Fra klassisk havn til multimodal indlandshavn

Fra klassisk havn til multimodal indlandshavn

I 2018 er Aalborg Havns transformation fra klassisk havn til multimodal indlandshavn for alvor brudt igennem. Den ordinære havnedrift holder niveau, mens den ejendomsrelaterede del af forretningen er i rivende udvikling. Aalborg Havn-koncernen gik ud af 2018 med et overskud på mere end 58 mio. kroner

2018 blev et godt år for Aalborg Havn. Med en balancesum på knap 1,4 milliarder kr. er det lykkedes havnen at skabe en omsætning på 200 millioner kroner og et samlet resultat på mere end 58 millioner kroner. Årsregnskabet viser også en skat af årets resultat på 7,5 millioner kroner. Dermed fortsætter Aalborg Havn den positive udvikling.

- Vi havde budgetteret med et overskud på 32-42 millioner kroner i 2018, så vi er rigtig godt tilfredse. At overskuddet bliver højere end forventet, skyldes især ejendomsrelaterede aktiviteter og engangsindtægter i løbet af året, siger borgmester og bestyrelsesformand, Thomas Kastrup-Larsen.

Overraskende godsudsving

Budgetforudsigelserne for den samlede godsmængde og omsætning i 2018 lå tæt opad de foregående år. Denne disponering viste sig at være meget præcis i det netop godkendte regnskab for 2018, der kunne præsentere en omsætning 200 millioner kroner og en samlet godsmængde på knap tre millioner tons.

Ligesom de foregående år er antallet af skibsanløb faldet en smule fra 1.101 til 1.005, hvilket hænger sammen med, at skibene bliver større og derfor fragter mere gods på én gang. Det bekræftes af, at den samlede godsmængde forbliver på samme niveau som tidligere.

- Ved første øjekast er 2018 forløbet, præcis som vi havde forventet, men går vi i detaljer, har året budt på usædvanlige svingninger og overraskelser på flere fronter. Nogle godssegmenter har udviklet sig anderledes end forventet, og det har gjort, at vi halvvejs inde i året ikke kunne sige med sikkerhed, hvor vi ville ende, siger administrerende direktør, Claus Holstein. 

Den varmeste sommer i mange år påvirkede i høj grad import og eksport af korn og foderstoffer negativt, men til gengæld var der fremgang på andre tørbulk-områder. Også godssegmentet for flydende produkter har været i nedgang med stigende import, men dalende eksport grundet lav aktivitet på markedet.

Sidste års højdespringer, jernbanegodset, har ligeledes været udfordret. En otte uger lang totallukning af sporet mellem Hobro og Langå truede med at spænde ben for det vækstende alternativ til landevejen, men på trods heraf har der i 2018 været 117 anløb i Aalborg. Det svarer til, at jernbanen har reduceret belastningen på vejnettet med en mængde gods, der svarer til omtrent 2.600 lastbiler.

Et stort byggeår

At overskuddet i 2018 alligevel ligger langt over det forventede, skyldes især, at ejendomssektoren hos Aalborg Havn har budt på stigende aktivitet. Denne udvikling falder godt i tråd med tendensen i markedet. I 2018 har de aalborgensiske ejendomsmæglere råbt vagt i gevær på grund af den massive mangel på produktions- og lagerfaciliteter, og Aalborg Havn har tydeligt kunnet mærke efterspørgslen.

- Det forgangne år har budt på stor byggeaktivitet på Aalborg havn. Blandt andet har vi bygget 4 x 2.000 kvm. pakhuse. Og de var nærmest revet væk, inden de var færdigbygget, fortæller Thomas Kastrup-Larsen.

Tilbage i august 2018 gik han sammen med Steen Royberg, partner i Nordicals Erhvervsmæglere i Aalborg, ud med en opfordring til nordjyske investorer og entreprenører om at investere i nybyggeri af erhvervsejendomme frem for privatboliger. Aalborg Havn er selv klar til at tage sin del af ansvaret og forventer i 2019 at bruge 150-200 mio. kr. til investeringer – blandt andet ifm. de omkringliggende arealer.

- I 2018 har vi indgået aftaler med en håndfuld nye virksomheder, der flytter ud på havnen for at få mere plads. Andre virksomheder, der allerede er på havnen, udvider deres forretning både fysisk og organisatorisk. Vi har stort set ikke flere eksisterende ejendomme at gøre godt med pt., men heldigvis har vi – modsat mange andre havne og erhvervsområder – pladsen til at udvide, siger Thomas Kastrup-Larsen.

Blandt de virksomheder, der har valgt at fortsætte væksten på Aalborg havn er eksempelvis Blue World Technologies, SDK Shipping, Munck Gruppen, Jørgen Rasmussen Gruppen, Maskinfabrikken Fuglsang, Kærsholm Diamantboring, DHL Global Forwarding og Rolls-Royce Marine.

Fra klassisk havn til indlandshavn

Aalborg Øst er et erhvervsområde i eksplosiv vækst, og Claus Holstein er overbevist om, at den accelererende vækst i ejendomsaktiviteterne hos Aalborg Havn ikke bare skyldes et godt år:

- Produktionsvirksomheder med behov for masser af plads og kombinerede logistikløsninger bliver mere og mere trængte. Havnens placering ved Limfjorden med åbne arealer omkring sig og kort vej til både by og motorvej gør beliggenheden attraktiv for den type virksomheder.

Denne udvikling har Aalborg Havn taget konsekvensen af og arbejder nu med en fremtidsplan, hvor ”indlandshavn” er et nøgleord.

- Vi har i de senere år været i gang med en transformation fra klassisk havn til multimodal indlandshavn, der både kigger fremad mod søen og tilbage i baglandet. Vi er endnu blot i opstartsfasen, men i 2018 har denne transformationsproces fået sit gennembrud, afslutter Claus Holstein.

Aalborg Havns forventninger til 2019 lyder på et overskud i omegnen af 35-45 millioner kroner.

20/3 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien