Flere kajnære arealer til godshåndtering i 2022

Flere kajnære arealer til godshåndtering i 2022

De seneste års voksende godsaktivitet på Thyborøn Havn og et ønske om at understøtte udviklingen i retning af øget godstransport ad søvejen for en reduktion af lastbiltransport og dermed i udledningen af CO2, har dannet basis for at endnu en havneudvidelse er nært forestående og tager form i Thyborøn netop nu

Godsaktiviteten på Thyborøn Havn har udviklet sig siden 1990´erne og har siden 2015 oplevet en kraftig vækst. Havnen har ligget stabilt på mere end 1,5 millioner tons gods pr år de seneste fem årsregnskaber og var tæt på at slå rekorden fra 2017 med over 1,76 millioner tons gods sidste år.

Som udviklingen er gået, så er gods og fiskeri i dag ved at udgøre to lige store dele af havnens omsætning, og havnen er på vej til en position blandt de ti største godshavne i Danmark.

Hele tre godsterminaler

I dag er hele tre godsområder i fuld drift på havnen i Thyborøn. Et første område lige indenfor indsejlingen, ved Langholmkaj, med kajnære pakhuse til oplagring af bulkgods, løst såvel som i big bags.

Det næste er et specifikt og kundetilpasset havneanlæg med bulkgodsterminal bestående af 100 000 kvadratmeter areal til sortering og håndtering af sand og grus og et dertilhørende kajanlæg til indskibning af råstoffer og udskibning af færdigvarer til byggebranchen.

Det sidste men ikke det mindste er et projektgodskajanlæg med en bæreevne på 23 tons per kvadratmeter til det helt tunge gods og et dertilhørende baglandsareal på 150 000 kvadratmeter fx til midlertidig oplagring af både vindmøllefundamenter og -hovedkomponenter før udskibning eller installation i Nordsøen. Alle ovennævnte kajanlæg har i dag ni meter vanddybde.

Betragtelige investeringer

Siden Thyborøn Havn blev en kommunal selvstyrehavn tilbage i 2001 har udviklingen taget fart. Der er investeret i alt 565 millioner kroner i havnefaciliteter siden dengang. De næste to til tre år forventes en yderligere investering på 134 millioner kroner hovedsageligt i øget vanddybde til de ti meter i indsejlingen i Thyborøn Kanal og ny havneterminal i Sydhavnen til godsaktiviteter.

Thyborøn Havn har de seneste fem år udviklet ny havneinfrastruktur til den maritime servicesektor i form af havnebassin til vestkystens største flydedok, øget kajkapacitet og nyt havnebassin til nybygninger.

Der er ligeledes udviklet nye faciliteter til offshore- og shippingbranchen i form af sværgodskaj og projektgodsanlæg. Og sidste år blev nye førsteklasses lossekajfaciliteter til pelagisk- og industrifiskeri idriftsat sammen med udvidet kajkapacitet til hollandske og belgiske transitfiskere indenfor konsumfiskeri.

Investering i godsaktivitet

I det nye havneudvidelsesprojekt er der denne gang 100 % fokus på godssegmentet. Der er projekteret et nyt 220 m langt kajanlæg og et dertilhørende baglandsareal på 150 000 nye kvadratmeter syd for havnen, som vil blive skabt af en nyttiggørelse af materialet fra uddybningen af Thyborøn Kanal, som er tæt på at blive igangsat og forventes at stå færdigt sidst i 2021.

Thyborøn Havn har de seneste år oplevet en stigende interesse fra virksomheder, der har samhandel med Norge, Tyskland, Skotland, England, Holland, Belgien, Grønland, Island og Færøerne og som kan se mulighederne i oplagring af gods på den danske nordsøkyst.

Det kunne fx være for midlertidig oplagring af bulkgods før samlet udskibning eller et ønske om at have et kajnært bufferlager til levering til kunder i andre danske regioner og vores nabolande rundt om Nordsøen. Den nærtforestående havneudvidelse åbner et stort potentiale for denne type aktiviteter.

Nye transportruter

Det kan i mange sammenhænge give mening at nytænke transportruterne og sejle ind til og ud fra Danmark vestfra, hvilket måske er årsagen til den stigende interesse for Thyborøn.

Det giver et potentiale for dels at undgå trafikprop på et belastet vejnet i Østjylland, broafgift til Sjælland og slippe for afgiften i Kieler Kanalen for gods til og fra Hamborg.

Med både den nye motorvej nord for Holstebro, en god kajnær hovedvejsforbindelse uden overbelastning, havnens besejling i al slags vejr og en nem adgang til produktions Danmark, åbnes der nye solide muligheder for bulkgodsbranchen i de kommende år på Thyborøn Havn.

Det nye havneareal giver plads til etablering af nye godsterminaler og pakhuse til oplagring af bulkgods og det giver flere virksomheder muligheden for at etablere sig på en både kajnær og hovedvejnær lokation ud til Nordsøen.

Thyborøn Havn udvides væk fra bymidten, parallelt med hovedvejen, der er derfor aldrig mere end max 500 m fra kaj til hovedvej.

Det nye kajanlæg til godsaktiviteter forventes idriftsat i 2022, hvor også baglandsarealet vil være klart til indflytning af logistikanlæg.

-hawin

6/8 2021
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.