For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende

Stena Line står ligesom mange andre virksomheder overfor udfordringen at nå den yngre målgruppe.

Rederiet, der blandt andet sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn har en stor og loyal kundegruppe, når det kommer til rejsende i alderen 40-57 år, og har igennem de sidste år kunnet rapportere om stigende bookingtal for både den svenske og danske side af Kattegat.

Det er dog nogle noget anderledes tal, hvis man ser på rejsende i den yngre målgruppe, noget som Stena Line nu for første gang aktivt forsøger at gøre noget ved.  

Med kampagnen ønsker Stena Line at skabe opmærksomhed omkring Danmark og Sverige som rejsemål.

Kampagnen skal forsøge at skabe samhørighed og en fællesskabsfølelse på tværs af sundet i målgruppen 18+, en gruppe der siden 2020 har brugt Tiktok i langt højere grad end andre sociale medier.

Ifølge Stena Line bruges bruges TikTok i dag såldes af 24% af danskere i alderen 15-29 år og hele 50 procent af den svenske befolkning i alderen 16-25 år.

Derudover bruger Generation Z, som er den generation Stena Line hovedsageligt forsøger at nå gennem den nye kampagne, gennemsnitligt 57 minutter dagligt på at scrolle gennem videoer på den verdensomspændende platform.

- Med denne kampagne tager vi et vigtigt skridt for at møde vores fremtidige rejsende der, hvor de er mest aktive.

- TikTok giver os en unik mulighed for at kommunikere direkte med Generation Z på en måde, der er både autentisk og engagerende.

- Vi ønsker at vise dem, at Sverige og Danmark har utallige oplevelser at byde på, og ved at fremhæve både kulturelle forskelle og ligheder mellem vores to lande, håber vi at skabe en samhørighedsfølelse, der inspirerer unge til at opleve og udforske nabolandet, siger Ulf Staff, Travel Commercial Manager hos Stena Line.

En svensker og en dansker gik ombord på en færge
Stena Line har længe haft flere omfattende samarbejder med influencere, og kampagnen på det nye medie, TikTok, er derfor et naturligt næste skridt i virksomhedens markedsføring til morgendagens rejsende.

For at fange de unge voksnes interesse har Stena Line allieret sig med to kendte influencere, den svenske Anton Lindström og den danske Silas Thorup.

De to influencere besøgte i foråret på skift hinandens hjemlande og byer for sammen at udforske favoritrestauranter, skjulte perler og yndlingssteder, alt imens de dokumenterede deres møde med den anden kultur. 

Alt sammen til inspiration for andre unge voksne, der er på udkig efter en ny destination at udforske i deres nærområde.

- Vi er meget spændte på denne store satsning, da vi tror på, at samarbejdet med Anton Lindström og Silas Thorup vil hjælpe os  med at skabe en dybere forbindelse til den yngre generation.

- Udfordringen med at nå denne målgruppe er noget, mange virksomheder står overfor, og vi ser frem til at følge resultaterne af kampagnen.

- Vi håber, at succesen vil give os mulighed for at fortsætte kampagnen til efteråret og yderligere styrke samhørigheden mellem Sverige og Danmark.

- Ved at vise de kulturelle forskelle og ligheder håber vi at inspirere unge voksne til at udforske og opleve vores nabolande på en ny og spændende måde, siger Ulf Staff.

-hawin

 

24/6 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien