Fleksible muligheder for landstrøm i Skagen

Fleksible muligheder for landstrøm i Skagen

Skagen Havn tilbyder nu erhvervsfartøjer et attraktivt alternativ i forhold til brug af dieselmotorer, mens de ligger ved kaj. Powercon leverede i oktober 2021 det færdige landstrømsanlæg, og Fiskeskibet Voyager lagde for med at benytte det

Landstrømsanlægget fra Powercon er det mest fleksible blandt havnene i Nordsøen, da det kan forsyne op til 10 fartøjer på samme tid, med individuel spænding og frekvens.

Fiskefartøjet 'Voyager' fra Nordirland var et af de første fartøjer til at benytte de nye faciliteter.
Ejeren skibet, Arnold Mccullough siger:

-Det er den samlede reducerede driftsøkonomi for fartøjet, der er hovedårsagen til at vi valgte at blive koblet på landstrøm.En fordel er også, at der er mindre service på skibets hjælpemotorer, da de jo ikke anvendes, når skibet er på landstrøm.

Med omtanke på bæredygtighed
Arnold Mccullough er naturligvis også opmærksom på de miljømæssige fordele ved at benytte landstrøm

-Det positive for miljøet i Skagen er, at både støjgener og luftforurening vil blive betydeligt mindre -det samme gælder CO2 aftrykket.

Udregninger viser, at man, ved at bruge landstrøm i stedet for fiskefartøjets dieselmotorer, har sparet 8.750 kilo CO2 og 1.120 kilo NOx (forurening) i løbet af de 51 dage, hvor Voyager var tilkoblet landstrøm. Den samlede besparelse svarer til at en benzinbil kører 67.830 kilometer - eller 1,5 gang rundt om jorden.

Ved Skagen Havn er man glad for at landstrømsinvesteringen er blevet taget godt imod af fiskerierhvervet og direktør Willy B. Hansen siger;

-Vi er et skridt videre på vejen, i forhold til Skagen Havns og brancheorganisationen Danske Havnes ambition om at være CO2-neutrale i 2030. Havnen ønsker at være en del af løsningen på grøn omstilling i den maritime sektor, og vi ser frem til at kunne udvikle yderligere landstrømsanlæg og servicere endnu flere fartøjer med landstrøm fremover.

Fakta om landstrømsanlægget:
Anlægskapacitet 4 MW
Max. op til 1400 ampere ved 400 – 690 Volt pr. tilkoblet fartøj
5 kajtavler med hver 2 strømudtag
Bygget efter IEC 80005-3 landstrømsstandarden
Kan anvendes af offshore fartøjer, større fiskefartøjer og fragtskibe

-lipe

9/3 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras