
Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder
Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
Helsingborg Hamn vil implementere en moderne løsning fra Descartes, der forbedrer styringen af toldlageret.
Ved at tilbyde virksomheder opbevaring af varer under toldstatus kan told og moms udskydes, indtil varerne forlader toldlageret.
På den måde undgår virksomhederne at låse kapital fast ved at betale importafgifter på forhånd, hvilket først sker, når varerne fjernes fra lageret.
Det gør det lettere at håndtere store varestrømme og varerne kan opbevares på toldoplag i en ubegrænset periode uden at betale told og moms, så længe varerne opbevares under toldoplagsproceduren.
Det skriver Descartes i en pressemeddelelse, hvori det videre hedder, at varer på toldoplag kan gennemgå operationer som ompakning og mærkning for at forberede dem til videre distribution.
Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborg Hamn, ser flere fordele ved at automatisere denne del af toldhåndteringen:
- Et af vores mål med dette forbedringsprojekt er at frigøre ressourcer til andre opgaver.
- I dag modtager havnen et digitalt manifest fra rederiet om indgående containere. Vores medarbejdere udfylder dataene manuelt og overfører oplysningerne til toldsystemet til videre behandling af toldvæsenet.
- Ved at automatisere denne behandling kan vi bedre bruge vores specialiserede toldekspertise til yderligere at forbedre vores service over for vores kunder.
Det er vigtigt at få det rigtige antal kolli på hver container, så hele containeren bliver fortoldet på samme tid. Hvis kun en del af containeren håndteres, vil toldbehandlingen af hele containeren blive forsinket.
Når man automatisere denne del, sker det for at minimere eventuel ventetid hos det svenske toldvæsen.
Forbedringen vil betyde, at når havnen modtager frigivelsessedlen for varerne fra toldvæsenet, opdateres dokumentationen automatisk i toldsystemet, som frigiver blokeringen af varerne, og hele lasten bliver derefter fortoldet.
- Alle havnens kunder deklarerer selv varerne på vores toldlager. Ved at automatisere denne håndtering sikrer det, at hele containeren er fortoldet, når den frigives fra toldlageret, siger Lars Abrahamsson.
Ud over de økonomiske fordele giver toldlageret også mulighed for en mere fleksibel lagerstyring, hvor varer nemt kan omdirigeres eller tilpasses til videre distribution.
Helsingborgs Hamns investering i denne tjeneste styrker, ifølge Descartes dens position som et strategisk logistikknudepunkt i Nordeuropa og hjælper med at skabe effektive transportløsninger for virksomheder i alle brancher.
-hawin
Fakta om havnen:
Helsingborg Hamn er Sveriges næststørste containerhavn og håndterer årligt 235.000 - 275.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) til søs og 35.000 - 55.000 TEU i sin kombinerede terminal. Havnen er også en af landets største færgehavne med omkring fem millioner passagerer og næsten to millioner køretøjer, der årligt tager færgen mellem Helsingborg og Helsingør. Fra centrum af Helsingborg strækker havnen sig over et område, der svarer til 115 fodboldbaner, og den samlede kajlængde er 3.430 meter.