ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

Som det første rederi i Danmark og Sverige får Øresundsrederiet certificeringerne og bliver også verdens første rederi, som udelukkende serverer MSC-og ASC-mærkede fisk og skaldyr

I næsten et år har ForSea drevet verdens første højintensive batteridrevne færgelinje. Miljømålene har hele tiden været ambitiøse, og det fortsætter de med at være.

ForSeas omstilling til batteridrift har været en stor gevinst for luft- og havmiljøet i Øresundsregionen. Det har skabt overskrifter verden over, og i rederiet fortsætter arbejdet med at drive og udvikle en bæredygtig færgefart parallelt med, at der også sættes klare mål på andre områder. Det handler blandt andet om at mindske energiforbruget og at tilbyde en klimasmart og bæredygtig menu til gæsterne ombord.


 
Et mål har været at blive MSC/ASC-certificeret og kun tilbyde certificerede fisk og skaldyr på færgerne. Det mål er nået, da ForSea nu er certificeret og overholder alle sporingsstandarder. Og fra januar 2020 serverer ForSea som det første rederi i verden kun certificerede fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri.

Sporing af fisk og løbende kontroller
Certificeringen betyder i praksis, at man kan spore fisken hele vejen tilbage til havet, og processen inkluderer bl.a. kontrol af leverandører, særlige rutiner ombord og uddannelse af personalet. Alt sammen for fuldt ud at kunne efterleve de krav, certificeringen stiller og samtidig være gode ambassadører for bæredygtigt fiskeri.

- Vi er meget stolte over, at vi nu har nået endnu et mål. Vi arbejder konstant på at indfri mål på vores
grønne rejse. Og at vi nu, som det første rederi i Danmark og Sverige er blevet certificeret, føles utroligt
godt. At vi derudover er det første rederi i verden, der udelukkende serverer MSC- og ASC-mærkede fisk føles stort. I vores sømandshjerter glæder vi os over alle de fremskridt, vi gør for at sætte så lille et miljømæssigt aftryk som muligt for de kommende generationer, siger Johan Röstin, CEO på ForSea.


Johan Röstin er CEO hos ForSea AB, som ejes af investeringsselskabet First State Investments.
 
Undersøgelser viser, at danske og svenske forbrugere ser affald og overfiskeri som to af de væsentligste trusler mod verdenshavene. MSC og ASC-certificeringen garanterer et bæredygtigt fiskeri og tager på den måde ansvar for fremtiden.

Linnéa Engström, MSC Programdirektør i Skandinavien og Østersøregionen siger:

- MSC ser positivt på, at ForSea vælger at gøre en forskel ved at certificere deres restauranter, og vi håber, at flere følger efter. Det er vigtigt, at virksomheder påtager sig deres ansvar og bidrager til et levende hav for de fremtidige genrationer.

Om ForSea
Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer.

Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK. I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 453.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede
Øresund I 2018.

Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 630 medarbejdere. Forbindelsen bidrager derudover med at skabe omkring 2000 arbejdspladser i regionen.

-lipe

16/1 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien