Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den

Helsingborg Hamn vil implementere en moderne løsning fra Descartes, der forbedrer styringen af toldlageret.

Ved at tilbyde virksomheder opbevaring af varer under toldstatus kan told og moms udskydes, indtil varerne forlader toldlageret.

På den måde undgår virksomhederne at låse kapital fast ved at betale importafgifter på forhånd, hvilket først sker, når varerne fjernes fra lageret.

Det gør det lettere at håndtere store varestrømme og varerne kan opbevares på toldoplag i en ubegrænset periode uden at betale told og moms, så længe varerne opbevares under toldoplagsproceduren.

Det skriver Descartes i en pressemeddelelse, hvori det videre hedder, at varer på toldoplag kan gennemgå operationer som ompakning og mærkning for at forberede dem til videre distribution.

Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborg Hamn, ser flere fordele ved at automatisere denne del af toldhåndteringen:

- Et af vores mål med dette forbedringsprojekt er at frigøre ressourcer til andre opgaver.

- I dag modtager havnen et digitalt manifest fra rederiet om indgående containere. Vores medarbejdere udfylder dataene manuelt og overfører oplysningerne til toldsystemet til videre behandling af toldvæsenet.

- Ved at automatisere denne behandling kan vi bedre bruge vores specialiserede toldekspertise til yderligere at forbedre vores service over for vores kunder.

Det er vigtigt at få det rigtige antal kolli på hver container, så hele containeren bliver fortoldet på samme tid. Hvis kun en del af containeren håndteres, vil toldbehandlingen af hele containeren blive forsinket.

Når man automatisere denne del, sker det for at minimere eventuel ventetid hos det svenske toldvæsen.

Forbedringen vil betyde, at når havnen modtager frigivelsessedlen for varerne fra toldvæsenet, opdateres dokumentationen automatisk i toldsystemet, som frigiver blokeringen af varerne, og hele lasten bliver derefter fortoldet.

- Alle havnens kunder deklarerer selv varerne på vores toldlager. Ved at automatisere denne håndtering sikrer det, at hele containeren er fortoldet, når den frigives fra toldlageret, siger Lars Abrahamsson.

Ud over de økonomiske fordele giver toldlageret også mulighed for en mere fleksibel lagerstyring, hvor varer nemt kan omdirigeres eller tilpasses til videre distribution.

Helsingborgs Hamns investering i denne tjeneste styrker, ifølge Descartes dens position som et strategisk logistikknudepunkt i Nordeuropa og hjælper med at skabe effektive transportløsninger for virksomheder i alle brancher.

-hawin

Fakta om havnen:
Helsingborg Hamn er Sveriges næststørste containerhavn og håndterer årligt 235.000 - 275.000 TEU (twenty-foot equivalent unit) til søs og 35.000 - 55.000 TEU i sin kombinerede terminal. Havnen er også en af landets største færgehavne med omkring fem millioner passagerer og næsten to millioner køretøjer, der årligt tager færgen mellem Helsingborg og Helsingør. Fra centrum af Helsingborg strækker havnen sig over et område, der svarer til 115 fodboldbaner, og den samlede kajlængde er 3.430 meter.

 

21/2 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale