Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt

Copenhagen Malmö Port - CMP - har siden november 2023 gradvist indfaset det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) på containerterminalen i København. HVO100 reducerer CO2-udledning med op til 90% i forhold til brugen af fossil diesel.

Containerterminalens store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører allerede på el fra vedvarende energikilder. Oprindeligt var det planlagt, at fuld indfasning af HVO100 først skulle finde sted i forbindelse med ibrugtagningen af den nye containerterminal i Københavns Ydre Nordhavn i 2025.

Indfasningen omfattede i slutningen af 2023 terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks. I første halvdel af 2024 idriftsattes CMP's nye straddle carriers, med en batteri-hybrid drivlinje som er kompatibel med HVO100, på dele af den eksisterende containerterminal. Derefter blev HVO100 succesfuldt testet på CMP's ældre straddle carriers i løbet af sommeren 2024 og fra 1. august 2024 kører alle maskiner i ordinær drift dermed fossilfrit.

Håndtering af størstedelen af containere til Østdanmark
-I CMP er vi stolte af at kunne tilbyde containerterminalhåndtering i København uden brug af fossile brændstoffer – endda over et halvt år før oprindeligt planlagt. Dette er et vigtigt skridt i vores, såvel som vores kunders og hele transportsektorens grønne omstilling, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO i Copenhagen Malmö Port.

Han fortsætter:

-Containerterminalen i København er helt central for forbrugere og virksomheder i hovedstadsområdet og Sjælland - her håndteres langt størstedelen af containere til det østdanske marked. Det er derfor vigtigt for os at have fjernet fossile brændstoffer i vores terminaldrift og derved understøtte udfasningen af fossile CO2-udledninger i København ligesom i Malmö,

CMP stræber efter at være en af verdens mest bæredygtige havne og har i denne forbindelse et konkret mål om, at opnå netto-nuludslip i egen drift i 2025 – og klimapositiv i 2040 i overensstemmelse med Science Based Targets.

I årene 2020 – 2023 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 68 %. Dette modsvarer en reduktion med 1.477 ton CO2e på årsbasis. I Malmö har CMP allerede indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 tons CO2e på årsbasis.

-lipe

4/9 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport