Fjord FSTR endelig ankommet til Hirtshals Havn

Fjord FSTR endelig ankommet til Hirtshals Havn

Efter en lang rejse fra Filippinerne og et års forsinkelse er Fjord Lines nye katamaran endelig ankommet til Hirtshals Havn. Fjord FSTR, som er et topmoderne og højteknologisk skib, er først og fremmest designet til hurtig transport af såvel gods som biler og passagerer mellem kontinentet og Norge

Den nye katamaran Fjord FSTR erstatter HSC Fjord Cat, som sejlede på strækningen mellem Hirtshals og Kristiansand til og med sæsonen 2020. Katamaranen er en af de største af sin type og er både væsentlig længere og bredere end sin forgænger.

- Vi har store forventninger til, at vore gæster vil tage godt imod det nye skib, og vi glæder os til at vise det frem, lød det fra Fjord Lines Freight Director Claus Riis kort inden Fjord FSTR's ankomst til Hirtshals Havn.

Hurtigst på markedet
Med en overfartstid på blot 2 timer og 15 minutter samt en hastighed på op til 37 knob, svarende til næsten 70 km/t, er Fjord Lines højhastighedskatamaran det hurtigste alternativ til søs mellem kontinentet og Norge.

Fjord FSTR har plads til i alt 1.200 passagerer, hvilket er dobbelt så mange gæster som på Fjord Cat. Desuden er katamaranen udstyret med 2 bildæk, som har plads til godt 400 biler, og 16 ladestationer til elbiler.

Foruden passagerer og personbiler kan Fjord FSTR, i modsætning sin forgænger, også medbringe gods på turen over Skagerrak. Med seks daglige afgange i højsæsonen og plads til op mod 30 lastbiler bidrager den nye katamaran altså også med en væsentlig kapacitetsforøgelse og et hurtigt alternativ til andre ruter inden for godstransport.

- Hos Fjord Line er vi stolte over, at vi nu kan tilbyde et permanent fragtprodukt på denne korridor, siger Claus Riis.

Et års forsinkelse og pause ved Suez
Det var det australske skibsværft Austal, som tilbage i 2017 fik til opgave at bygge skibet. Byggeriet startede op i foråret 2018 på virksomhedens værft i Filippinerne, og Fjord FSTR blev søsat i februar 2020. Kort herefter skulle skibet have været sat i drift, men på grund af COVID-19 blev skibet liggende ved værftet.

Den 7. marts 2021 kunne Fjord Lines mandskab på 11 personer endelig sætte kursen mod Hirtshals efter 1 års forsinkelse, og efter en 5 ugers lang rejse over tre verdenshave, gennem 11 tidszoner og en ufrivillig pause ved Suezkanalen kunne Fjord FSTR omsider lægge til kaj i Hirtshals søndag den 11. april 2021.

- Selvom det er et år senere end forventet, er vi glade for endelig at kunne byde Fjord FSTR velkommen til Hirtshals. Den nye katamaran vil uden tvivl være medvirkende til at gøre transporten af såvel passagerer som gods via Hirtshals endnu mere attraktiv i fremtiden, udtaler Anker Laden-Andersen, Bestyrelsesformand hos Hirtshals Havn.

-lipe

12/4 2021
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere