For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok
Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende
Stena Line står ligesom mange andre virksomheder overfor udfordringen at nå den yngre målgruppe.
Rederiet, der blandt andet sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn har en stor og loyal kundegruppe, når det kommer til rejsende i alderen 40-57 år, og har igennem de sidste år kunnet rapportere om stigende bookingtal for både den svenske og danske side af Kattegat.
Det er dog nogle noget anderledes tal, hvis man ser på rejsende i den yngre målgruppe, noget som Stena Line nu for første gang aktivt forsøger at gøre noget ved.
Med kampagnen ønsker Stena Line at skabe opmærksomhed omkring Danmark og Sverige som rejsemål.
Kampagnen skal forsøge at skabe samhørighed og en fællesskabsfølelse på tværs af sundet i målgruppen 18+, en gruppe der siden 2020 har brugt Tiktok i langt højere grad end andre sociale medier.
Ifølge Stena Line bruges bruges TikTok i dag såldes af 24% af danskere i alderen 15-29 år og hele 50 procent af den svenske befolkning i alderen 16-25 år.
Derudover bruger Generation Z, som er den generation Stena Line hovedsageligt forsøger at nå gennem den nye kampagne, gennemsnitligt 57 minutter dagligt på at scrolle gennem videoer på den verdensomspændende platform.
- Med denne kampagne tager vi et vigtigt skridt for at møde vores fremtidige rejsende der, hvor de er mest aktive.
- TikTok giver os en unik mulighed for at kommunikere direkte med Generation Z på en måde, der er både autentisk og engagerende.
- Vi ønsker at vise dem, at Sverige og Danmark har utallige oplevelser at byde på, og ved at fremhæve både kulturelle forskelle og ligheder mellem vores to lande, håber vi at skabe en samhørighedsfølelse, der inspirerer unge til at opleve og udforske nabolandet, siger Ulf Staff, Travel Commercial Manager hos Stena Line.
En svensker og en dansker gik ombord på en færge
Stena Line har længe haft flere omfattende samarbejder med influencere, og kampagnen på det nye medie, TikTok, er derfor et naturligt næste skridt i virksomhedens markedsføring til morgendagens rejsende.
For at fange de unge voksnes interesse har Stena Line allieret sig med to kendte influencere, den svenske Anton Lindström og den danske Silas Thorup.
De to influencere besøgte i foråret på skift hinandens hjemlande og byer for sammen at udforske favoritrestauranter, skjulte perler og yndlingssteder, alt imens de dokumenterede deres møde med den anden kultur.
Alt sammen til inspiration for andre unge voksne, der er på udkig efter en ny destination at udforske i deres nærområde.
- Vi er meget spændte på denne store satsning, da vi tror på, at samarbejdet med Anton Lindström og Silas Thorup vil hjælpe os med at skabe en dybere forbindelse til den yngre generation.
- Udfordringen med at nå denne målgruppe er noget, mange virksomheder står overfor, og vi ser frem til at følge resultaterne af kampagnen.
- Vi håber, at succesen vil give os mulighed for at fortsætte kampagnen til efteråret og yderligere styrke samhørigheden mellem Sverige og Danmark.
- Ved at vise de kulturelle forskelle og ligheder håber vi at inspirere unge voksne til at udforske og opleve vores nabolande på en ny og spændende måde, siger Ulf Staff.
-hawin