Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne

Af Retur/Lisbeth Petersen

Producentansvaret for fiskeredskaber, der indeholder plast er netop trådt i kraft ved årsskiftet.

Det er sket som konsekvens af EU’s engangsplastdirektiv, hvis formål blandt andet er at reducere mængden af plast i naturen samt fremme mere miljøvenlige alternativer.

Fiskeribranchens producentansvar fungerer på samme måde som for de øvrige brancher, som eksempelvis emballagebranchen, hvor virksomheder, som sender produkter på markedet, har det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for at få håndteret emballagerne når de bliver til affald, og i videst muligt omfang skal sørge for at genbruge eller genanvende materialerne.

Og nu følger fiskeriet de øvrige brancher for el, batterier, emballager og tekstiler ind i non-profit-paraplyorganisationen Retur med kollektivordningen Fiskeri-retur.

- Vi har haft en god dialog med branchen om, hvordan man kan skabe et stærkt fællesskab, der samlet kan løfte producentansvaret, siger Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Retur og Fiskeriretur, og fortsætter:

- At Fiskeriretur nu repræsenterer hele branchen giver markante stordriftsfordele og fortæller samtidig med al tydelighed, at man ser det som en selvfølge, at man hver især påtager sig sin del af ansvaret. Vi ser frem til at hjælpe medlemmerne med at sikre, at færre mængder fiskeriudstyr ender i havet, når det er udtjent.

  Foto: Cosmos Trawl.

Store aktører er med
De to største medlemmer af Fiskeriretur ud fra volumen er Cosmos Trawl med afdelinger i Hanstholm, Hirtshals, Skagen og Thyborøn og Egersund Group Danmark med afdelinger i Hanstholm, Hvidesande, Skagen og Thyborøn.

Michael Lassen, CEO i Cosmos Trawl A/S, siger:

-Det er i alles interesse, at vi finder en langsigtet og effektiv måde at håndtere producentansvaret på. At vi alle sammen kan finde fælles fodslag og bakke op om den løsning, som vi har fundet frem til i samarbejde med Retur, bliver både en gevinst for havmiljøet og for den fremadrettede indsats for at genanvende så meget som muligt af materialerne i de udtjente fiskeredskaber.

Vestkysthavne bliver storleverandører af plast
Det forventes, at producentansvaret for fiskeredskaber med plast kommer til at koste fiskeribranchen et millionbeløb årligt, og at der bliver indsamlet 300-600 tons på årsbasis.

Det vil især være i de store fiskeindustrihavne i Hanstholm, Hirtshals, Hvidesande, Skagen og Thyborøn, at affaldet bliver indsamlet. Men der vil også blive foretaget affaldsindsamling i mange andre havne landet over.

Udover den omfattende praktiske opgave med indsamling og efterfølgende håndtering af affaldet fra fiskeredskaberne, er der også en række administrative forpligtelser, herunder indberetning til myndighederne. Her skal hver enkelt virksomhed senest d. 1. april 2025 indberette mængden af fiskeredskaber sat på markedet i 2024.

 Foto: Cosmos Trawl.

-Ligesom det er tilfældet i de andre kollektive ordninger i Retur-familien, stiller vi i Fiskeriretur vores erfaring og viden om producentansvar til rådighed for medlemsvirksomhederne. Det samme gælder naturligvis vores internationale netværk, siger Morten Harboe-Jepsen, der glæder sig til at hjælpe fiskeribranchen med at opfylde producentansvarets krav.

- Retur er den største samling af kollektive ordninger i Danmark, og vi er glade for at kunne hjælpe endnu en gren af dansk erhvervsliv. Hvis vi skal lykkes med at udvikle den cirkulære økonomi til et regulært alternativ til brug-og-smid-væk-kulturen i vores samfund, kræver det, at vi gør det i storskala og ikke mindst i fællesskab. Vi ser frem til at komme i gang med den konkrete opgaveløsning på vegne af medlemmerne i Fiskeriretur, siger han.

 

21/2 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale