ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

Som det første rederi i Danmark og Sverige får Øresundsrederiet certificeringerne og bliver også verdens første rederi, som udelukkende serverer MSC-og ASC-mærkede fisk og skaldyr

I næsten et år har ForSea drevet verdens første højintensive batteridrevne færgelinje. Miljømålene har hele tiden været ambitiøse, og det fortsætter de med at være.

ForSeas omstilling til batteridrift har været en stor gevinst for luft- og havmiljøet i Øresundsregionen. Det har skabt overskrifter verden over, og i rederiet fortsætter arbejdet med at drive og udvikle en bæredygtig færgefart parallelt med, at der også sættes klare mål på andre områder. Det handler blandt andet om at mindske energiforbruget og at tilbyde en klimasmart og bæredygtig menu til gæsterne ombord.


 
Et mål har været at blive MSC/ASC-certificeret og kun tilbyde certificerede fisk og skaldyr på færgerne. Det mål er nået, da ForSea nu er certificeret og overholder alle sporingsstandarder. Og fra januar 2020 serverer ForSea som det første rederi i verden kun certificerede fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri.

Sporing af fisk og løbende kontroller
Certificeringen betyder i praksis, at man kan spore fisken hele vejen tilbage til havet, og processen inkluderer bl.a. kontrol af leverandører, særlige rutiner ombord og uddannelse af personalet. Alt sammen for fuldt ud at kunne efterleve de krav, certificeringen stiller og samtidig være gode ambassadører for bæredygtigt fiskeri.

- Vi er meget stolte over, at vi nu har nået endnu et mål. Vi arbejder konstant på at indfri mål på vores
grønne rejse. Og at vi nu, som det første rederi i Danmark og Sverige er blevet certificeret, føles utroligt
godt. At vi derudover er det første rederi i verden, der udelukkende serverer MSC- og ASC-mærkede fisk føles stort. I vores sømandshjerter glæder vi os over alle de fremskridt, vi gør for at sætte så lille et miljømæssigt aftryk som muligt for de kommende generationer, siger Johan Röstin, CEO på ForSea.


Johan Röstin er CEO hos ForSea AB, som ejes af investeringsselskabet First State Investments.
 
Undersøgelser viser, at danske og svenske forbrugere ser affald og overfiskeri som to af de væsentligste trusler mod verdenshavene. MSC og ASC-certificeringen garanterer et bæredygtigt fiskeri og tager på den måde ansvar for fremtiden.

Linnéa Engström, MSC Programdirektør i Skandinavien og Østersøregionen siger:

- MSC ser positivt på, at ForSea vælger at gøre en forskel ved at certificere deres restauranter, og vi håber, at flere følger efter. Det er vigtigt, at virksomheder påtager sig deres ansvar og bidrager til et levende hav for de fremtidige genrationer.

Om ForSea
Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer.

Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK. I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 453.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede
Øresund I 2018.

Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 630 medarbejdere. Forbindelsen bidrager derudover med at skabe omkring 2000 arbejdspladser i regionen.

-lipe

16/1 2020
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt