Fjord FSTR endelig ankommet til Hirtshals Havn

Fjord FSTR endelig ankommet til Hirtshals Havn

Efter en lang rejse fra Filippinerne og et års forsinkelse er Fjord Lines nye katamaran endelig ankommet til Hirtshals Havn. Fjord FSTR, som er et topmoderne og højteknologisk skib, er først og fremmest designet til hurtig transport af såvel gods som biler og passagerer mellem kontinentet og Norge

Den nye katamaran Fjord FSTR erstatter HSC Fjord Cat, som sejlede på strækningen mellem Hirtshals og Kristiansand til og med sæsonen 2020. Katamaranen er en af de største af sin type og er både væsentlig længere og bredere end sin forgænger.

- Vi har store forventninger til, at vore gæster vil tage godt imod det nye skib, og vi glæder os til at vise det frem, lød det fra Fjord Lines Freight Director Claus Riis kort inden Fjord FSTR's ankomst til Hirtshals Havn.

Hurtigst på markedet
Med en overfartstid på blot 2 timer og 15 minutter samt en hastighed på op til 37 knob, svarende til næsten 70 km/t, er Fjord Lines højhastighedskatamaran det hurtigste alternativ til søs mellem kontinentet og Norge.

Fjord FSTR har plads til i alt 1.200 passagerer, hvilket er dobbelt så mange gæster som på Fjord Cat. Desuden er katamaranen udstyret med 2 bildæk, som har plads til godt 400 biler, og 16 ladestationer til elbiler.

Foruden passagerer og personbiler kan Fjord FSTR, i modsætning sin forgænger, også medbringe gods på turen over Skagerrak. Med seks daglige afgange i højsæsonen og plads til op mod 30 lastbiler bidrager den nye katamaran altså også med en væsentlig kapacitetsforøgelse og et hurtigt alternativ til andre ruter inden for godstransport.

- Hos Fjord Line er vi stolte over, at vi nu kan tilbyde et permanent fragtprodukt på denne korridor, siger Claus Riis.

Et års forsinkelse og pause ved Suez
Det var det australske skibsværft Austal, som tilbage i 2017 fik til opgave at bygge skibet. Byggeriet startede op i foråret 2018 på virksomhedens værft i Filippinerne, og Fjord FSTR blev søsat i februar 2020. Kort herefter skulle skibet have været sat i drift, men på grund af COVID-19 blev skibet liggende ved værftet.

Den 7. marts 2021 kunne Fjord Lines mandskab på 11 personer endelig sætte kursen mod Hirtshals efter 1 års forsinkelse, og efter en 5 ugers lang rejse over tre verdenshave, gennem 11 tidszoner og en ufrivillig pause ved Suezkanalen kunne Fjord FSTR omsider lægge til kaj i Hirtshals søndag den 11. april 2021.

- Selvom det er et år senere end forventet, er vi glade for endelig at kunne byde Fjord FSTR velkommen til Hirtshals. Den nye katamaran vil uden tvivl være medvirkende til at gøre transporten af såvel passagerer som gods via Hirtshals endnu mere attraktiv i fremtiden, udtaler Anker Laden-Andersen, Bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn.

-lipe

12/4 2021
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning