Forventet fiskerinedgang ryster ikke havnene

Forventet fiskerinedgang ryster ikke havnene

Fiskeristyrelsens nye tal for det samlede danske fiskeri i første halvår 2019 viser nedgang på omkring 20 procent i forhold til sidste år. Men nedgangen er forventet og forventes ikke at have negative konsekvenser siger Danske Havne

- Vi har selvfølgelig nærstuderet tallene, da de blev offentliggjort, men vi har hele tiden vidst, at det har været et dårligt halvår, så derfor var det som forventet. Sådan er de biologiske forhold nu engang i fiskeriet, og efter to ret gode år må vi leve med et mindre udfald i det store billede, hvis der skulle komme et knap så godt år, udtaler Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne.

Det er især en nedgang i fiskeriet af industrifisk, og særligt tobisfisken, der resulterer i det samlede dårlige resultat for første halvår, men en del af det tabte vindes tilbage på lidt højere priser på især konsumfisk.

- Havnene kommer nok til at kunne se det på indtægterne for i år, men for det første kan en del udjævnes her i løbet af andet halvår, som ser ud til at blive lidt bedre, og for det andet er hverken havnene eller fiskeriet jo indrettet sådan, at små skvulp på en lang tur for alvor ryster båden. En sund økonomi i branchen hviler på længerevarende budgetter end på halve eller hele år, understreger Tine Kirk Pedersen og tilføjer:

- Det er ærgerligt, når det ikke altid kan gå frem og op, men der kan jo ikke fanges flere fisk, end der er, og der er kvoter til, og de biologiske omstændigheder er jo nu engang, som de er. Og sådan er vilkårene for erhvervet.

-lipe

24/10 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien