruktur- og udviklingsprojekter. Det bliver den nuværende cfo, Henrik Munch Jensen, der udnævnes som ny cpo hos Danmarks største erhvervshavn
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den