Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt

Copenhagen Malmö Port - CMP - har siden november 2023 gradvist indfaset det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) på containerterminalen i København. HVO100 reducerer CO2-udledning med op til 90% i forhold til brugen af fossil diesel.

Containerterminalens store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører allerede på el fra vedvarende energikilder. Oprindeligt var det planlagt, at fuld indfasning af HVO100 først skulle finde sted i forbindelse med ibrugtagningen af den nye containerterminal i Københavns Ydre Nordhavn i 2025.

Indfasningen omfattede i slutningen af 2023 terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks. I første halvdel af 2024 idriftsattes CMP's nye straddle carriers, med en batteri-hybrid drivlinje som er kompatibel med HVO100, på dele af den eksisterende containerterminal. Derefter blev HVO100 succesfuldt testet på CMP's ældre straddle carriers i løbet af sommeren 2024 og fra 1. august 2024 kører alle maskiner i ordinær drift dermed fossilfrit.

Håndtering af størstedelen af containere til Østdanmark
-I CMP er vi stolte af at kunne tilbyde containerterminalhåndtering i København uden brug af fossile brændstoffer – endda over et halvt år før oprindeligt planlagt. Dette er et vigtigt skridt i vores, såvel som vores kunders og hele transportsektorens grønne omstilling, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO i Copenhagen Malmö Port.

Han fortsætter:

-Containerterminalen i København er helt central for forbrugere og virksomheder i hovedstadsområdet og Sjælland - her håndteres langt størstedelen af containere til det østdanske marked. Det er derfor vigtigt for os at have fjernet fossile brændstoffer i vores terminaldrift og derved understøtte udfasningen af fossile CO2-udledninger i København ligesom i Malmö,

CMP stræber efter at være en af verdens mest bæredygtige havne og har i denne forbindelse et konkret mål om, at opnå netto-nuludslip i egen drift i 2025 – og klimapositiv i 2040 i overensstemmelse med Science Based Targets.

I årene 2020 – 2023 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 68 %. Dette modsvarer en reduktion med 1.477 ton CO2e på årsbasis. I Malmö har CMP allerede indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 tons CO2e på årsbasis.

-lipe

4/9 2024
  • Åben havn og byggeplads på Masnedø

    Åben havn og byggeplads på Masnedø

    havne ›På søndag den 15. september inviterer Vejdirektoratet sammen med Vordingborg Havn og den italienske hovedentreprenør SBJV igen alle interesserede til at følge det store brobyggeri og havnens aktiviteter. De besøgene kan nu også komme ud på den nye Storstrømbro
  • Hirtshals Havn med i opløb om grøn prestigepris

    Hirtshals Havn med i opløb om grøn prestigepris

    havne ›ESPO Award uddeles i begyndelsen af november til en europæisk havn med det projekt inden for cirkulær økonomi, der gavner lokalmiljøet mest. Hirtshals er med sin ambition om CO2-oplagring blandt de ni kandidater
  • Rekordsommer for Scandlines

    Rekordsommer for Scandlines

    havne ›Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson
  • Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    havne ›I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
  • APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    havne ›Lejearealet for den Mærkejede containerterminal på Ny Vesthavn er pr. 1.august vokset fra 50.000 til 75.000 m2. Udvidelsen er et led i havnens og APMs samarbejde og vision om at skabe en konkurrencedygtig og ambitiøs havn
  • Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    havne ›Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk
  • Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    havne ›Rederiets APM Terminals, som driver containerhavnen, vil have Retten i Aarhus til at udstede forbud mod, at havnen kan indgå aftaler med andre udbydere af containerhåndteringen
  • Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    havne ›Baltic Power er den mest avancerede og første offshore vindmøllepark, der skal bygges i Polen. De 76 nye 15 MW vindmøller fra Vestas vil blive udskibet fra Rønne Havn i slutningen af 2024