ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

ForSea er blevet MSC- og ASC-certificeret

Som det første rederi i Danmark og Sverige får Øresundsrederiet certificeringerne og bliver også verdens første rederi, som udelukkende serverer MSC-og ASC-mærkede fisk og skaldyr

I næsten et år har ForSea drevet verdens første højintensive batteridrevne færgelinje. Miljømålene har hele tiden været ambitiøse, og det fortsætter de med at være.

ForSeas omstilling til batteridrift har været en stor gevinst for luft- og havmiljøet i Øresundsregionen. Det har skabt overskrifter verden over, og i rederiet fortsætter arbejdet med at drive og udvikle en bæredygtig færgefart parallelt med, at der også sættes klare mål på andre områder. Det handler blandt andet om at mindske energiforbruget og at tilbyde en klimasmart og bæredygtig menu til gæsterne ombord.


 
Et mål har været at blive MSC/ASC-certificeret og kun tilbyde certificerede fisk og skaldyr på færgerne. Det mål er nået, da ForSea nu er certificeret og overholder alle sporingsstandarder. Og fra januar 2020 serverer ForSea som det første rederi i verden kun certificerede fisk og skaldyr fra bæredygtigt fiskeri.

Sporing af fisk og løbende kontroller
Certificeringen betyder i praksis, at man kan spore fisken hele vejen tilbage til havet, og processen inkluderer bl.a. kontrol af leverandører, særlige rutiner ombord og uddannelse af personalet. Alt sammen for fuldt ud at kunne efterleve de krav, certificeringen stiller og samtidig være gode ambassadører for bæredygtigt fiskeri.

- Vi er meget stolte over, at vi nu har nået endnu et mål. Vi arbejder konstant på at indfri mål på vores
grønne rejse. Og at vi nu, som det første rederi i Danmark og Sverige er blevet certificeret, føles utroligt
godt. At vi derudover er det første rederi i verden, der udelukkende serverer MSC- og ASC-mærkede fisk føles stort. I vores sømandshjerter glæder vi os over alle de fremskridt, vi gør for at sætte så lille et miljømæssigt aftryk som muligt for de kommende generationer, siger Johan Röstin, CEO på ForSea.


Johan Röstin er CEO hos ForSea AB, som ejes af investeringsselskabet First State Investments.
 
Undersøgelser viser, at danske og svenske forbrugere ser affald og overfiskeri som to af de væsentligste trusler mod verdenshavene. MSC og ASC-certificeringen garanterer et bæredygtigt fiskeri og tager på den måde ansvar for fremtiden.

Linnéa Engström, MSC Programdirektør i Skandinavien og Østersøregionen siger:

- MSC ser positivt på, at ForSea vælger at gøre en forskel ved at certificere deres restauranter, og vi håber, at flere følger efter. Det er vigtigt, at virksomheder påtager sig deres ansvar og bidrager til et levende hav for de fremtidige genrationer.

Om ForSea
Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, der består af de fem færger: Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia VIII. Færgerne er udrustet med katalysatorer.

Herudover er både Aurora og Tycho Brahe konverteret til batteridrift for en total investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet med ca. 120 mio. SEK. I 2018 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 453.000 lastbiler og 16.600 busser. Det svarer til 20% af de køretøjer, der passerede
Øresund I 2018.

Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 630 medarbejdere. Forbindelsen bidrager derudover med at skabe omkring 2000 arbejdspladser i regionen.

-lipe

16/1 2020
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala