Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne

Af Retur/Lisbeth Petersen

Producentansvaret for fiskeredskaber, der indeholder plast er netop trådt i kraft ved årsskiftet.

Det er sket som konsekvens af EU’s engangsplastdirektiv, hvis formål blandt andet er at reducere mængden af plast i naturen samt fremme mere miljøvenlige alternativer.

Fiskeribranchens producentansvar fungerer på samme måde som for de øvrige brancher, som eksempelvis emballagebranchen, hvor virksomheder, som sender produkter på markedet, har det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for at få håndteret emballagerne når de bliver til affald, og i videst muligt omfang skal sørge for at genbruge eller genanvende materialerne.

Og nu følger fiskeriet de øvrige brancher for el, batterier, emballager og tekstiler ind i non-profit-paraplyorganisationen Retur med kollektivordningen Fiskeri-retur.

- Vi har haft en god dialog med branchen om, hvordan man kan skabe et stærkt fællesskab, der samlet kan løfte producentansvaret, siger Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Retur og Fiskeriretur, og fortsætter:

- At Fiskeriretur nu repræsenterer hele branchen giver markante stordriftsfordele og fortæller samtidig med al tydelighed, at man ser det som en selvfølge, at man hver især påtager sig sin del af ansvaret. Vi ser frem til at hjælpe medlemmerne med at sikre, at færre mængder fiskeriudstyr ender i havet, når det er udtjent.

  Foto: Cosmos Trawl.

Store aktører er med
De to største medlemmer af Fiskeriretur ud fra volumen er Cosmos Trawl med afdelinger i Hanstholm, Hirtshals, Skagen og Thyborøn og Egersund Group Danmark med afdelinger i Hanstholm, Hvidesande, Skagen og Thyborøn.

Michael Lassen, CEO i Cosmos Trawl A/S, siger:

-Det er i alles interesse, at vi finder en langsigtet og effektiv måde at håndtere producentansvaret på. At vi alle sammen kan finde fælles fodslag og bakke op om den løsning, som vi har fundet frem til i samarbejde med Retur, bliver både en gevinst for havmiljøet og for den fremadrettede indsats for at genanvende så meget som muligt af materialerne i de udtjente fiskeredskaber.

Vestkysthavne bliver storleverandører af plast
Det forventes, at producentansvaret for fiskeredskaber med plast kommer til at koste fiskeribranchen et millionbeløb årligt, og at der bliver indsamlet 300-600 tons på årsbasis.

Det vil især være i de store fiskeindustrihavne i Hanstholm, Hirtshals, Hvidesande, Skagen og Thyborøn, at affaldet bliver indsamlet. Men der vil også blive foretaget affaldsindsamling i mange andre havne landet over.

Udover den omfattende praktiske opgave med indsamling og efterfølgende håndtering af affaldet fra fiskeredskaberne, er der også en række administrative forpligtelser, herunder indberetning til myndighederne. Her skal hver enkelt virksomhed senest d. 1. april 2025 indberette mængden af fiskeredskaber sat på markedet i 2024.

 Foto: Cosmos Trawl.

-Ligesom det er tilfældet i de andre kollektive ordninger i Retur-familien, stiller vi i Fiskeriretur vores erfaring og viden om producentansvar til rådighed for medlemsvirksomhederne. Det samme gælder naturligvis vores internationale netværk, siger Morten Harboe-Jepsen, der glæder sig til at hjælpe fiskeribranchen med at opfylde producentansvarets krav.

- Retur er den største samling af kollektive ordninger i Danmark, og vi er glade for at kunne hjælpe endnu en gren af dansk erhvervsliv. Hvis vi skal lykkes med at udvikle den cirkulære økonomi til et regulært alternativ til brug-og-smid-væk-kulturen i vores samfund, kræver det, at vi gør det i storskala og ikke mindst i fællesskab. Vi ser frem til at komme i gang med den konkrete opgaveløsning på vegne af medlemmerne i Fiskeriretur, siger han.

 

21/2 2025
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt