Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den

Helsingborg Hamn vil implementere en moderne løsning fra Descartes, der forbedrer styringen af toldlageret.

Ved at tilbyde virksomheder opbevaring af varer under toldstatus kan told og moms udskydes, indtil varerne forlader toldlageret.

På den måde undgår virksomhederne at låse kapital fast ved at betale importafgifter på forhånd, hvilket først sker, når varerne fjernes fra lageret.

Det gør det lettere at håndtere store varestrømme og varerne kan opbevares på toldoplag i en ubegrænset periode uden at betale told og moms, så længe varerne opbevares under toldoplagsproceduren.

Det skriver Descartes i en pressemeddelelse, hvori det videre hedder, at varer på toldoplag kan gennemgå operationer som ompakning og mærkning for at forberede dem til videre distribution.

Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborg Hamn, ser flere fordele ved at automatisere denne del af toldhåndteringen:

- Et af vores mål med dette forbedringsprojekt er at frigøre ressourcer til andre opgaver.

- I dag modtager havnen et digitalt manifest fra rederiet om indgående containere. Vores medarbejdere udfylder dataene manuelt og overfører oplysningerne til toldsystemet til videre behandling af toldvæsenet.

- Ved at automatisere denne behandling kan vi bedre bruge vores specialiserede toldekspertise til yderligere at forbedre vores service over for vores kunder.

Det er vigtigt at få det rigtige antal kolli på hver container, så hele containeren bliver fortoldet på samme tid. Hvis kun en del af containeren håndteres, vil toldbehandlingen af hele containeren blive forsinket.

Når man automatisere denne del, sker det for at minimere eventuel ventetid hos det svenske toldvæsen.

Forbedringen vil betyde, at når havnen modtager frigivelsessedlen for varerne fra toldvæsenet, opdateres dokumentationen automatisk i toldsystemet, som frigiver blokeringen af varerne, og hele lasten bliver derefter fortoldet.

- Alle havnens kunder deklarerer selv varerne på vores toldlager. Ved at automatisere denne håndtering sikrer det, at hele containeren er fortoldet, når den frigives fra toldlageret, siger Lars Abrahamsson.

Ud over de økonomiske fordele giver toldlageret også mulighed for en mere fleksibel lagerstyring, hvor varer nemt kan omdirigeres eller tilpasses til videre distribution.

Helsingborgs Hamns investering i denne tjeneste styrker, ifølge Descartes dens position som et strategisk logistikknudepunkt i Nordeuropa og hjælper med at skabe effektive transportløsninger for virksomheder i alle brancher.

-hawin

Fakta om havnen:
Helsingborg Hamn er Sveriges næststørste containerhavn og håndterer årligt 235.000 - 275.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) til søs og 35.000 - 55.000 TEU i sin kombinerede terminal. Havnen er også en af landets største færgehavne med omkring fem millioner passagerer og næsten to millioner køretøjer, der årligt tager færgen mellem Helsingborg og Helsingør. Fra centrum af Helsingborg strækker havnen sig over et område, der svarer til 115 fodboldbaner, og den samlede kajlængde er 3.430 meter.

 

21/2 2025
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes