Fiskere lander grøn strømaftale i Skagen Havn frahøjre:Jens Schneider Rasmussen, Lingbank Willy Hansen, SH. Esben Sverdrup-Jensen, DPPO John Egede-Jeppesen, Asbjørn. Jesper Rulffs, Mikal Nielsen, SH. Roi Magnusen, Asbjørn. Kasper Teilmann Gemba.

Fiskere lander grøn strømaftale i Skagen Havn

Skagen Havn, Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) med fiskefartøjerne L379 Lingbank og HG 265 Asbjørn har indgået et nyt samarbejde om grøn elektrificering af fiskeriet

Målet med samarbejdet er at etablere et landstrømsanlæg til at forsyne fiskefartøjerne med grøn strøm under de energikrævende losseoperationer og køling af lasten når fartøjerne ligger i havn.

Ligeledes skal fartøjerne omstilles, så de kan modtage strøm fra det nye anlæg. Dette samarbejde markerer et vigtigt skridt i retning af en grønnere fremtid for pelagiske fiskefartøjer.

DPPO's direktør, Esben Sverdrup Jensen, fremhæver, at projektet vil tillade fartøjer at anvende elektricitet til køling af lasten og losseoperationer i havn, hvilket er en betydelig forandring fra den traditionelle brug af fartøjets dieseldrevne hovedmotor og generator.

DPPO arbejder for at drive klimaneutralt pelagisk fiskeri senest i 2040.

Med grøn landstrøm forventes det, at den danske pelagiske flåde vil kunne reducere de samlede årlige CO2-udledninger med 5-8%.

Et tiltag som allerede i 2025 vil indfri Regeringens målsætning om 70% reduktion i 2030 i forhold til 1990 niveau og et afgørende skridt på vejen mod at sikre klimaneutrale sild og makrel til forbrugerne senest i 2040.

Willy Hansen, direktør for Skagen Havn, understreger projektets betydning for havnen, idet det løser "hønen og ægget"-dilemmaet.

Samarbejdet sikrer, at investeringerne i både landstrømsanlægget og fartøjernes omstilling sker parallelt.

Skagen Havn ville have svært ved at investere i anlægget, hvis der ikke var en sikkerhed for at fartøjerne var i stand til at aftage strømmen.

Og fiskerne ville have været tilbageholdende med at investere i ombygning af fartøjerne, hvis den nødvendige strøm ikke var til rådighed på havnen.

Skagen Havn vil desuden fra 1. februar 2024 udelukkende sælge og anvende grøn strøm, et initiativ der sammen med etablering af landstrømsanlægget passer perfekt i havnens bæredygtighedsstrategi.

Med etablering af de nye faciliteter og skibe, der er klar til at modtage strøm, vil der være en markant reduktion af støj og emissioner i havnen.

Det nye samarbejde er starten på en proces, der understøtter den grønne omstilling i fiskerierhvervet, og forventeligt vil mange flere fiskefartøjer skulle ombygges på sigt.

Projektet, der er delvist finansieret af EU-midler fra den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) samt nationale midler, er en del af 'Grøn omstilling Fiskeri' initiativet administreret af Fiskeristyrelsen.

Med navnet 'Strøm til den pelagiske flåde - nul emission ved kaj', strækker projektet sig over to år fra januar 2024 til december 2025, med samlede omkostninger på 5,7 mio. kr. for ombygning af fartøjer og oprettelse af landstrømsanlæg.

-hawin

30/1 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras