Flere godsbaneforbindelser på Aalborg havn fra 2020

Flere godsbaneforbindelser på Aalborg havn fra 2020

Snart vil der komme endnu flere forbindelser på godsbanen til og fra Aalborg havn. DB Cargo Scandinavia opjusterer nemlig antallet af enkeltvognafgange fra det nordjyske med endnu en ugentlig forbindelse allerede fra 1. januar 2020, og forventningen er, at antallet af ugentlige forbindelser stiger yderligere inden 2021

I 2019 forventes brugen af enkeltvogne på Aalborg havn at vækste med 75% sammenlignet med 2018, og denne markante stigning har betydet, at DB Cargo Scandinavia nu opjusterer antallet af afgange for at kunne følge med efterspørgslen.

Allerede fra starten af næste år vil antallet af ugentlige afgange gå fra to til tre, og ifølge commercial manager hos Aalborg Havn Logistik, Rasmus Munk Kolind, skyldes den udvikling, at der er flere virksomheder, som har fået øjnene op for jernbanens mange muligheder: 

- Virksomhederne i det nordjyske er begyndt at se jernbanen som et seriøst alternativ til landevejstransport og i nogle tilfælde endda også søtransport. Det har skabt og skaber fortsat et øget transportbehov, og netop derfor er det en nødvendighed med flere afgange, således vi kan tilbyde virksomhederne en hurtig, effektiv og mere miljøvenlig transport af gods til og fra Aalborg havn, når de har brug for det. Det er simpelthen afgørende for at gøre godsbanen til et troværdigt alternativ til transport på landevej, forklarer Rasmus Munk Kolind og fortsætter:

- De seneste tre år har der været afgange mandage og torsdage, men det opjusteres fra 1. januar 2020 med en ekstra afgang, så vi fremover kommer til at have forbindelse til og fra Aalborg havn hver mandag, tirsdag og torsdag. Faktisk forventer vi, at den stigende efterspørgsel på transport vil føre til, at vi i løbet af næste år skal justere med endnu mere frekvens, og forhåbentlig går det så godt, at vi kan arbejde hen imod en daglig afgang til og fra DB Cargo Scandinavia’s nordjyske jernbanehub på Aalborg havn - Det er vores klare målsætning.

Rasmus Munk Kolind bemærker desuden, at væksten på godsbanetrafikken løbende skærper kravene til infrastrukturen, og hos Aalborg Havn er man klar til at investere i yderligere faciliteter, der kan gøre det endnu mere attraktivt for havnens virksomheder at benytte godsbanen.

- En god infrastruktur er en forudsætning for, at logistikken virker, og det gælder ikke kun kapacitet på skinnerne, men også mulighederne for at benytte sig af f.eks. lagerfaciliteter m.m. Derfor udvider vi også løbende vores faciliteter og set up omkring godsbanen, siger Rasmus Munk Kolind.

Senest har Aalborg Havn i forbindelse med en plan om en udvidelse af multiterminalen besluttet at opgradere terminalens jernbanespor med rillespor samt et større terminalområde omkring den eksisterende multiterminal, hvilket giver bedre muligheder for at håndtere løst gods.

-hawin

 

18/12 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien